آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 02 June

پيش بينی وجود 100 هزار كودک بی‌شناسنامه در كشور

ایسنا: يك فعال حقوق كودك با بيان اينكه حدود 30 هزار ازدواج زنان ايراني با مردان افغان در كشور به ثبت رسيده است، اظهار كرد: برآورد مي‌شود 100 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل اين ازدواج‌ها در كشور زندگي مي‌كنند.

فرشيد يزداني اظهار كرد:‌ اين در حاليست كه تعداد بسيار زيادي از ازدواج‌هاي زنان ايراني با مردان افغان به ثبت نمي‌رسد.

وي افزود: طبق آمارهاي رسمي 32 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل 12 هزار ازدواج زنان ايراني با مردان افاغنه وجود دارد و البته اين آمارها مربوط به ازدواج زنان ايراني با اتباع افغان است و اين در حاليست كه كودكان ايراني زيادي هم بدون شناسنامه هستند.

يزداني در ادامه تاكيد كرد: فارغ از فشار فقر و مشكل هويت‌يابي كودكان بي‌شناسنامه، فرآيند جامع‌پذيري اين كودكان به شدت دچار اخلال است.

وي افزود: بازماندن اين كودكان از چرخه تحصيل، فرآيند توانمندسازي آنها را با اخلال مواجه مي‌كند و فقر آن تشديد مي‌شود و نابرابري‌هايي كه متوجه آنهاست افزايش مي‌يابد.

اين فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به عضويت ايران در پيمان‌نامه حقوق كودك نيز گفت: اين پيمان‌نامه حكم قانون را دارد و طبق ماده 2 و 7 اين پيمان‌نامه، همه دولت‌ها موظف به ارائه حقوق هويت و از جمله شناسنامه به كودكان حاضر در كشورشان هستند.

يزداني در پايان با اشاره به لايحه‌اي كه اخيرا براي ثبت تولد كودكان با پدر و مادر ايراني به مجلس رفته است اظهار اميدواري كرد كه با اجراي صحيح اين قانون، مشكلات كودكان بدون شناسنامه برطرف شود و صدور شناسنامه اين كودكان با حداقل پيچيدگي‌هاي اداري انجام شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved