آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Monday 27 August

کشتن سگ‌ها به شکل کنونی، نابودی آنهاست نه کنترل تعداد

در حالی که اتلاف سگ ها در شهرهایی مانند کاشان و مشهد در حال انجام و آخرین خبرها حاکی از کشته شدن بیش از 700 سگ در کاشان است، فعالان حقوق حیوانات معتقدند این شیوه نابودی سگ هاست تا کنترل تعداد آن ها.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- اگر تعداد حیوانات در یک منطقه از حدی بیشتر شود و این جانوران به انگل تبدیل شوند،‌ طبیعی است که باید برای کنترل آن ها کاری انجام داد اما گفته می شود اتلاف حیوان به شیوه ای که اخیرا در شهرهایی مانند مشهد و کاشان انجام شده است، قابل قبول نیست. به اعتقاد فعالان حقوق حیوانات،‌ این شیوه به نظر نابودی سگ ها می رسد تا کنترل تعداد آن ها.

چندی پیش مسوولان شهرداری کاشان اعلام کردند که بیش از 700 سگ در این منطقه توسط شهرداری تلف شده است. آن ها دلیل این امر را جلوگیری از انتشار آلودگی محیط زیست به ویژه انواع بیماری‌ها، حفظ سکوت شبانه در مناطق مسکونی و امنیت شهروندان عنوان کردند. پیش از این نیز مشابه این اقدام در مشهد انجام شده بود. شنیده ها حاکی از آن است که حتی در این زمینه تخلفاتی نیز انجام می شد. برای مثال در جایی که به ازای هر یک سگ کشته شده،‌ مبلغی حدود 30 هزار تومان توسط شهرداری پرداخت می شد،‌ برخی اقدام به نگهداری و توله گیری از سگ ها در سوله ها و سپس کشتن آن ها برای گرفتن این مبلغ می کردند. مواردی از کشته شدن توله 15 روزه در این سوله ها دیده شده است.

«شهرام امیرشریفی»، مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات در گفت و گو با CHN در انتقاد به شیوه اتلاف سگ ها در کاشان و مشهد گفت:‌ «تخیل آن که سگ ها را بابت آلودگی معدوم می کنند این است که سگ ها عامل بیماری هاری هستند در حالی که باید از آن ها پرسید چه آماری از تعداد افراد گزیده شده توسط سگ ها و بیمار شده از این طریق وجود دارد.»

به گفته او، به علاوه اگر بحث ایجاد ترس باشد،‌حیوانات شهری به خصوص سگ ها آن قدر از شهروندان لگد خورده و آسیب دیده اند که بعید است موجب ایجاد ناامنی در شهر و ترس در شهروندان شوند.

اما در جایی که مسوولان شهری ساده ترین راه یعنی کشتن سگ ها را برگزیده اند،‌ امیرشریفی معتقد است که باید آگاهی مردم را بالا برد نه این که سگ ها را نشانه گرفت با این توضیح که:‌ »اگر شهروندان زباله های خود را در خیابان نریزند و در نهایت سگ ها غذایی اضافی برای خوردن نداشته باشند،‌ تعداد آن ها به حدی نمی رسد که برای انسان ها ایجاد مزاحمت کند.»

او اضافه کرد:‌ »شهروندان باید بدانند اگر به سگ ها غذا بدهند طبیعی است که تعداد آن ها زیاد می شود.»

او از شهرداری ها خواست به جای اتلاف سگ ها به جمع آوری زباله از سطح شهرها که در واقع غذای اصلی سگ هاست،‌ مبادرت کنند با این توضیح که:‌ «اگر شهرداری غذای سگ ها را در مدت 6 ماه کنترل کند، تعداد آن ها به نصف خواهد رسید.»

اما مسوولان شهری کاشان گفته بودند که طرح اتلاف سگ ها در این شهر به شکل هفتگی انجام می شود. در شهر مشهد نیز که یکی از نمونه های موفق در کشتن سگ های سطح شهر بوده،‌ در مناطقی که این کار انجام شده است، پس از چندی هیچ سگی دیده نشده. امیرشریفی در انتقاد به این شیوه از بین بردن سگ ها گفت‌:‌ «سگ حیوانی شهری است که 10 هزار سال است با انسان همزیستی دارد و حذف این حیوان از شهرها اقدام درستی نیست،‌ ضمن این که ایک اقدام شهرداری ها نه کنترل تعداد سگ ها بلکه نابود کردن آن هاست.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved