آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Monday 02 July

ممنوعیت فروش مواد غذایی به اتباع افغان درایران

رادیو فرانسه: برخی رسانه‌های در ایران از ممنوعیت فروش مواد غذایی و ارائه خدمات حمل و نقل به اتباع غیرمجاز خارجی در ولایت ‏فارس خبر داد‌ه‌اند.

مسئولان دولتی ایران در برخی ولایت‌ها، ‏خدمات دهندگان حمل و نقل، فروشندگان مواد غذایی، نانوایی‌ها و تاکسی‌ها را موظف کرده‌اند به اتباع خارجی غیرمجاز ‏سرویس ندهند و برای تشخیص غیرمجاز بودن آنها، کارت اقامت‌شان را طلب کنند.

مسئولان دولتی ولایت فارس، فروش کالا و مواد غذایی ‏و ارائه خدمات عمومی و صحی به اتباع خارجی غیرمجاز را ممنوع کرده و هشدار داده‌اند که با افراد خاطی به شدت ‏برخورد می‌کنند.‎

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دو هفته پیش نیز مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ولایت خوزستان از ممنوعیت حمل و نقل و جابجایی اتباع خارجی ‏غیرمجاز و مجازات رانندگان و شرکت‌های مسافربری خاطی سخن گفته بود.

حسین دهدشتی به خبرگزاری ایسنا گفته بود ‏که این مجازات در مرحله اول توقیف موثر و معرفی راننده متخلف است‎.

افغان‌ها بیشترین تعداد اتباع خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند. هرچند دست کم ۱۰۰ هزار مهاجر عراقی در این کشور ‏بسر می‌برند اما بنظر می‌رسد که محدودیت های اخیر بیشتر متوجه افغان ها باشد.‎‎

آمار دقیقی از تعداد مهاجران افغانی در ایران وجود ندارد اما گفته می‌شود که حدود سه میلیون مهاجر «مجاز» و «غیرمجاز» ‏افغانی در این کشور زندگی می‌کنند. مقام‌های ایرانی می‌گویند تنها یک سوم این مهاجران شناسایی شده و مدرک اقامت ‏دارند.‎‎

چندی پیش نیز خبرگزاری مهر، فهرستی از شهرها و ولایت‌هایی را منتشر کرد که مهاجران افغان حق سکونت در آنها را ‏ندارند. این ولایت ها شامل تهران، اصفهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مشهد، مازندران، کرمان، فارس، خراسان، سمنان، قم، قزوین، خوزستان، ‏زنجان، ایلام، البرز، گیلان و لرستان هستند.‎‎

جواد دروازیان- فعال حقوق بشر و سردبیر نشریه آرمانشهر درکابل، در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه در این خصوص گفت: « اگرچه فعالان حقوق بشردرافغانستان تا به حال به صورت رسمی به مجامع بین المللی در این زمینه اعتراض رسمی را ارائه نداده اند. اما برخی از فعالان حقوق بشر و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستند تا عاملان این قضایا مورد محاکمه قرار بگیرند.»

او گفت: « فشارهای اخیر دولت ایران بر مهاجران افغان در رسانه‌های افغانستان نیز با واکنش های زیادی رو‌برو شده است.»

این فعال حقوق بشر در ادامه گفت: « حدود 40 سال است که بخشی از شهروندان افغانستان در آوارگی و دربدری بسر می برند و این ناشی از یک اجبار است.»

سردبیر نشریه آرمانشهر گفت: « متأسفانه سازمان ملل و حتا دولت افغانستان کم کاری هایی در خصوص رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان داشته اند.»

جواد دروازیان، در خاتمه گفت: « ازفعالان حقوق بشر، روشنفکران ایرانی و مردم ایران انتظار داریم که نسبت به چنین تصمیماتی بیشتر واکنش نشان دهند چرا که این تمصمیم گیری ها به مسائل سیاسی بین دو کشور باز می گردد. امیدواریم فعالان حقوق بشر در ایران با ما، هم صدا شوند تا مقابل دولت ها بایستیم واز این پس شهروندان و مهاجران بی دفاع تاوان تصمیمات سیاسی را ندهند.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved