آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 5 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 26 August

اشغال سفارت انگلستان در تهران با چراغ سبز خامنه ‌ای

رادیو. فرانسه: یکی از عاملین اصلی حمله و اشغال سفارت انگلیس در سال گذشته در پی انتقاد رهبر جمهوری اسلامی ایران از این حرکت، عنوان کرد با توجه به رفتار نیروهای نظامی و امنیتی به نظر میرسیده است، اشغال سفارت «اساسا هماهنگ شده» بوده است وی در مورد ورود بسیج دانشجویی به سفارت انگلیس گفته است: به نظر میرسد «قصه هماهنگ شده است»

همه چیز دیگر آرام گرفته بود و حتی کسانی که میخواستند عازم لندن شوند دیگر عادت کرده بودند که مانند امریکا عازم کشورهای همسایه شوند و یا به هر روش دیگر خود را به سفارت انگلیس برسانند. اما به ناگهان آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در یک دیدار دانشجویی جمله ای گفت که دوباره بادی به این خاکستر زد و آتش مباحثات آن گل کرد:« در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتن‌شان درست نبود.»

پس از این اظهارات،جریاناتی که از ابتدا با حمله به سفارت انگلیس و حتی قطع رابطه با لندن موافق نبودند، فرصتی یافتند تا عاملین در دسترس آن را تحت فشار قرار دهند و اینگونه شد که امروز یکی از چهره های شاخص این حمله که روز بعد از حمله به سفارت عکس خود را آویزان از در سفارت انگلیس و عکس ملکه بریتانیا در دست، در صفحه اول روزنامه شرق دیده بوده، در وبلاگ خود نسبت به این فشارها واکنش نشان داد، حال با توجه به اظهارات آقای تهرانی و همچنین حمایت مقاماتی همچون علی لاریجانی رییس مجلس و همچنین نماینده رهبری در دانشگاه ها از این اقدام در زمان وقوع آن، این سوال به ذهن متبادر میشود که آیا نظر رهبر جمهوری اسلامی دراین مورد تغییر کرده است؟

محمد مهدی تهرانی مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در زمان حمله به سفارت انگلیس در گفتگویی که از خودش در وبلاگش منتشر کرده، عنوان کرده است:«بسیاری از دانشجویان با توجه به نوع مواجهه نیروی انتظامی و شرایطی که ایجاد شده بود گمان می‌‏‌کردند ورود به سفارت اساساً هماهنگ شده است.»

این فرمانده سابق بسیج دانشجویی ادامه داده که وی «نفر سی‌‏ام یا چهلمی» بوده که بدون اینکه «کوچک‌ترین زخم یا جراحتی بردارد» از بالای در وارد سفارت بریتانیا شد.

قصه هماهنگ شده بود

وی ادامه داده که «مجموع فضای آن روز جلوی درب سفارت با توجه به برخوردهای قبلی نیروی انتظامی جلوی درب سفارت‏‌ها برای ما این تلقی را ایجاد کرده بود که قصه هماهنگ شده است.»

این مهاجم به سفارت بریتانیا همچنین گفته است:«مطابق نقل قول‏‌هایی که بعداً شنیده شد برخی در دستگاه‌‏های مختلف هم گمان می‌‏کردند قصه هماهنگ شده است.»

تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور حسین قدیانی٬ فرمانده سازمان بسیج دانشجویی در محوطه سفارت بریتانیا در تهران اشاره کرده که به منظور «کنترل فضا» وارد این سفارتخانه شده بود.

وی همچنین اضافه کرده است: «بعضی از بچه‌ها حتی به خاطر سردی هوا با خود بقچه و گونی‌های بزرگ پتو داخل سفارت آورده بودند٬ دست همدیگر را گرفته بودند و راحت وارد سفارت شده بودند.»

تهرانی همچنین اظهار کرده که پس از وقوع این حمله «هیچ مقام مسئولی در نیروی انتظامی حتی مورد سوال یا تذکر هم قرار نگرفت.»

وی در بخشی دیگر از گفتگوی خود در این رابطه با انتقاد به کسانی که اکنون نسبت به عاملین این حرکت را محکوم میکند یادآوری کرده است که در هنگام حمله آقای طلایی (فرمانده سابق نیروی انتظامی و عضو شورای شهر تهران) با بلدوزر شهرداری در جلوی باق قلهک حضور داشته است و همچنین یادآوری کرده است که افرادی همچون علی لاریجانی رییس مجلس ایران، کوثری از اعضای سپاه و نماینده مجلس و علی زاکانی نیزطی مصاحبه هایی از این اقدام بسیج دانشجویی به عنوان اقدام انقلابی و خروش انقلابی دانشجویان حمایت کردند.

او در ادامه با مقایسه این اتفاق با اشغال سفارت امریکا در روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی گفته است:« حداقل بخشی از دانشجویان فکر می‏کردند تسخیر سفارت آمریکا با حضرت امام(ره) هماهنگ شده بوده. گفته می‏شود موسوی خوئینی‏ها که آن زمان ارتباط نزدیکی با دانشجویان و حضرت امام(ره) داشتند، به نوعی مأمور این مسئله بوده‏اند و دانشجویان گمان می‏کردند موسوی خوئینی‏ها مجوز را از امام کسب کرده است.

من طبعا اینها را نباید بگویم اما شما حتما به خاطر دارید که همین چند سال قبل هم یک بار دانشجویان بسیجی وارد باغ قلهک شدند و با فاصله چند ساعت بیرون آمدند. آن زمان آقای سراج مسئول سازمان بسیج دانشجویی بود. این اقدام دانشجویان هم مورد استقبال همگان قرار گرفت. دانشجویان با وساطت آقای سراج همان ساعات نخست از باغ خارج شدند و ماجرا تمام شد. گفته می‏شد این ورود به باغ نیز اساسا نمی‏توانسته بدون اطلاع رئیس وقت سازمان و هماهنگی قبلی با ایشان صورت پذیرفته باشد.

آنها که گفتند آری آنها که گفتند نه

با گشت و گذار در میان اظهارنظرات مقامات مخلتف جمهوری اسلامی در زمان حمله بسیج دانشجویی به سفارت انگلیس و اشغال آن که منجر به بسته شدن در آن تا به امروز شده است، می توان به این نکته پی برد که تقریبا هیچ کس غیر از محمود احمدی نژاد، وزارت خارجه دولتش و یک نماینده مجلس کم نام و نشان، نارضایتی خود را از این حمله نشان نداد.

محمود احمدی نژاد که تا سه روز سعی کرده بود از اظهار نظر درمورد این اتفاق خودداری کند در گفتگو با یک رسانه ونزویلایی در این زمینه گفت:« مسوولان وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام کردند و مسوولان امنیتی کشور نیز مشغول بررسی موضوع هستند.»
نظر وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد حمله به سفارت انگلیس نیز ساعاتی پس از وقوع این حمله طی بیانیه ای منتشر شده بود که در آن بیانیه، وزارت خارجه ضمن ابراز تأسف از برخی رفتارهای غیرقابل قبول معترضان در مقابل سفارت انگلیس در تهران، از مسئولان امر خواسته بود تا اقدامات و بررسی های فوری و ضروری را در این زمینه به عمل آورند.وزارت خارجه حتی حمله کنندگان را به اقدام قضایی نیز تهدید کرده بود و نوشته بود:«بدیهی است از طریق مجاری قانونی و مبادی ذیربط موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

اما از سوی دیگر، همانطور که آقای تهرانی در گفتگوی خود با وبلاگ خودش عنوان کرده بود میتوان تقریبا نام تمام شخصیت هایی سیاسی که حداقل در این زمینه سکوت نکردند را به عنوا موافقان این امر یاد کرد.

در این میان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که در بسیاری از موارد نظرات او را به عنوان نظرات علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران عنوان میکنند ازحامیان سرسخت حمله به سفارت انگلیس بود.

او در نطق پیش از دستور خود در فردای روز اشغال سفارت انگلیس توسط بسیج دانشجویی گفت:

روز گذشته عده‌ای از دانشجویان که از رفتار دولت انگلیس به خشم آمده بودند، در مقابل سفارت انگلیس تظاهرات کردند و عده‌ای هم به داخل سفارت وارد شدند. این خشم برخاسته از چند دهه اقدامات سلطه‌طلبانه‌ای انگلیس در ایران است که گوشه‌هایی از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و بقیه آن در طول ادوار تسلط بخشیدن به نظام ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دست انگلیس و آمریکا از ایران کوتاه شد، همچنان راه دشمنی با ملت ایران سرلوحه اقدامات این کشورها بود. به گزارش فارس پس از سخنان علی لاریجانی نمایندگان مجلس با سر دادن شعارهایی از جمله "مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا" از نطق رئیس مجلس حمایت کردند

اما این تنها حامی حمله از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نبود بلکه رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها که منصوب رهبری است نه تنها از این حرکت حمایت کرده بود بلکه در آن حضور نیز یافته بود.

رييس نهاد نمايندگی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دانشگاه ها از اقدام «دانشجويان بسيجی» حمايت کرده و گفته بود: «دانشجويان با اين اقدام نشان دادند که کانون فتنه را پيدا کرده اند.»

محمد محمديان اظهار داشت: «تجمع دانشجويان مقابل سفارت انگليس نشان از اوج انزجار و اعتراض مردم نسبت به سياست های انگليس در قبال جمهوری اسلامی ايران دارد.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved