آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 بهمن ماه 1389 = 24-01 2011

تعطيلی 70 درصد کارگاه های توليدی کفش

روزنامه قدس: واحدهاي چرم و کفش تبريز در حالي يک به يک و در مقابل چشم دولتمردان به رکود مي روند که کشورهاي ديگري مانند چين، ترکيه و حتي پاکستان توانمندسازي واحدهاي مشابه را در دستور کار خود قرار داده اند.

تبريز، مهمترين قطب صنعتي چرم

46 درصد واحدهاي چرم سازي کشور در تبريز مستقر است و از همين روست که تبريز لقب بزرگ ترين و مهم ترين قطب صنعتي چرم ايران را گرفته است.
اينها را فرزين دربندي، معاون امور صنايع سازمان صنايع ومعادن آذربايجان شرقي گفت و ادامه داد: در چرمشهر تبريز 290 واحد توليدي فعال است که 170 واحد از آن ها مؤفق به اخذ پروانه بهره برداري شده اند.دربندي با اشاره به رکود فعاليت واحدهاي چرمسازي تبريز در زمان حاضر اظهار داشت: هم اکنون واحدهاي فعال چرمسازي در چرمشهر تبريز تنها با 25 تا 30 درصد ظرفيت خود کار مي کنند.وي در بيان علل ايجاد چنين شرايطي گفت: محدود بودن بازار، افزايش قيمت تمام شده، نبود ماشين آلات تکميلي چرم و پائين بودن تکنولوژي از عوامل موثر در بروز شرايط بحراني است.

چرم هاي چيني!

رئيس اتحاديه کفاشان تبريز گفت: کفش هاي نامرغوب چيني 70 درصد از 2 هزار واحد توليدي کفش دست دوز تبريز را به تعطيلي کشاند و تنها 600 واحد توليد کفش در تبريز فعالند.
جواد حسين نژاد با ابراز تأسف از تعطيلي 70 درصدي واحدهاي توليدي کفش در تبريز، خواستار توجه ويژه دولت براي حل اين مشکل شد.
رئيس اتحاديه کفاشان تبريز، نبود مواد اوليه مرغوب در بازار و نبود چرم خوب را مهم ترين عامل پايين بودن کيفيت کفش تبريز دانست و خاطرنشان کرد: در تبريز مواد اوليه مرغوب همچون چسب، چرم، زيره، رويه و يراق آلات نداريم و از سوي ديگر به دليل تعرفه گمرکي بسيار بالا نمي توانيم اين مواد را از خارج وارد کنيم و در نهايت ضربه آن را توليدکنندگان متحمل مي شوند و توليدات تبريز هرگز توان رقابت با کشورهاي همتراز را پيدا نمي کند و رکود صنعت کفش را موجب مي شود.
وي نبود فرهنگ استفاده از کالاي ايراني را يکي از مشکلات مهم و تأثيرگذار در صنعت بيان کرد و گفت: متاسفانه مردم ايران به خريد کالاهاي خارجي بيشتر رغبت دارند و برخي افراد سودجو نيز کفش هاي نامرغوب چيني را به نام ترکيه و ايتاليا به فروش مي رسانند و حتي برخي نيز کفش هاي توليدي تبريز را نيز به نام کفش ترکيه به فروش مي رسانند، بايد دولت از طريق رسانه ملي و مطبوعات کشوري و استاني براي فرهنگ سازي استفاده از کالاي ايراني اقدام کند.
واردات قانوني!
حسيني نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اينکه اتحاديه در خصوص ممانعت از ورود کفش هاي خارجي نامرغوب چه کارهايي کرده است، گفت: متأسفانه اتحاديه، ابزاري براي مقابله با ورود کفش هاي خارجي ندارد و بر اساس آمار گمرک کشور در پنج ماهه امسال 15 هزار جفت کفش به صورت قانوني وارد کشور شده است و سالانه ميليون ها جفت کفش نيز به صورت غيرقانوني وارد کشور مي شود.
اتحاديه کفاشان تبريز به همراه اتحاديه کفاشان تهران، اصفهان و مشهد در سال گذشته طي نامه اي به رئيس جمهوري محترم مشکلات خود بويژه تأثيرات منفي ورود کفش هاي خارجي را تشريح کرد و خواستار اهتمام جدي دولت در اين راستا شدند، ولي متأسفانه هنوز هيچ پاسخ قانع کننده اي در اين راستا دريافت نکرده ايم.حسين نژاد گفت: کفش هاي چيني فقط ظاهري خوب، جوان پسند، تنوع مدل و قيمت پاييني دارند و از لحاظ پزشکي نيز کاملا براي پا مضرند.

شهرت جهاني

معاون امورصنايع سازمان صنايع و معادن آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه 90 درصد چرم توليد شده در صنعت کفش مصرف مي شود، اعلام کرد: کفش تبريز به عنوان يک برند معتبر در سطح جهان مطرح است.
وي افزود: 154 واحد توليدي داراي پروانه بهرهبرداري از سازمان صنايع و معادن در زمينه توليد کفش فعاليت مي کنند که سالانه شش ميليون جفت کفش توليد مي شود. دربندي، واردات کالاهاي ارزان قيمت و بي کيفيت چيني را از عوامل تأثيرگذار در رکود صنعت کفش تبريز اعلام کرد و افزود: قاچاق، پايين بودن تکنولوژي و نيز ناتواني در طراحي و ارايه مدل هاي جديد از ديگر عوامل مؤثر در رکود صنعت کفش تبريز ارزيابي مي شود.

باز هم قاچاق

کارشناسان، عوامل بسياري را براي بي رونقي صنعت کفش و چرم تبريز عنوان مي کنند، اما رئيس انجمن کفش آذربايجان شرقي معتقد است که از ميان انبوه مشکلات، «قاچاق» در اولويت چالش هاي اين حوزه بويژه کفش است. احمد خادم در گفتگو با خبرنگارما افزود: صنعت کفش جزو صنايع اشتغال زاست، اما ورود بي رويه و بي ضابطه کفش به کشور که براي مرزنشينان و حتي فعالان گمرکي سود مالي دارد، اين صنعت را با مشکلات جدي مواجه کرده است.

مشکلي ديگر

رئيس انجمن کفش آذربايجان شرقي فراهم نشدن زيرساخت توليد کفش در تبريز را يکي ديگر از چالش هاي اين صنعت عنوان کرد و افزود: طي 30 سال گذشته زيرساخت هايي مانند شهرک تخصصي و مرکز دانشگاهي براي آموزش مديران وفعالان واحدهاي صنعتي ايجاد نشده و از اين رو نبايد انتظار داشت که محصول توليدي در اين شهر به بازارهاي جهاني راه يابد.خادم، با اشاره به اشتغال 40 هزار نفر در صنعت کفش تبريز خاطرنشان کرد: اين صنعت در تبريز مظلوم واقع شده است به طوري که اکنون فرزند هيچ يک از صنعتگران اين حوزه رغبتي به ادامه فعاليت پدرشان ندارند.

چرخه غريبه

صنعت چرم و کفش تبريز با وجود اينکه همواره در اقتصاد کلان کشور و منطقه نقش مهم و اجتناب ناپذيري را ايفا کرده است، اما اکنون با مشکلاتي مانند افزايش شديد قيمت مواد اوليه، ورود کالاهاي مشابه خارجي، از دست دادن نيروهاي سابقه دار و اشتغال آن ها در مشاغل ديگر، نداشتن سرمايه در گردش، رکود اقتصادي، تورم و نيز عقب افتادن از جريان توليد جهان را تجربه مي کند و فشار ناشي از اين مشکلات در حال تبديل چرخه آشناي توليد به چرخه غريبه اي است که بيش از هر زمان ديگري خطرناک و بحران زا به نظر مي رسد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: