آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 25 January

دلار تا ۲۷۰۰ تومان پيش مى رود

ابرار اقتصادی: هر چند كه خبر خوش ارزى بانك مركزى چيزى جز تك نرخى شدن نرخ دلار در آينده اى بسيار نزديك نيست؛ ارزى كه در محدوده قيمتى ۱۴۲۰ تومان تك نرخى مى شود، اما برخى كارشناسان از آينده ۲۷۰۰ تومانى دلار خبر مى دهند . تا ماه گذشته ديدگاه هاى خوش بينانه دلار را تا ۲۰۰۰ تومان پيش بينى مى كرد اما دلار مى رود تا ركورد ۳۰۰۰ تومانى را نيز ثبت نمايد.به گزارش مهر، بانك مركزى جمهورى اسلامى ايران - در صورت موافقت رئيس جمهورى- قصد دارد ارز را تك نرخى كند تا زمينه ايجاد رانت و فساد را بين ببرد؛ رانت و فساد گسترده اى كه بازار ارز با آن دست و پنجه نرم مى كند. اين روزها مقامات اقتصادى دولت هم هر جا مى روند و مى نشينند، خبر«ارز تك نرخى نزديك است» را مخابره مى كنند و برخى مقامات بانك مركزى هم گفته اند:«خبرهاى خوش ارزى در راه است.» بررسى ها نشان مى دهد كه خبر خوش ارزى چيزى جز برنامه جديد بانك مركزى براى تك نرخى كردن ارز نيست؛ ارزى كه هم اكنون در بازار با چندين نرخ معامله مى شود.اطلاعات دريافتى حاكى از آن است كه دلار در محدوده قيمتى ۱۴۲۰ تومان تك نرخى خواهد شد، البته اجراى تك نرخى كردن نرخ ارز بستگى به موافقت رئيس جمهورى دارد. با تك نرخى شدن نرخ ارز، قطعا لايحه بودجه سال ۹۰ كشور با همين نرخ بسته خواهد شد. بانك مركزى يك بار در سالجارى برنامه تك نرخى كردن نرخ ارز را در خردادماه اجرايى كرد اما به دليل مهيا نبودن شراىء اين برنامه شكست خورد. البته بعدها مقامات بانك مركزى با تغيير موضع اوليه خود گفتند كه تنها هدف شان كاهش شكاف قيمتى بين ارز آزاد و دولتى بود.با پياده سازى درست سياست تك نرخى كردن نرخ ارز بساط ارز واردات و مسافرتى و ... برچيده خواهد شد و دلار فقط با يك نرخ معامله خواهد شد و ارز دولتى و آزاد نخواهيم داشت. البته دولت براى اينكه دلار به جاى تك نرخى شدن، چند نرخى نشود، بايد تدابير خاصى اتخاذ كند.
از دلار ۱۰ تومانى تا ۱۹۰۰ تومانى
در ۳۳ سال گذشته نرخ دلار در بازار غير رسمى كشور همواره روند صعودى را طى كرده، به طورى كه نرخ دلار آزاد از ۱۰ تومان در سال ۵۷ به ۱۹۰۰ تومان در حال حاضر رسيده است.قيمت دلار در بازار غير رسمى در سال ۱۳۵۷ معادل ۱۰ تومان، در سال ۵۸ حدود ۱۴ تومان، در سال ۵۹ معادل ۲۰ تومان، در سال ۶۰ حدود ۲۷ تومان، در سال ۶۱ حدود ۳۵ تومان و در سال۶۲ حدود ۴۵ تومان بوده است. همچنين نرخ دلار آزاد در سالهاى ۶۳ تا ۶۷ به ترتيب ۵۸ تومان، ۶۱ تومان، ۷۴ تومان، ۹۹ تومان و ۹۶ تومان فروش مى رفت، اما در سال ۶۸ با ادامه روند صعودى قيمت آن سه رقمى شد به طوريكه در اين سال به ۱۲۰ تومان افزايش يافت. اين افزايش قيمت باعث رسيدن نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۱۴۱ تومان در سال ۶۹ شد، در سال ۷۰ نرخ دلار با حدود يك تومان افزايش به ۱۴۲ تومان رسيد.دلار آزاد در سال ۷۱ حدود ۱۴۹ تومان، در سال ۷۲ حدود ۱۸۰ تومان بود و در سال ۷۳ به بيش از ۲۶۳ تومان رسيد، اين روند صعودى قيمت ادامه يافت و در سال ۷۴نرخ دلار را به يكباره طى يكسال به ۴۰۳ تومان رساند. نرخ فروش دلار در بازار غير رسمى در سال ۷۵ نيز روند افزايشى را همچنان ادامه داد تا به ۴۴۴ تومان افزايش يافت، نرخ دلار در سال ۷۶ به ۴۷۸ تومان رسيد، اما دوباره در سال ۷۷ با روندى جهشى مواجه شد و به نرخ ۶۴۶ تومان صعود كرد.
قيمت دلار آزاد در سال ۷۸ از نرخ ۶۴۶ تومان سال ۷۷ به ۸۶۳ تومان افزايش يافت، اما در سال ۷۹ براى اولين بار روند نزولى را تجربه كرد و به ۸۱۳ تومان رسيد، روند نزولى طى دو سال پس از آن نيز ادامه يافت به طوريكه در سال ۸۰ و ۸۱ به ترتيب نرخهايى حدود ۷۹۲ تومان و ۷۹۹ تومان را تجربه كرد. نرخ دلار در بازار آزاد در سال ۸۲ دوباره افزايش يافت و به رقمى حدود ۸۳۲ تومان رسيد، در سال ۸۳ اين نرخ به ۸۷۴ رسيد و در نهايت در سال ۸۴ بود كه نرخ دلار به بالاى ۹۰۰ تومان براى اولين بار رسيد و در سالهاى پس از آن نرخهايى معادل ۹۰۰ تومان را تجربه كرد. نرخ دلار آزاد در پايان سال ۸۴ به حدود ۹۰۴ تومان، در سال ۸۵ حدود۹۲۲ تومان، در سال ۸۶ معادل ۹۳۵ تومان و در سال ۸۷ حدود ۹۶۶ تومان شد. قيمت دلار در بازار آزاد در پايان سال ۸۸ معادل ۱۰۰۰ تومان و در پايان سال ۸۹ حدود ۱۱۰۰ تومان فروخته مى شد. هم اكنون هم نرخ دلار در بازار دائما در حال تغيير است به طورى كه آخرين نرخ دلار در بازار آزاد ۱۹۰۰ تومان بوده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved