آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 31 May

بیمارهای سرطانی: هزينه درمان آزاردهنده‌ تر از درد

ملت آنلاین: صر حاضر دوره بروز بيماري‌هاي مزمن و زمينه‌اي است كه يكي از اين بيماري‌ها سرطان است كه عواملي مانند شيوه زندگي و الگوي غذايي ناسالم در بروز آن نقش دارد و موجب مي‌شود، فرد با دارابودن استعداد و زمينه ژنتيكي و ديگر عوامل محيطي بيش‌تر در معرض خطر قرار گيرد. به گفته كارشناسان سرطان از جمله بيماري‌هاي ناراحت‌كننده‌اي است كه اگر به‌زودي تشخيص داده شود به‌راحتي قابل كنترل است. اما مشكل اساسي اين بيماران زماني نمايان مي‌شود كه بيماري به حدي مي‌رسد كه تنها صرف هزينه‌هاي هنگفت راهگشا است.

علاوه بر درد و رنجي كه اين دسته از بيماران تحمل مي‌كنند مشكلاتي است كه پس از ابتلا به بيماري با آن مواجه هستند.به گفته كارشناسان خيلي از بيماران سرطاني دچار افسردگي و اضطراب در حد باليني هستند و همچنين به دليل كاهش درآمد و لزوم تامين مخارج سرطان، آسيب شديدي به عملكرد اقتصادي خانواده وارد مي‌شود.

طبق تحقيقات انجام شده بيش از 70 درصد مرگ ناشي از بيماري سرطان در كشورهايي رخ مي‌دهد كه از نظر اقتصادي در شرايط مطلوبي قرار ندارند. اين روزها هزينه يكي از داروهاي اساسي بيماران سرطاني به نام هرسپتين در بازار آزاد بيش از سه ميليون تومان است اين در حالي است كه پيش از اين وزير بهداشت و درمان از ورود 200 قلم داروي سرطاني تحت پوشش بيمه خبر داده بود.

10درصد يارانه‌ها براي بيماران سرطاني

انوشيروان محسني بندپي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هشتم در اين رابطه به «ملت ما» مي‌گويد: طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه در مجلس انجام شد قرار بر اين بود كه 5 بيماري شايع سرطان مري، معده، كرون، روده و پستان تحت پوشش بيمه قرار بگيرند او افزود: طبق برنامه‌ريزي قرار بر اين بود 10 درصد مبلغ هدفمندي يارانه‌ها به اين موضوع اختصاص يابد و كليه هزينه‌هاي اين بيماران از اين راه تامين شود اين عضو سابق مجلس با بيان اين‌كه اين بودجه در مجلس تصويب شد مي‌گويد:

اگر دولت همكاري كرده و اين پول را در اختيار وزارت بهداشت قرار دهد اين اميدواري وجود دارد كه هر ماه 10 در صد از كل مبلغ هدفمندي يارانه‌ها در راه هزينه اين بيماران مصرف شود تا وزارت بهداشت به‌راحتي بتواند برنامه‌هاي خود را در زمينه درمان بيماران صعب العلاج و پزشك خانواده اجرايي نمايد.

هيچ بهانه‌اي در سلامت پذيرفتني نيست

محسني بند پي با اشاره به اين‌كه پرداختن به موضوع سلامت جامعه هيچ بهانه‌اي نمي‌پذيرد عنوان مي‌كند: بيش از 18 درصد مردم جامعه به دليل نداشتن پول به بيمارستان براي درمان بيماري‌هاي خود چه سطحي و چه با اهميت مراجعه نمي‌كنند حتي 3درصد از روستاييان براي تامين هزينه‌هاي خود مجبور به فروش سرمايه‌هاي زندگي خود مي‌شوند و زير خط فقر قرار مي‌گيرند اين نماينده سابق مجلس مي‌افزايد: برآورد ما از هزينه درمان سرطان پستان در زنان 50 تا 70 ميليون تومان است چراكه نياز به 18 دوره تزريق آمپول هرسپتين دارند كه در بازار آزاد هر يك آمپول آن حدود سه ميليون و ششصد هزار تومان است.

او با ابراز تاسف از شرايط موجود معتقد است: هرچند دستگاه‌هاي اجرايي و قانونگذار در پي ساماندهي وضع موجود به سود بيماران مبتلا به دردهاي صعب العلاج هستند اما اين كافي نيست، محسني بند پي با بيان اين‌كه رفع مشكل نظام سلامت در گرو تامين پول حاصل از 10 درصد يارانه‌ها است مي‌گويد: گرفتاري بيماراني كه با سرطان و دردهاي غيرقابل تحمل دست به گريبان هستند تنها با تحت پوشش قرار گرفتن بيمه قابل تحمل است او با ابراز اميدواري به تحقق وعده‌هاي داده شده مي‌گويد:

اگر برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در مسير اصلي خود محقق شود ما با كاهش گلايه و ناراحتي بيماران مواجه خواهيم شد و گامي موثر در پيشبرد وضع سلامت جامعه برخواهيم داشت. گلايه بيماران سرطاني نه تنها از سوي خود بيماران بلكه از سوي بنياد امور بيماري‌هاي خاص شنيدني است.

گلايه بيماران از گراني داروها

قاسم فاميلي معاون هماهنگي اين بنياد در گفت‌وگو با «ملت ما» مي‌گويد: يكي از انواع شايع بيماري‌هاي سرطان مربوط به سرطان پستان در زنان است كه داروي مربوط به اين بيماري در گروه داروهاي تحت پوشش بيمه قرار ندارد و هر بار تزريق اين آمپول به بيش از سه ميليون تومان هزينه نياز دارد. او با ابراز ناراحتي از افزايش گلايه بيماران مي‌افزايد: هر روز با گلايه بيماران از عدم توانايي مالي در تامين هزينه بيماري سرطان در انواع مختلف آن مواجه هستيم.

فاميلي با اشاره به پيگيري‌هاي بنياد امور بيماري‌هاي خاص مي‌گويد: مكاتباتي با سازمان‌هاي مختلف براي به اجرا درآمدن پيشنهادات ارايه شده داشته‌ايم اما هنوز عملياتي نشده است واميدواريم بحث ورود داروهاي تحت پوشش بيمه كه از سوي وزير بهداشت عنوان شد به‌زودي عملي شود.

نبود مراكز دولتي راديوتراپي براي بيماران

هادي صالح، معاونت ارتباطات و امور بين‌الملل بنياد امور بيماري‌هاي خاص با اشاره به مشكلات بيماران سرطاني در كشور مي‌گويد: نبود مراكز دولتي راديوتراپي يكي از دغدغه‌هاي اصلي بيماران سرطاني شمرده مي‌شود. او با بيان اين‌كه هر بيمار سرطاني بيش از صد ميليون تومان هزينه دارد مي‌افزايد: هرچند بخشي از اين هزينه از سوي دولت براي بيماران پرداخت مي‌شود اما اين ميزان كفايت ناتواني اقتصادي اين بيماران را نمي‌كند.

ماهانه 11 ميليون هزينه دارو

كم نيستند بيماراني كه از درد فقر و نداري هر روز بر پيشرفت بيماري آنها افزوده مي‌شود. نمونه‌اي از آنها مادري سرطاني است كه چون نمي‌تواند پول دارو و درمانش را تهيه كند حسابي نا اميد شده است. به گزارش مهر، او در ارتباط با هزينه‌هاي درمان و دارو مي‌گويد: متاسفانه به دليل عدم توانايي مالي نمي‌توانم داروهاي اصلي كه خارجي هستند و تحت پوشش بيمه نيستند را تهيه كنم و تنها برخي از داروهاي بيمه‌اي را مصرف مي‌كنم.

او درباره اين‌كه آيا تا به حال از سوي هيچ نهاد و سازماني براي تامين هزينه‌هاي درماني حمايت شده است، مي‌افزايد: شنيده بودم كه مي‌گفتند بيماران سرطاني جزو بيماران خاص هستند و هزينه‌هاي درمان و داروي آنها رايگان است اما وقتي به مركز بيماران خاص مراجعه كردم، به من گفتند كه چنين چيزي به ما گفته نشده و نمي‌توانيم كمكي به شما بكنيم. به سازمان غذا و دارو هم مراجعه كردم تا شايد بتوانم داروهايم را تهيه كنم اما جوابي كه به من دادند اين بود كه اگر يك دوره كامل درمان را انجام دهم، 10 درصد هزينه آن را پرداخت مي‌كنند.

اين مادر سرطاني كه ساكن كرج است، با گلايه از گران بودن قيمت داروهاي بيماران سرطاني و هزينه‌هاي سرسام آور درمان اين قبيل بيماران در كشور، مي‌گويد: هزينه يك دوره كامل درمان من تا سال گذشته بيش از 8 ميليون بود كه در حال حاضر با افزايش قيمت دارو، اين رقم به حدود 10 تا 11 ميليون رسيده است. من چطور اين همه پول را تهيه كنم كه بخواهند 10 درصدش را به من بدهند؟او، هزينه تامين داروهاي بيمه‌اي در حدود 2 ميليون تومان اعلام مي‌كند و مي‌افزايد:

چون توده بدخيم است بايد هر 15 روز يك‌بار شيمي درماني كنم. متاسفانه از وضع خودم نااميد شده‌ام چون مشكلاتم آن‌قدر زياد است كه احساس خوبي ندارم و همه‌اش فكر مي‌كنم چرا بايد زنده بمانم كه خانواده‌ام را اذيت كنم. اين مادر 44 ساله با انتقاد از عدم توجه مسئولان به وضع بيماراني كه دچار هزينه‌هاي سنگين درمان و دارو هستند، مي‌گويد: در انجمن بيماران سرطاني پرونده دارم به اين اميد كه بتوانم از حمايتهاي انجمن برخوردار شوم اما به من مي‌گويند خودت برو آدم خير پيدا كن كه كمكت كند.

اين مادر سرطاني مي‌گويد: متخصصان آنكلوژي بيماري من را صعب العلاج تشخيص داده‌اند چون توده از نوع بدخيم است و اگر درمان قطع شود، توده رشد مي‌كند و در نتيجه مشكلات بيش‌تر مي‌شود. 45 روز قبل وقتي آخرين اسكن را انجام دادم، پزشك معالجم گفت كه به‌زودي بينايي چشم راستم را نيز از دست خواهم داد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved