آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 28 May

رئیس بانک مرکزی: کدام کالا ارزان شده که دلار بشود؟

تابناک: امروز بیشتر روزنامه‌های ایران، از اینکه رئیس مجمع تشخیص با رئیس‌جمهور همزمان برای افتتاحیه مجلس حضور یافته‌اند، نوشته‌اند؛ اما این خبر مهم است یا سخنانی که رئیس بانک مرکزی گفته؟!

آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، مراسم سوگند نمایندگان مجلس، حضور هاشمی و احمدی‌نژاد در این مراسم و ترک سالن توسط ناطق نوری به هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، مهمترین موضوع‌هایی بود که روزنامه‌های صبح کشور در صفحه نخست خود به آن پرداخته بودند.

پیام مقام معظم رهبری به بهارستان‌نشینان نهم، با اشاره به دو فراز مهم آن روی صفحات روزنامه‌های امروز ظاهر شد. تأکید ایشان بر اینکه «همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند» و «پرهیز از چالش‌های ناموجه، شاخص مجلس موفق»، دو موضوعی بود که در پیام رهبر انقلاب مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفت؛ البته این دو موضوع، خود شاید مهمترین چالش مجلس و دولت در دور پیشین مجلس شورای اسلامی بود!

تصویر هاشمی و احمدی‌نژاد در کنار هم، در حالی که احمدی‌نژاد به عادت همیشه، دست خود را به نشان پیروزی جلوی دوربین‌ها گرفته بود، تقریبا تصویر مشترک همه روزنامه‌ها بود.

اما افزون بر این، بیرون رفتن ناطق نوری به هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد نیز تصویری بود که در صفحات داخلی بسیاری از روزنامه‌ها به آن پرداخته شد.

روزنامه ایران با تصویری از احمدی‌نژاد در حال سخنرانی از تیتر «مسئولان باید نوکر مردم باشند، نه آقا بالا سر» برای صفحه نخست خود بهره جسته و با تیتر «مسئولان از حب و بغض شخصی پرهیز کنند»، به بازتاب پیام مقام معظم رهبری در مراسم تحلیف پرداخته بود.

افزون بر این، حضور نمایندگان مجلس در حرم امام راحل (ره) و سخنان سید حسن خمینی در جمع نمایندگان هم موضوعی بود که برخی از روزنامه‌ها، آن را برای صفحه نخست خود برگزیده بودند.

آفتاب از قول سید حسن خمینی نوشت: برای اصلاح جامعه مسئولان باید اصلاح شوند.

اما این روز‌ها، گویا محمود بهمنی حسابی کلافه شده و در نشست‌ها و مصاحبه‌هایش سخنانی می‌گوید که به شدت خبرساز می‌شوند. پس از آنکه یکی دو روز پیش، رئیس کل بانک مرکزی، بانک‌ها را به فروش غیر قانونی ارز دولتی در بازار متهم کرد، روز گذشته، سرانجام از وعده و وعید دادن بابت کاهش قیمت ارز دست برداشت و آب پاکی را روی دست همه ریخت که دلار پایین نمی‌آید؛ این تیتر یک روزنامه جهان صنعت بود که نوشت: بهمنی خیال همه را راحت کرد.

این روزنامه در گزارش خود آورد، رئیس کل بانک مرکزی ـ که پیش از این، از تک نرخی شدن ارز و کاهش قیمت‌ها سخن می‌گفت ـ این بار آشکارا اعلام کرد که دلار ارزان نمی‌شود.

همچنین پس از آنکه در این هفته، بازار ارز به مانند یک سال گذشته خود، روزهای متلاطمی را پشت سر گذاشت و با افزایش بهای ارز در بازار روبه‌رو بودیم، روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بهای کدام کالا ظرف پنج سال گذشته پایین آمده یا ثابت مانده که بخواهیم نرخ دلار، هزار یا هزار و پنجاه تومان باشد؟!

به هر روی، پس از آنکه برخی‌ها موج گرانی‌ها و تورم و نابسامانی بازار را سیاه‌نمایی عده‌ای در تضعیف و تخریب دولت می‌دانستند، سرانجام رئیس کل بانک مرکزی، آشکارا از ناتوانی کنترل بازار از سوی دولت خبر داد. البته هرچند سخنان بهمنی با مفهوم کلی «همینه که هست»، اندکی دردآور است، ولی سرانجام همین صراحتش در بیان این سخنان و اینکه سرانجام یکی از مسئولان قانع شد که وعده ندهد و واقعیت را به مردم بگوید، جای تقدیر دارد.

روزنامه هفت صبح، تنها روزنامه‌ای بود که نتایج جشنواره کن را ـ که در آخرین ساعات روز گذشته اعلام شد ـ در گزارشی مفصل در صفحه یک خود جای داده است. بردن دومین نخل طلایی کن در سه سال گذشته توسط «میشائیل هانه» ـ که کارگردان شهیر اتریشی ـ و حضور لیلا حاتمی در مراسم اهدای جوایز کن امسال، از مهمترین موضوعاتی بودند که در گزارش این روزنامه به آن پرداخته شده بود.

دیگر آن که برگزاری دوازدهمین نشست دادگاه رسیدگی به فساد مالی و سخنان مه آفرید امیر خسروی در تهدید به افشای نام مسئولان هم مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفت. سخنان امیر خسروی، مبنی بر اینکه «اگر مسئولانی که از من درخواست کمک کرده بودند، خود را معرفی نکنند، در جلسه بعدی دادگاه، نام این افراد و حتی مسببان فرار خاوری را معرفی می‌کنم»، هیاهوی بسیاری در روزنامه‌ها به پا کرد.

بیشتر روزنامه‌ها از تهدید امیر خسروی به افشای نام حامیان فساد مالی پرداختند و در گزارش خود به اعتراف دو متهم اصلی پرونده علیه یکی از نزدیکان رئیس جمهور پرداخته بودند.

سخنان سراج، قاضی پرونده در ابتدای دادگاه، مبنی بر اینکه دو جلسه دیگر ختم دادرسی را اعلام می‌کنم، هم نشان می‌دهد که این دادگاه به روزهای پایانی و داغ خود نزدیک می‌شود.

افزایش حجم ریزگرد‌ها و شرایط وخیم زیست محیطی در برخی مناطق ایران، نیز موضوعی بود که با تیتر «تغییر سیاست‌های زیست محیطی» و در گزارشی مفصل در روزنامه اعتماد کار شده و در کنار پرداختن کیهان به حمایت مالی اتحادیه اروپا از فیلم جدید فرهادی با نام «وقتی آن روی روشنفکری بالا می‌‌آید» و راه افتادن دور جدید ستون معروف پاورقی روزنامه اطلاعات با نام «ما روزنامه‌نگاران عصر پهلوی» که بازخوانی خاطرات جهانگیر بهروز از روزنامه‌نگاران قدیمی می‌پردازد، از نکات مهم و جالب روزنامه‌های صبح امروز بود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved