آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 03 June

آيا نمايندگان ساليانه ۴۵۰ ميليون خرج دارند؟

خبرگزاري دانشجو: در روزهاي كه مصادف با روزهاي ابتدايي دوره نهم مجلس شوراي اسلامي است، حرف ها و حديث هاي جديدي نيز درباره مجلس آغاز شده است.

از ماجراي لابي گري برخي براي رياست فردي خاص بر مجلس شوراي اسلامي تا تشكيل فراكسيون هاي حامي اين نمانيده و آن نماينده!

اما در ميان كشمكش هاي سياسي چند روز ابتدايي مجلس شنيده هايي درباره خرج مبالغ كلان در مجلسي كه قرار است خانه ملت باشد، به گوش مي رسد! حرف هايي درباره بودجه ۴۵۰ ميليوني براي هر نماينده كه البته در غالب بودجه عمراني مجلس در ذيل قانون بودجه ۹۱ كل كشور قرار گرفته بود.

همچنين محمود احمدي نژاد نيز در جلسه اي كه با منتخبان مجلس نهم داشت با شوخي به آنها گفته بود كه با تقسيم بودجه عمراني مجلس كه خرج دفاتر و اجاره مسكن نمايندگان مي شود، به هر نماينده ۴۵۰ ميليون مي رسيد و «خدا بدهد بركت!»

جداي از طعنه هاي سياسي احمدي نژاد در آن جلسه با پيگيري هاي خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» و مصاحبه با نمايندگان مجلس، پرده هايي از ماجراي اين ۴۵۰ ميليون مشخص شد.


۴۵۰ ميليون؛ براي هزينه دفاتر، ماشين ‌و مسكن نمايندگان

زهره طبیب زاده نوری، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در مورد این مسئله اظهار داشت: هر سال بودجه‌اي جهت خرج مسائل اداري و مالي براي مجلس كنار گذاشته مي‌شود، ظاهراً بودجه‌اي تحت عنوان كارهاي عمراني به مجلس اختصاص داده شده كه با تقسيم بر ۲۹۰ نماينده مبلغي حدود ۴۵۰ ميليون تومان به دست مي‌آيد اين رقم مبلغي است كه به ما اطلاع داده شده است و در واقع براي مسكن، دفاتر و ماشين نمايندگان است.

وي افزود: نمايندگان به اين تسهيلات نياز دارند اما نبايد اين پول مانند مجلس هشتم به صورت بلاعوض به نماينده داده شود.

نماينده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: ما معتقديم كه اگر پولي قرار است اختصاص داده شود بايد وديعه مسكن نماينده باشد كه بعد از پايان چهار سال نمايندگي به بيت المال بازگردد.

طبيب زاده نوري با اشاره به روند مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم ۱۰۰ ميليون تومان به يك نماينده اختصاص پيدا مي‌كرد كه براساس آنچه ما شنيديم ۵ ميليون تومان آن بلاعوض بوده و ۲۰ ميليون نيز براي هزينه ماشين شخصي نمايندگان كه ديگر برگردانده نمي‌شد و ۳۰ ميليون نيز به صورت وام به نماينده داده مي‌شد.

وي خاطرنشان كرد: چرا وقتي مردم مي‌خواهند دو ميليون تومان وام بگيرند دچار مشكل مي‌شوند اما بايد يك ويژه خواري اتفاق افتد و يك طبقه جديدي به وجود آيد، اين اعتراضي است كه ما به نحوه اختصاص بودجه به نمايندگان داريم.

دروغ است؛‌ هزینه آب و برق مجلس را هم به نام نمايندگان زده اند!

بیژن نوباوه، نماينده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به این مسئله گفت: این امر بسیار غلطي است، اصلا همچنين چيزي نيست؛ در حال حاضر شايد ۵ برابر تعداد نمايندگان مجلس كارمند در این قوه وجود دارد، تقسیم آن بودجه بين ۲۹۰ نفر و بدست آوردن ۴۵۰ ميليون تومان يك غلط صد درصد است.

وی با اشاره به اینکه این مسئله رویه عادي مجلس نيست، گفت: آنها به جاي تقسيم بودجه بر کل سیستم مجلس؛ اين بودجه را براي ۲۹۰ نفر نماينده در نظر گرفتند در صورتي كه حرف ۱۰۰ درصد غلطي است و اصلا قانوني نيست؛ يعني آب و برق مجلس را هم به نام نمايندگان زدند.

نماينده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: اين يك مسئله تصنعي و استعاري است و چنين چيزي نبوده است، حقوق نمايندگان حقوق صد درصد تأمين اجتماعي است يك ريال هم بيشتر نيست.

نوباوه خاطرنشان کرد: طرح این مسائل براي وهن مجلس است؛ مجلس كه ۶ هزار و ۵۰۰ هزار ميليارد تومان را در كشور تقسيم بودجه مي‌كند نبايد با اين نوع اظهارات برای این قوه ايجاد وهن كرد اختيارات يك نماينده بيش از اين حرف هاست و كارهاي بسيار بيشتر از اين مي‌تواند انجام دهد.

طرح ۴۵۰ ميليون تومان براي هر نماينده كاملا تخريبي است

سيد شريف حسيني، نماينده مردم اهواز در مجلس نيز با اشاره به این مسئله گفت: در برنامه بودجه مجلس كه جزئي از بودجه كشور است مبالغي براي دفاتر نمايندگان جهت ملاقات با ارباب رجوع تعريف شده است؛ که مبلغ آن نیز مشخص است و اين ۴۵۰ تومان تعريف شده در دل همان است.

وی افزود: در مجلس نیز همچون دیگر سازمان ها هزينه اجاره‌ بها در فيش حقوقي نماينده به مبلغ يك ميليون تومان در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر نماینده ای که با خانواده خود به تهران می آید باید از حداقل امكانات برخوردار شود كه دستش را به سمت كسي دراز نکند.

عضو موقت هیئت رئیسه مجلس نهم ادامه داد: از طرفي مي‌گوييم نماينده نبايد به اركان‌ و يا جايگاه‌هاي قدرت و ثروت متصل شود پس بنابراین براي اين كار بايد جايگاه نمايندگي وي را حفظ كنيم؛ من الان كه با شما صحبت مي‌كنم مستأجرم؛ ۹۹ درصد نمايندگان هم مستأجرند.

حسيني افزود: دوره قبل ۵۰ ميليون تومان را يكجا به نماينده دادند تا بتواند خانه ‌اي تهیه کند؛ یعنی نوع پرداخت را در زمان علي لاريجاني تغيير دادند و به جاي هر ماه يك ميليون تومان يكجا داد كه رهن بگيرند.

وي خاطرنشان کرد: باید گفت ۴۵۰ ميليون تومان صحيح نيست و كاملا تخريبي است؛ آنها بودجه عمراني مجلس را تقسيم بر تعداد نمايندگان كردند و اين مبلغ به دست آمده است در صورتیکه صحیح نیست.

آيا اين رانت است؟

با بررسي اظهارات نمايندگان چند نكته مشخص مي شود. اول اينكه هزينه اي كه به عنوان بودجه عمراني مجلس در نظر گرفته شده است، براي هزينه دفاتر، مسكن و ماشين نمايندگان هزينه مي شود و البته برخي نمايندگان اين مسئله را حق طبيعي و قانوني خود مي دانند.

نكته بعدي هزينه ۵۰ ميليوني براي اجاره مسكن نمايندگان است كه به گفته شريف حسيني در گذشته به صورت ماهيانه و جديدا به صورت يكجا به نمايندگان ملت! پرداخت مي شود. البته مشخص است كه ۵۰ ميليون تومان هزينه و پول پيش اجاره مسكن در كدام نقطه شهر خواهد بود؛ آنهم در حالي كه هزينه بالاي اجاره بها در تهران بسياري از جوانان را با مشكل و معضل تهيه مسكن مواجه كرده است.

همه خرج هاي يك نماينده...

اگر بخواهيم به اظهارات نمايندگان مجلس استناد كنيم بايد مبالغي را براي مسكن، ماشين،‌ راننده، دفاتر استاني، آب و برق و گاز در نظر بگيريم.

بدين ترتيب بنابر گفته نمايندگان مبلغ ۵۰ ميليون تومان براي مسكن نمايندگان در نظر مي گيريم! از طرفي ديگر مبلغ ۴۸ ميليون براي راننده (براي ۴ سال به احتساب ماهي ۱ ميليون حقوق)، مبلغ ۵۰ ميليون براي ماشين ( با احتساب هزينه خريد ماشين، اصطحلاك، و هزينه هاي جاري) و همچنين ۳۴ ميليون هزينه اجاره دفتر شهرستان ها (با احتساب ۱۰ ميليون پول پيش و ماهي ۵۰۰ هزار تومان اجاره) در نظر گرفته مي شود.

تمام هزينه هاي يك نماينده اعم از هزينه دفتر، ماشين، مسكن، راننده و آب و برق دفاتر استاني و حتي اجاره بهاي آنها، نشان مي دهد كه اين مبلغ نمي تواند از ۲۰۰ ميليون براي ۴ سال نمايندگي فراتر رود.

البته بدون شك پيش از روشنگري مديران اجرايي مجلس شوراي درباره اين هزينه ها، نمايندگان ملت بايد خود پيش قراول شفاف سازي در اين مورد شده و با تصويب قانوني شايسته جلوي نامشخص بودن هزينه هاي نمايندگان را بگيرند.

اما سخني از سر درد...

نمايندگان مجلس در مصاحبه هاي خود اين مبلغ و هزينه هاي جانبي را حق نماينده دانسته و تصريح كرده اند كه نماينده مي تواند به منابع بيشتري دست پيدا كند و يا اينكه نماينده بايد تامين باشد تا دستش جلوي كسي دراز نشود!!!

بايد از نمايندگان پرسيد كه آيا هزينه اجاره مسكن در نقطه متوسط شهر تهران ۵۰ ميليون تومان است، يا به قولي براي هر ماه يك ميليون تومان اجاره بها نشان مي دهد كه برخي در كدام قسمت شهر اقامت گزيده اند؟

در اين روزها كه روزهاي ارتحال امام عزيزمان است بد نيست كه برخي نمايندگان ملت!‌ صحيفه امام را بازخواني كنند تا ببينند پير سفر كرده انقلاب چطور آنان را به عدم تجمل گرايي و داشتن زندگي ساده توصيه كرده اند!

البته بدون شك در ميان نمايندگان مجلس نهم،‌ هستند كساني كه اين مبالغ را طلب كارانه! حق خود نمي دانند و حتي برخي براي دريافت چنين پول هايي اكراه دارند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved