آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 26 July

وقایع سوریه؛ منبع حکومتی: ارتش اسد به تله افتاد

سایت بازتاب امروز: تشدید استفاده ارتش سوریه از ناوگان هوایی، تله ای بوده که از سوی غرب برای حکومت اسد طراحی شده و با انفجار دمشق، حکومت سوریه دست به اقدامات عصبی زده است. چرا که در فضای بین المللی موجود، بمباران مستمر مخالفان قطعا به زیان حکومت سوریه است و زمینه برخورد با این کشور در فضای بین المللی را فراهم می آورد

در حالی که استفاده بیش از حد ارتش سوریه از ناوگان هوایی خود برای سرکوب مخالفان، ظاهرا وضعیت نظامی را به سود این کشور تغییر داده است، کارشناسان این روند را رفتن سوریه در مسیر لیبی در سال گذشته ارزیابی می کنند.

پس از انفجار بزرگ دمشق، ارتش سوریه وارد فاز جدیدی شده است و با استفاده از ناوگان هوایی به بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان می پردازد.

طبیعی است در این شرایط، مخالفان که نه تنها از ناوگان هوایی، بلکه از پدافند هوایی و سلاحهای سنگین برخودار نیستند، تلفات سنگینی داده و ناگزیر به عقب نشینی گردند.

اگرچه برخی از محافل این روند را پیروزی ارتش سوریه در کنترل مخالفان ارزیابی کرده اند، اما روی دیگر سکه آن است که این روند دقیقا چیزی است که غرب و اعراب برای توجیه اقدامات بین المللی علیه سوریه به آن احتیاج داشته اند و پس از این مرحله دو سناریو متصور است.

سناریوی نخست، پرواز ممنوع اعلام کردن فضای سوریه از سوی شورای امنیت سازمان ملل است که در صورت این اقدام، عملا ارتش سوریه مهمترین برگ برنده خود برای مقابله با مخالفان را از دست خواهد داد.

سناریوی دوم که در صورت وتوی سناریوی اول توسط روسیه اجرا خواهد شد، وارد شدن ناتو در دفاع از مخالفین حکومت سوریه می باشد که در صورت ایجاد فضای مناسب در افکار عمومی و فشار شدید اعراب و ترکیه در این روند، روسیه و چین منفعل شده و قادر به واکنشی عملی و فراتر از محکوم کردن دیپلماتیک نخواهند بود.

در این شرایط به نظر می رسد تشدید استفاده ارتش سوریه از ناوگان هوایی، تله ای بوده که از سوی غرب برای حکومت اسد طراحی شده و با انفجار دمشق، حکومت سوریه دست به اقدامات عصبی زده است. چرا که در فضای بین المللی موجود، بمباران مستمر مخالفان قطعا به زیان حکومت سوریه است و زمینه برخورد با این کشور در فضای بین المللی را فراهم می آورد.

به نظر می رسد جناح های تندرو در ارتش سوریه که تاکنون توسط اسد کنترل می شده اند، پس از انفجار دمشق وی را متقاعد کرده اند که از روش پدرش حافظ اسد برای برخورد با مخالفان استفاده کند، چرا که حافظ اسد با بمباران کردن درعا در سال 1982 و کشتار بیش از 30 هزار تن از ساکنان این شهر، مخالفانش را سرکوب کرد.

اما این بار مشخص نیست آیا این طیف ها واقعا تندرو هستند یا برای فراهم کردن زمینه سقوط حکومت اسد از بیرون از این کشور خط می گیرند و به این نکته توجه ندارند که فضای بین المللی جنگ سرد در دهه 80 و وجود ابرقدرت شوروی که بستر مناسب را برای حکومت حافظ اسد در برخودها فراهم می آورد، دیگر وجود ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved