آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 14 June

اختلاس بیمه؛ روزنامه دولت: به زور اعتراف گرفته اند

سایت بازتاب امروز: اظهارات روز دوشنبه یکی از متهمین پرونده اختلاس در بیمه توجه بسیاری از اهالی رسانه و افکارعمومی را به این نکته جلب کرد که آیا واقعاً متهمین این پرونده تحت فشار هستند تا به دست داشتن برخی مقامات دولتی در آن اعتراف نمایند؟ یا این موضوع حقیقت ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در گزارش زیر که معتقد است در آن با استناد به مدارک و اطلاعات دقیق و موثق این شبهه واکاوی شده، به این موضوع پرداخته است:

«جابر. الف» متهم ردیف دوم پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران روز دوشنبه در پاسخ به سخنان «داود.س» یکی دیگر از متهمین پرونده که به صورت تلویحی مدعی شده بود آقای «ر»، از مقامات دولتی در جریان برخی تخلفات مطروحه در این پرونده بوده است، گفت: «تمام حرف­‌های آقای «س» یک داستان است. چرا مدام اسم آقای «ر» برده می‌­شود تا آبروی او ریخته شود. این امر به خاطر این است که به آقای «س» دیکته کرده‌اند اسم «ر» را ببرد و به او گفته‌اند اگر اسم «ر» را ببری آزاد می­‌شوی. با آبروی مردم بازی نکنید. به این افراد یاد داده‌اند این مسائل را بگویند و اسم «ر» را ببرند»

اما آیا اظهارات «جابر.الف» که خود یکی از متهمین پرونده بوده و در بخشی از اختلاس انجام شده دخیل است حقیقت دارد یا سخنان «داود.س» که او هم جزو متهمین است! بررسی زوایایی از پرونده فوق موضوع را روشن می­‌نماید.

افتتاحیه پرونده

اواخر سال 87 در شعبه کرج بیمه ایران، نشانه‌­هایی از تخلف و اختلاس نمایان می‌گردد و نقش برخی از مسئولین دفتر کرج در این اختلاس مشخص می­‌شود. در همان ایام و با هویدا شدن سرنخ­هایی در بیمه کرج، آقای « م.ز» به عنوان نماینده ارشد یک دستگاه نظارتی بررسی روند و میزان اختلاس را آغاز می­‌نماید. اما آقای «ز» که خود را معتمد و نماینده این سازمان نظارتی و همچنین یکی از بخش­‌های امنیتی قوه قضائیه معرفی می‌کرده ظاهراً مأموریت دیگری نیز داشته است!

دراین خصوص یکی از مطلعین پرونده که از کارشناسان شرکت بیمه ایران بوده و در کشف و پیگیری این پرونده کمک‌­های زیادی نموده و البته بعداً خود نیز مورد سوءظنی عجیب از سوی آقای «ز» قرار گرفته می‌گوید: «آقای «ز» به طور علنی اعلام می‌کرد ما از طریق آقای «جابر.الف» به دنبال جمع‌آوری مدارک و مستندات علیه آقای «ر» هستیم و هیچ گونه کاری با شما نداریم و فقط به دنبال آقای «جابر.الف» و «ر» هستیم و در حین تهیه لیست­‌های چک اختلاس، اگر چکی به نام «جابر.الف» و یا افراد وابسته به او بود عکس‌العمل­‌های عجیبی از خود نشان داده و با افراد مختلف تماس گرفته و اظهار خوشحالی می­‌کرد.»

این کارشناس شرکت بیمه در بخش دیگری از اظهاراتش می‌­گوید: «آقای «ز» پس از مراجعه به بیمه ایران شعبه کرج، به صراحت عنوان می‌کرد ما به دنبال آقای «ر» هستیم و به کسی کاری نداریم. به دلیل اینکه آقای «ر» باعث شده مدیر عامل قبلی بیمه ایران برکنار شود باید تقاص کار خودش را بدهد! و از طریق آقای «جابر.الف» می‌خواهیم به ایشان برسیم. بدین‌وسیله مسئله برای ما روشنتر شد که ایشان به قصد کشف اختلاس نیامده، بلکه دنبال سرنخی است مغرضانه که خیلی پیچیده و هدفدار دنبال می‌شد.»

فرد مذکور همچنین تأکید می‌کند:« اینجانب احساس می‌کردم که آنها به دنبال کشف حقایق پرونده نبودند و حرکت آنها یک حرکت سیاسی بود جهت ضربه زدن به دولت و بر همین اساس آقای «ح» یکی از متهمین پرونده را مجبور کردند چیزهایی علیه آقای «جابر. الف» و «ر» بنویسد تا کمکش کنند.»

بروید فلان سایت را ببینید!

مجموعه این اقرارات و اطلاعات بی‌شمار دیگری که موجود است؛ اما در این مرحله از افشای آنها خودداری می‌شود نشان می‌دهد بازرسی که برای این پرونده تعیین شده از ابتدا در تلاش بوده مدرک و سرنخی از تخلفات آقای «جابر. الف» که البته کارمند بیمه نیز نبوده استخراج کند و به صراحت می‌گفته قصد داریم از طریق «جابر. الف» به «ر» برسیم که این موضوع نشان می‌دهد ظاهراً وی با مأموریتی از پیش تعیین شده پا به این میدان گذاشته و حتی رسانه‌ای شدن و عملیات روانی بعدی درخصوص این پرونده نیز به مدیریت وی باز می‌گردد چرا که یکی از کارمندان بیمه ایران در این خصوص می‌گوید:

«رسانه‌­ای شدن موضوع، توسط آقای «م. ز» صورت گرفته است. اگر چکی از «جابر. الف» یا شخصی به نام «د .س» پیدا می‌شد وی سریعاً با خوشحالی با افرادی تماس می‌گرفت و می‌گفت یک قدم به «ر» نزدیکتر شدیم و به ما هم می‌گفت بروید «سایت جهان نیوز» را ببینید و اخبار پرونده را مطالعه کنید!»

این سخنان نشان می‌دهد که اهداف خاص سیاسی در روند بررسی پرونده و حتی اطلاع‌رسانی آن وجود داشته است. ضمن آنکه تحت فشار بودن متهمین در خصوص اعتراف به نقش داشتن آقای «ر» در این پرونده نیز خود دلیلی بر این ادعا است.

جابر. الف کیست؟

اما به راستی «جابر. الف» کیست و چه ارتباطی با «ر» دارد که نمایده دستگاه  نظارتی قصد داشته از طریق او به آقای «ر» برسد. هرچند روزنامه در گزارش مورخه 20 خرداد به صورت مبسوط به چگونگی ارتباطات وی با آقای «ر» اشاره کرده است اما در اینجا نیز لازم به نظر می‌رسد مجدداً به نوع ارتباط وی با «ر» اشاره کوتاهی شود.

«جابر.الف» شخصی است که در دوران ریاست «ر» بر دیوان محاسبات کشور توسط برخی از نمایندگان مجلس و به عنوان فردی که اطلاعات دقیقی از تخلفات بیمه ایران دارد به «ر» معرفی می‌شود. وی در خصوص تخلفات رقم خورده در شرکت بیمه ایران کمک‌های خوبی به آقای «ر» می‌کند و بر اساس کمک‌های وی مبلغی در حدود 600میلیارد تومان از این تخلفات کشف و به بیت المال بازگردانده می‌شود.

«جابر.الف» در مرحله بعدی ادعا می‌کند می‌خواهد برای ورود عناصر متدین و اصولگرا به مجلس هشتم مبالغی را برای کمک به ستادهای آنها اختصاص دهد که «ر» در این خصوص وی را به محمد رضا باهنر معرفی می‌نماید.

«جابر. الف» پس از مدتی می‌گوید من پول را به باهنر نمی‌دهم. با توجه به آنکه ستادهای انتخاباتی جریان اصولگرا در آن مقطع به کمک های مالی نیاز داشته، باهنر به رئیس وقت دیوان محاسبات می‌گوید اشکالی ندارد، کمک «جابر. الف» را خودت بگیر و من رسیدش را می‌دهم، که به همین ترتیب عمل شده و رئیس وقت دیوان، رسید کمک‌های «جابر.الف» را از باهنر می‌گیرد.

در آن مقطع به ستاد انتخاباتی اکثر نامزدهای اصولگرای مجلس هشتم از همین پول کمک‌هایی می‌شود و حتی یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس هشتم و نهم نیز 60میلیون تومان از همین پول را دریافت می‌کند.

«جابر. الف» اما در ادامه تلاش می‌کند از موقعیت «ر» سوءاستفاده نماید که با برخورد قاطع «ر» روبه رو می‌شود.

در واقع آقای «ر» به عنوان نخستین فردی که متوجه نیات نامشروع «جابر.الف» شده است، وی را از خود دور کرده و حتی دستور می‌دهد او را به دیوان محاسبات کشور راه ندهند که شرح تفصیلی آن در گزارش قبلی روزنامه موجود است.

برهمین اساس است که برخی، زمانی که رد پای «جابر. الف» را در پرونده بیمه کشف می‌کنند، به طمع می افتند که با توجه به ارتباط قبلی وی با «ر» در دوران ریاست دیوان محاسبات از او به عنوان فردی که به واسطه‌اش می‌توان اتهامی علیه «ر» را ثابت کرد استفاده نموده و در نتیجه پرونده را بیش از پیش حساس می‌نمایند. غافل از اینکه «ر» مدت‌ها است ارتباط خود با «جابر. الف» را به واسطه نیات خاص او قطع کرده است. البته «جابر. الف» نیز تسلیم فشارها نشده و در خصوص پرونده بیمه ایران تهمتی را متوجه «ر» نمی‌کند.

د .س کیست؟

«د. س» که روز دوشنبه اتهاماتی را متوجه «ر» کرده از دوستان «جابر. الف» می‌باشد. «جابر. الف» از وی در مواقع مختلف سوءاستفاده کرده و با سوء استفاده از نام «ر» به عنوان یک مقام مسئول و با توجه به تخلفات قبلی او وی را مورد اخاذی قرار می‌داده است. شخص «د. س» دارای تخلفات مالی بوده که برهمین اساس درصدر لیست بدهکاران بزرگ بانکی که به وسیله ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با مسئولیت «ر» منتشر شده قرار گرفته است و دل خوشی از «ر» ندارد.

جمع‌بندی

اما آنچه در حاشیه این پرونده مطرح شده است را اینگونه می‌توان جمع‌بندی کرد:

الف) «جابر. الف» در مقطعی تلاش می‌کند به «ر» نزدیک شود که به واسطه رفتارهای غیرمتعارف و مقاصد نامشروع با برخورد شدید «ر» روبرو شده و از وی رانده می‌شود. در این میان نوع ارتباط «جابر. الف» و «ر» در دوران ریاست وی بر دیوان محاسبات را برخی افراد مثل آقای باهنر به واسطه دریافت کمک‌های «جابر. الف» به ستادهای انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم به خوبی مطلع هستند که شایسته است به عنوان مطلع و نه متهم در این خصوص سکوت خود را شکسته و جهت روشن شدن موضوع نزد افکار عمومی توضیحات لازم را ارائه بدهند.

ب) بعد از این ماجرا پرونده بیمه فاش می‌شود و عده‌ای وقتی متوجه می‌شوند. «جابر. الف» در این پرونده نقش داشته و اتهاماتی متوجه‌اش است، با مقاصد سیاسی تلاش می‌کنند از وی سوءاستفاده کرده و به نوعی پرونده را به «ر» پیوند زنند. در حالی که ارتباط «جابر. الف» در این مقطع با «ر» قطع شده بوده است. از همین رو وی و سایر متهمین پرونده تحت فشار قرار می‌گیرند تا علیه «ر» اعترافاتی بکنند. رئیس جمهور روز دوشنبه و همزمان با برگزاری یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اختلاس در بیمه ایران به خوبی به این موضوع اشاره و می‌گوید:

«عده‌ای با دروغگویی و اتهامات بی اساس به راحتی دیگران را متهم می‌کنند. در حالی که نمی‌توانند حرف‌های خود را ثابت کنند. آنها علیه ما مطالب کذب مطرح می‌کنند و به حرف ما گوش نمی‌دهند. وقتی آنها را نصیحت می‌کنیم، حملات خود را چند برابر می‌کنند. این که حرفی زده شود ملاک نیست، بلکه مدعیان باید حرف‌هایشان را ثابت کنند. متأسفانه برخی در کشور مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته‌اند.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved