آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 15 September

چند نرخی شدن ارز آسیب جدی به تولید وارد می كند

تجربه بورس ارز با توجه به اینكه در كمتر جایی ازدنیاتجربه شده،باعث بروز نگرانی هایی در بین فعالان اقتصادی شده است.

نایب رییس خانه معدن وعضو اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران با طرح این پرسش كه دولت منابع حاصل از بورس ارز را كجا هزینه خواهد كرد،گفت:چندنرخی شدن ارز آسیب جدی به تولید كشور وارد خواهد كرد.

محمد رضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به هدف راه اندازی بورس ارز اظهار داشت: راه اندازی بورس ارز یك هدف را پیگیری می كند و آن هم كشف ارزش پول ملی كشور در مقابل سایر ارزهاست و نرخ حوالجات ارزی باید برای نیازمندان ارز و همچنین صادركنندگان مشخص شود.

وی تصریح كرد: این تجربه با توجه به اینكه در كمتر جایی از دنیا تجربه شده‏،باعث بروز نگرانی هایی در بین فعالان اقتصادی شده است.

بهرامن خاطر نشان كرد: اگر مدیریت خوبی در این بخش صورت نگیرد و همانند گذشته نظام پولی اداره شود آسیب جدی به اقتصاد كشور خواهد زد، ارز باید به صورت شناور و با توجه به عرضه و تقاضا خود را شكل دهد.

وی ادامه داد: دولت بیان كرده كه ارز مرجع را تغییر نخواهیم داد،اكنون سئوال این است كه پس چه چیزی تغییر خواهد كرد؟ متاسفانه این نگرانی وجود دارد كه در این بخش سلیقه ای عمل شود و 3 نرخ ارز مرجع، ارز بورسی و ارز در بازار آزاد را تجربه كنیم. این جریانها باعث آسیب جدی در بخش تولید می شود كه در پی آن عارضه های اجتماعی را نیز در پی دارد.

این عضو اتاق ایران افزود: در حال حاضر بانك مركزی اعلام كرده است كه به اندازه كافی پول در در اختیار دارد اما چرا در این زمان نرخ ارز به مرز 2 هزار و 500 تومان رسیده و بانك مركزی هم هیچ اقدامی نكرده است؟ این در حالی است كه در این زمان هیچ گونه ارزی جا به جا نمی شود و این نرخ ها تنها جنبه روانی بر بازار دارد و بازار را از نظر هیجانی تحریك می كند.

بهرامن گفت: نگرانی ها در بخش تولید بسیار بالاست چرا كه برنامه ها روشن نیست و همه چیز در سایه ای از ابهام قرار گرفته است. این چه سیاستی است كه نمی تواند بازار ارز را ثابت نگه دارد؟ در شرایط تحریم عملا جابه‌جایی پول در داخل كشور با دشواری مواجه است و اگر بورس ارز نتواند جابه‌جایی‌ها را به معنای واقعی انجام دهد، بخش خصوصی آسیب خواهد دید.

وی تصریح كرد: باید نرخ ها كاهش پیدا كند و بنا بر نیاز جامعه ارز تك نرخی اعلام شود زیرا بوجود آوردن نرخ سوم در بازار ارز باعث آسیب جدی در بازار خواهد شد.

نایب رییس خانه معدن تاكید كرد: قطعا مبالغی كه عاید دولت در بورس ارز می شود مبالغ قابل توجهی است، اما باید دید دولت این مبالغ را كجا هزینه خواهد كرد؟

وی با اشاره به تاخیر در راه اندازی بورس ارز از عید فطر تا پایان شهریور ماه گفت: آنچه مسلم است این است كه زیربناها برای راه اندازی بورس ارز آماده نبوده و در مدار بسته ای این تصمیم گیری ها شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved