آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 دی ماه 1390 برابر با 2012 Thursday 12 January

۲۰ درصد ‌کارتن خوابها را زنان جوان تشكيل می‌دهند

براساس آخرين آمار اعلام شده در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۱۰۰ كارتن خواب از سطح شهر تهران جمع آوري مي‌شوند كه ۱۵ تا ۲۰ درصد اين آمار را زنان تشكيل مي‌دهند و از اين تعداد، ۸۰ درصد بي‌خانمان‌ها شهرستاني‌ هستند.

اين در حالي است كه كارشناسان اجتماعي نسبت به بالا رفتن آمار زنان كارتن خواب ابراز نگراني مي‌كنند و بالا رفتن اين آمار را عاملي براي بروز آسيب‌هاي جدي در بدنه فعال جامعه و رشد پديده‌هاي غير قابل كنترل مي‌دانند.
روز گذشته‌- چهارشنبه- دو تن از معاونان شهرداري تهران با اعلام آخرين آمار كارتن‌خواب‌هاي سطح شهر به نكته‌اي مهم اشاره كردند. نكته‌اي كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذشت.
به گفته رضا جاگيري، معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه و مشاركت اجتماعي شهرداري، طبق آخرين آمار به طور متوسط روزانه ۱۰۰ كارتن‌خواب را از سطح شهر جمع‌آوري مي‌كنيم كه از اين تعداد ۱۵ تا ۲۰ درصد بي‌خانمان‌ها را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند.
اين براي اولين باراست كه آمار زنان بي‌خانمان و كارتن‌خواب به صورت رسمي اعلام مي‌شود، تا پيش از اين هر زمان كه صحبت از كارتن‌خواب‌هاي سطح شهر نقل محافل و رسانه‌ها بود، تنها پاي دو طرف درگير در اين موضوع يعني بهزيستي و شهرداري تهران به ماجراي كارتن خواب‌ها باز مي‌شد اما پس از چند روز بحث و گفت‌و‌گو درباره اين موضوع و رسانه‌اي شدن آن با فروكش كردن تمامي مباحث دوباره ماجراي كارتن خواب‌ها به فراموشي سپرده مي‌شد.
اين‌ بار قضيه متفاوت است
اما اين بار قضيه متفاوت است و علاوه بر اينكه آمار كارتن خواب‌ها به صورت رسمي اعلام شده است، درلابه‌لاي اين آمار از تعداد زنان كارتن‌خواب هم نام برده شده است. آماري كه نگراني كارشناسان اجتماعي را در پي داشته است.
اما علاوه بر اظهارات معاون خدمات اجتماعي شهرداري، زارع صفت مدير عامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران درباره كارتن‌خواب‌ها گفته است: با شروع فصل پاييز و زمستان ورود افراد به گرمخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش مي‌يابد كه بيش از ۹۰ درصد آنها افرادي هستند كه به صورت داوطلبانه به گرمخانه‌ها مراجعه مي‌كنند. به گفته زارع صفت، بخش عمده آسيب‌ديدگان از پديده اعتياد رنج مي‌برند و ارائه خدمات به اين افراد به گونه‌اي است كه به مراكز ترك اعتياد معرفي مي‌شوند و شهرداري بخش قابل توجهي از هزينه اين افراد را متقبل مي‌شود.
بنابر اظهارات وي طي مدت گذشته افراد به مدت دو سال در مراكز نگهداري مي‌شدند، چراكه سازمان مربوط توان نگهداري اين افراد را ندارد و شهرداري مسئوليت نگهداري از افراد آسيب ديده را قانوناً ندارد و بايد دستگاه‌هاي مربوط در اين خصوص اقدام كنند.
بي‌خانمان‌ها، توپ معلق در زمين بهزيستي و شهرداري
انگار ماجراي كارتن خواب‌ها پايان ندارد و هرازچند گاهي بايد شاهد دعواي لفظي ميان مسئولان و مديران سازمان بهزيستي و شهرداري باشيم. يك بار بهزيستي، شهرداري را مقصر و مسئول جمع‌آوري كارتن خواب‌ها مي‌داند و بار ديگر شهرداري، بهزيستي و سازمان‌هاي ديگر را مسئول جمع آوري كارتن خواب‌ها مي‌داند. جالب اينجاست كه در اين بين نيروي انتظامي هم يك بار از سوي بهزيستي و بار ديگر از طرف شهرداري به كم‌كاري در ماجرا متهم و مقصر مي‌شود و درنهايت مشخص نيست كه متولي اصلي ساماندهي، اسكان و رسيدگي به وضعيت كارتن‌خواب‌ها چه كسي است!
كارشناسان: آمارها نگران كننده است
اما درباره آخرين آمار اعلام شده درباره تعداد كارتن خواب‌ها، محمد فيروزي، كارشناس اجتماعي معتقد است آمار زنان كارتن خواب با توجه به وضعيت كشور، بافت بومي و اسلامي و در نهايت ارزش‌ها و هنجار‌هاي جامعه بسيار بالا و نگران كننده است. وجود و افزايش اين پديده براي شهرهاي ما كه قرار است بر مبناي «اسلام-‌شهر» اداره شود، اصلاً شايسته و زيبنده نيست.
به گفته فيروزي، پيشگيري نكردن از بالا رفتن آمارها به ويژه تعداد زنان كارتن خواب مي‌تواند زمينه بسط و گسترش انواع آسيب‌هاي اجتماعي را فراهم كند.
به باور وي، زماني كه حضور كارتن خواب‌ها در شهر به شدت رو به افزايش باشد، جرائمي مانند سرقت، زنان خياباني، دعواهاي خياباني و مواردي از اين دست افزايش پيدا مي‌كند.
وي يادآور شد: با توجه به وضعيت رو به رشد بي‌خانمان‌ها و روند اعتياد، مسئولان و متوليان امر بايد پيگير فراهم‌كردن شرايط و امكانات لازم براي افراد آسيب ديده و مردان و زنان خياباني باشند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved