آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 اسفند ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 07 March

اجازه بازدید مشروط، فریب یا عقب نشینی؟

جعفر پویه

روز گذشته (سه شنبه) دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: "به شرط تعیین مدالیته همکاری دو طرف، اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس خواهد داد".

به نظر می رسد که خبر این اجازه مشروط در حالی منتشر شده است که یوکیو آمانو در نشست شورای احکام آژانس در وین گفت، "همچنان نگرانیهایی جدی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد"، زیرا او "اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان می دهد فعالیتهایی که آژانس پیش تر در مورد آنها ابراز نگرانی کرده بود، در منطقه نظامی پارچین در ایران ادامه دارد".

نشست حکام آژانس روز سه شنبه در مورد تخلفات اتمی رژیم جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد و در آغاز آن یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس، نسبت به ابعاد نظامی برنامه اتمی رژیم ابراز نگرانی کرده و گفت: "آژانس نمی تواند درباره عدم فعاليتها و مواد هسته ای اعلام نشده از سوی ايران اطمينان قطعی دهد و لذا قادر نيست تاييد کند که تمام مواد هسته ای در ايران برای مصارف صلح آميز مورد استفاده قرار می گيرد."

او با اشاره به سفرهای نمایندگان آژانس در ماه‌های ژانویه و فوریه‌ی سال جاری، تاکید نمود که تلاشهای این سازمان بین المللی برای رفع ابهامات در رابطه با برنامه‌ی هسته‌ای ایران به نتیجه ‌نرسیده‌است. مدیرکل آژانس گفت: "با وجود درخواست آژانس، ایران به کارشناسان در تهران اجازه بازدید از سایت پارچین را نداده است."

با توجه به موضعگیری تند آمانو علیه دروغگوییهای رژیم و کشاندن کارشناسان آژانس به تهران و عدم اجازه به آنان برای دسترسی به موارد توافق شده، اکنون علی اصغر سلطانیه، نماینده رژیم در آژانس بار دیگر موضوع بازدید را مطرح می کند تا سخنان آمانو را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل همین شرط و شروط گذاشتن برای آژانس است که آمانو می گوید: "تحقيقات بايد حول اولويتهای آژانس صورت گيرد و نه ايران."

هرچند گفته آمانو روشن تر از آن است که نیاز به تفسیر داشته باشد، اما در وین دیپلماتها نیز گفته اند که حرفهایی از این دست را بارها از رژیم شنیده اند که هیچکدام ضمانت اجرایی ندارد. همچنین سه برابر شدن تولید اورانیوم غنی شده با غلظت 20 درصد و راه اندازی چهار آبشار هسته ای در فردو و فعالیت 15 آبشار اضافی در نطنز از مواردی است که آژانس آنها را تخلف از قطعنامه های تاکنونی می داند و درباره کار کرد شان اظهار نگرانی می کند.

همچنین روز گذشته یانگ جیه چی، وزیر امورخارجه چین، در مورد دستیابی به سلاح اتمی به رژیم ایران هشدار داد و گفت: "ما با ساخت و برخورداری از جنگ افزار هسته‌ای توسط هر کشوری در خاورمیانه، ازجمله توسط ایران، مخالفیم."

این اولین بار است که یک مقام چینی این گونه به رژیم ایران هشداری علنی و قاطع می دهد. پیشتر نیز روسیه، رژیم ولایت فقیه را سد راه حل مسالمت آمیز مشکل بین المللی خوانده بود.

با توجه به موقعیتی که این روزها در سطح بین المللی درمورد برنامه اتمی رژیم وجود دارد و ترس و نگرانی جامعه بین الملل از عواقب دست یابی رژیم به بمب اتمی، هرگونه سر سختی و عدم انعطاف رژیم در برابر راه حل مسالمت آمیز، می تواند کشور را درگیر یک جنگ خانمانسوز کند. در چنین صورتی علی خامنه ای، ولی فقیه و رهبر ضد مردمی رژیم که به دلیل جاه طلبیهای اتمی خود، کشور را به سوی یک پرتگاه مهلک می کشاند، مقصر اصلی همه مشکلات پیش آمده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved