آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 26 September

محمود در آمریکا و دلار در ایران رکورد شکستند

جعفر پویه

محمود احمدی نژاد، گماشته رهبر جمهوری اسلامی در مسند ریاست جمهوری این روزها قافله همراه در آمریکا مانور می دهد و در گفتگوهایش برای چندمین بار برای بهبود روابط با آمریکا پالس می دهد و می گوید: "جمهوري اسلامي ايران آمادگی دارد تا چنانچه دولت آمريكا قدمی براي ايجاد تفاهم بين دو كشور بردارد، در ذهنيت منفی خود نسبت به آمريكا تامل كرده و كمک كند تا سريع‌تر روابط دو كشور بهبود يابد."

همزمان، دلار آمریکا در ایران از مرز 2655 عبور و رکورد تازه ای را ثبت کرد. دلیل این اتفاق از سوی بعضی از ناظران، گزارش دولت اوباما به کنگره آمریکا مبنی بر مربوط بودن شرکت ملی نفت ایران به سپاه پاسداران دانسته شد.

گزارش دولت آمریکا به کنگره آن کشور از این جهت اهمیت دارد که سپاه پاسداران و برخی از فرماندهان آن به دلیل "اشاعه تروریسم و نقض حقوق بشر" از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریم قرار دارند. به این دلیل است که برخلاف تلاش رژیم جمهوری اسلامی برای سر و سامان دادن به بازار آزاد ارز، باز هم نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی سقوط کرده و به پایین ترین حد خود در تاریخ کشور رسیده است.

طبق خبرها، دلار 2655، یورو 3420 و هر سکه بهار آزادی یک میلیون و 68 هزار تومان در بازار آزاد معامله شده است. این درحالی است که رژیم پس از ناکامی فشار و دستگیری فروشندگان ارز، به حذف ارز مسافرتی رو آورد و پس از آن وعده راه اندازی بازار بورس را برای کنترل این بازار داد. اما هیچ یک از این ترفندها کارساز نشد تا اینکه محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، خبر داد که "اتاق معاملات ارزی" را راه اندازی کرده است.

با این همه، روز گذشته (سه شنبه) نرخ ارز با رکورد شکنی ثابت کرد که راهکارهای رژیم هیچکدام واقعی نبوده و این اعمال نخواهد توانست اعتماد مردم به رژیم جمهوری اسلامی که عمده ترین عامل این وضعیت است را باز گرداند.

خبر تحریم شرکت نفت به دلیل وابستگی آن به سپاه پاسداران را این گفته هاوارد برمن، نماینده کنگره آمریکا قطعی می کند که می گوید: "گزارش خزانه‌داری بیانگر آن است که شرکت ملی نفت ایران عنصری کلیدی در دست سپاه پاسداران است و به طور مستقیم منابع مالی لازم برای نقش‌آفرینی سپاه در برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از تروریسم را تامین می‌کند."

در همین ارتباط آدام زوبین، مدیر اتاق کنترل داراییهای خارجی وابسته به خزانه‌داری آمریکا نیز می گوید: "سپاه پاسداران در نقش عمده‌ترین بازیگر صحنه اقتصادی ایران بسیاری از بخشهای مالی و اقتصادی، از جمله بخش انرژی، ساخت و ساز و سیستم بانکی کشور را در کنترل خود گرفته است."

با این حساب می رود که فروش نفت که منبع اصلی تغذیه ارز داخل کشور است به دلیل وابستگی به سپاه و تغذیه تروریسم به طور کلی تحریم شده و خریداران آن مورد پیگرد قرار گیرند. این است که نشان دادن در باغ سبز بهبود رابطه از سوی احمدی نژاد به آمریکا و عدم تاثیر آن در بازار داخلی هم گرهی از کار رژیم باز نکرد.

رژیم جمهوری اسلامی روز به روز بیشتر در گرداب خود ساخته تحریمها فرو می رود و رجزخواندن ولی فقیه آن و تهدید آمریکا و همپیمانانش از یک سو و اسراییل از سوی دیگر توسط مقامات نظامی اش هرچه بیشتر این روند را سرعت می بخشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved