آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 اسفند ماه 1389 = 28-02 2011

رقابت بازار تخم مرغ و بازار طلا در ایران

سکه طرح قدیم 445 هزار تومان؛ تخم مرغ دانه‌اي 200 تومان

روزنامه تهران امروز: روزهاي پاياني سال رونق و البته گراني ويژه‌اي به بازار داده است. در اين ميان اما افزايش قيمت در برخي كالاها محسوس‌تر است. اين روزها در محافل عمومي سخن از گراني برخي كالاها بيش از ساير آنها به ميان مي‌آيد. كسب اطلاع از نرخ طلا و دلار و بحث بر سر قيمت انواع سكه به عنوان شاخصي از بازار داخل، به موضوعي ثابت در اماكن عمومي بدل شده است.

در اين ايام و در شرايطي كه قيمت فلز گرانبها در بازارهاي جهاني نيز رو به صعود گذاشته و دوران پر رونقي را سپري مي‌كند بازار داخل نيز به واسطه افزايش تقاضا در آستانه سال جديد، از ركود ماه‌هاي گذشته خارج شده است. افزايش نرخ جهاني طلا و رسيدن هر اونس طلا به مرز يك هزار و 410 دلار نيز شرايط را براي رشد قيمت سكه در بازار ايران فراهم آورده است هر چند كه قيمت طلاي 18 عيار ناگزير است از نرخ جهاني تبعيت كند و منطبق با آن پيش رود اما نرخ انواع سكه گاهي فراتر از حد جهاني حركت مي‌كند. در اين ميان سكه تمام بهار آزادي طرح قديم به ركورد 445 هزار تومان رسيد. از بازار ارز نيز خبر مي‌رسد كه افزايش تقاضا در روزهاي پاياني سال به واسطه خريد انواع ارز براي مسافرت‌هاي نوروزي، شرايط ويژه‌اي به اين بازار داده است. هنوز محدودیتهای عرضه دلار به نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی به صرافی‌ها ادامه دارد. به گزارش مهر، صرافان میدان فردوسی امروز نرخ فروش دلار را بر روی تابلوهای خود 1040 تومان و برای خرید 1037 تومان تعیین کرده‌اند که البته تهیه آن با محدودیت‌های فراوانی همراه است. بازار سیاه دلالی فروش ارز این روزها پر رونق شده و دلالان بازار سیاه ارز و صرافی‌هایی که دلار را به نرخ آزاد می‌فروشند، نرخ فروش آن را بین 1100 تومان تا 1115 تومان اعلام می‌کنند.

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای خارج از کشور و نیاز بیشتر به دریافت ارز توسط مسافران، بازار فروش دلار و سایر ارزها هم داغ‌تر شده است. با توجه به محدودیتهایی که برای تهیه ارز به نرخ دولتی و نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی برای صرافی‌های مجاز وجود دارد، مسافران مجبور به تهیه آن از بازار آزاد و سیاه با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ معمول آن هستند. به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی در ارائه دلار به صورت محدود به متقاضیان واقعی و شرایط دشوار آن به بازار سیاه دلار بیشتر دامن زده است. از بازار ارز خبر مي‌رسد كه نرخ فروش هر یورو روی تابلوی صرافی‌ها 1429 تومان و نرخ خرید 1426 تومان و قیمت فروش پوند 1790 تومان و خرید 1795 تومان درج شده است. قیمت آزاد هر یورو اما 1525 و قیمت آزاد هر پوند 1820 تومان برآورد مي‌شود.

در اين روزها اما به غير از طلا و ارز ماجراي گراني تخم مرغ نيز به شاه‌كلام محافل عمومي بدل شده است. نرخ تخم مرغ در طول يك هفته تا دو برابر افزايش يافت تا نابساماني بازار جلوه بيشتري پيدا كند. هر‌دانه تخم مرغ كه تا 10 روز پيش حدود يكصد تومان قيمت داشت حالا تا 200 تومان به فروش مي‌رسد. افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد از اصلي‌ترين دلايل گراني اين كالاي مهم به حساب مي‌آيد. در اين شرايط سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران اعلام كرده است كه هر كيلو تخم‌مرغ را با قيمت يك هزار و 950 تومان عرضه خواهد كرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: