آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 25 اسفند ماه 1389 = 16-03 2011

گزارش بزرگداشت روز جهانی زن در آتلانتا

با کوشش بنیاد اسماعیل خویی برنامه ای در 13 مارس به مناسبت روز جهانی زن ، در آتلانتا بر گزارشد.
برنامه روز جهانی زن بدنبال فراخوان " گروه هماهنگی 8 مارس "که در پی پبشنهاد " اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران" برای هماهنگی برنامه های 8 مارس بوجود آمد، در روزهای سوم تاسیزدهم مارس د ر آ تلانتا و 52 شهر دیگر درسراسر دنیا انجام گرفت و مورد استقبال اهالی این شهر ها قرار گرفت.
برنامه آتلانتا ساعت 4 بعد از روز یکشنبه با خوش آمد و معرفی بنیاد اسماعیل خویی شروع شد.
بنیاد خویی نهادی فرهنگی و فراسیاسی است، که ده سال پیش در مبارزه با سنت مرگ پرستی و ستایش زندگی، بنام شاعر پرآوازه ایران، در آمریکا تاسیس گردید. در تمامی این دوران ده ساله، روز جهانی زن با اجرای برنامه ویژه در باره مسائل زنان ایران، گرامی داشته شده است.
بدنبال معرفی بنیاد ،خانم شهلا عبقری در مورد اهمیت روز جهانی زن و مبارزات پی گیر زنان ایران سخنانی گفتند و سپس در مورد چگونگی شکل گیری کمیته هماهنگی 8 مارچ توضیح دادند .در پایان سخنان خانم عبقری ویدیوی تهیه شده بوسیله کمیته هماهنگی 8 مارچ به کارگردانی خانم پانته آ بهرامی در مورد جنبش زنان ایران در 32 سال گذشته نشان داده شد.
برای معرفی خانم مری آپیک فیلم کوتاهی نشان داده شد که خلاصه ای بود از صحنه های برجسته فیلم های ایشان در سنین مختلف . پس از معرفی، خانم آپیک سخنان خود را آغاز کردند.
خانم آپیک توضیح داد ند که درعمر 32 سال فعالیت هنری خود در خارج از ایران، در اکثرفیلم ها و نمایشنامه های اجرایی خود نگاهی به حقوق زنان داشته و سعی کرده که با استفاده از هنر خود، نقض حقوق بشر زنان ایران را به جهانیان بنمایاند. از نگاه خانم آپیک چه در نمایش "خر"، کار ی مشترک با پرویز صیاد که بیش از ۴۰۰بار در کشورهای مختلف به اجرا در آمده ، و چه فیلم هایی چون "فرستاده" و "سرحد"، او نقش زن را به نوعی همراه با دفاعیه ای از حقوق زن به اجرا در اورده و از سال 2005 که نمایشنامه زیر پوشش حجاب را بر روی صحنه برده ، داستان زن و حق او محور اصلی داستان هایش است. ایشان در این نمایش سعی داشته که صدای زن مسلمان را از زیر پوشش حجاب به گوش جهانیان برساند . این نمایش را ایشان به زبان انگلیسی بر روی صحنه برده است، واز تمام ترفند های ممکن مثل نور ، رقص ، موسیقی و طنز سود می جوید تا به مطلوب ترین وجهی پیغامش را در اعماق ذهن تماشاچیانش بنشاند..
نمایش درپوشش حجاب مجموعه ده داستان متفاوت است که با همه تفاوت هایشان، رشته ای مشترک دارند، کشته شدن زهرا کاظمی عکاس ایرانی - کانادایی در زندان اوین، قتل زنی مسلمان در ویرجینیا به دست یک آمریکایی ، خود کشی دختری جوان ، زن مسلمانی که جسد سنگسار شده اش توسط پلیس فرانسه در مارسی پیدا شده ،دختری تگزاسی که حجاب را برگزیده، و یا زنی آمریکایی که بر حقش در گرفتن گواهینامه با روبنده پافشاری می کند، همه مربوط به حقوق زن است که در زیر پوشش حجاب ضایع میگردد.
خانم آپیک باسپاس از زنان و مردان برابری خواه که برای برگزاری نمایش در پوشش حجاب تا کنون با او همراهی کرده اند و امید به همکاری و همیاری هرچه بیشترهمگان برای اجرای این نمایش در سراسر دنیا سخنانش را به پایان رساند.
پس از تنفسی کوتاه و پذیرایی ، بخش سوال و جواب و بحث و گفتگو شروع شد و حاضران خلاقانه در این بخش شرکت کردند . برنامه با دکلمه شعری زیبا ار شاملو توسط خانم روحا سبحانی و موسیقی زیبای آقای احمد بگلو که با گیتار ترانه های سنگسار و "ندا بمان" را اجرا کردند به پایان رسید .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: