آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 31 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 20 June

تغيير نام آبزيان خليج فارس به عربی

ایسنا: يك عكاس زير آب هشدار داد: اكنون كشورهاي حاشيه خليج فارس در حال فعاليت زيادي براي تغيير نام آبزيان خليج فارس به نام‌هاي عربي هستند و در صورتي كه ما نتوانيم برنامه‌ريزي درستي در اين زمينه داشته باشيم در سال‌هاي آينده بايد آبزيان خليج فارس را با نام‌هاي عربي صدا بزنيم.

امير عليزاده در حاشيه افتتاح نمايشگاه عكس خليج فارس كه همزمان با نخستين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي در جزيره ابوموسي برگزار شد، اظهار كرد: عكاسان بين‌المللي در حوزه خليج فارس كار زيادي انجام نمي‌دهند اما در سال‌هاي اخيركشورهاي امارات،‌ قطر و... به تكاپو افتادند تا يكسري گونه‌هاي آبزي را در اطلس‌هاي جهاني به نام خودشان بزنند.

وي ادامه داد: آنها با كمك گرفتن از شبكه‌هاي فرانسوي و انگليسي در تلاش هستند تا با تهيه فيلم‌هاي مستند و تبليغ بتوانند نام برخي از گونه‌هاي آبزي خليج فارس كه از ديرباز با نام‌هاي ايراني شناخته مي‌شد را تغيير دهند.

اين عكاس زير آب ضمن هشدار به مسوولين درباره عواقب بي‌توجهي به اين موضوع، اظهار كرد: من بارها و بارها اين موضوع را به مسوولين محلي هشدار داده‌ام و حتي به وزير ارشاد نامه‌اي نوشته و اين خطر جدي را توضيح دادم.

به گفته‌ي وي؛ ما در زمينه كار روي آبزيان خليج فارس بسيارعقب هستيم و با اين وضعيت تا چند سال ديگر بايد اطلس‌هاي جهاني را در حالي كه نام‌هاي عربي روي آبزيان خليج فارس گذاشته شده‌اند، خريداري كنيم.

عليزاده با ذكر مثالي در اين زمينه توضيح داد: به عنوان مثال ماهي نئون يا ماهي شيطان خليج فارس دو گونه از ماهي‌هاي مخصوص به ما هستند، اين در حالي است كه كشورهاي حاشيه خليج فارس تلاش زيادي مي‌كنند تا بتوانند در اطلس‌هاي جهاني اين دو ماهي را با نام خود ثبت كنند.

اين عكاس زير آب در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به اين پرسش كه آيا تشكيلات منسجمي براي حمايت و آموزش عكاسان زير آب در ايران وجود دارد يا خير، گفت: تنها انجمن عكاسان هرمزگان در زمينه عكاسي زير آب كار مي‌كنند و بيشتر عكاسان زير آب در هرمزگان هستند.

به گزارش ايسنا،‌ در اين نمايشگاه عكس، آثاري از كوروش گرمساري هنرمند فقيد هرمزگان نيز ديده مي‌شود.

داريوش گرمساري برادر اين هنرمند نيز توضيح داد: مجموعه عكسي كه در نمايشگاه مشاهده مي‌كنيد، گزيده‌اي از قشم و جزاير آن استان است كه ما آنها را پس از درگذشت ايشان انتخاب كرديم.

به گفته‌ي گرمساري؛ بردارش تمام عمرش را به فيلم‌سازي و عكاسي مشغول بود و عشق زيادي به اين كار داشته است. او مجموعه عكاس‌هاي بسيار زيبايي از قشم دارد كه در كتابي تحت عنوان «قشم جزيره‌ روياها» چاپ شد و قرار است كتاب عكاسي استان هرمزگان نيز به چاپ برسد.

به گزارش ايسنا،‌ اميد گرمساري متولد 1359 كرمان است و نويسندگي و كارگرداني دو مستند خليج فارس را در كارنامه كاريش دارد. وي با عضويت در چند كانون بين‌المللي عكاسي زيرآب گفته مي‌شود، مقام‌هاي بين المللي را در اين زمينه تجربه كرده است.

كوروش گرمساري نيز از سال 72 تا آخر عمر مسوول اداره انجمن سينماي جوانان بندرعباس بوده است و دوره‌هاي مختلف عكاسي و فيلم سازي را براي جوانان ترتيب داده و خود نيز سه فيلم داستاني و 16 فيلم ويدئويي ساخته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved