آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 2 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 23 October

نشان‌دادن چراغ سبز به آمريکا اشتباه است

جام جم آنلاين: رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح پیشنهاداتی برای برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی تأکید کرد که افزایش قدرت مانور بین المللی ایران در گرو اصلاح وضعیت اقتصادی فعلی است و گفت:چراغ سبز به آمریکا نشان دادن با نیت تغییر شرایط تلقی اشتباهی است آنها دنبال لبخند ما نیستند. سیستم آنها این اجازه را نمی دهد چه اوباما رئیس جمهور باشد و چه شخص دیگری است.وی تاکید کرد: بنابراین ایران زمانی در مذاکرات آینده با ۱+۵ موفق است که از درون اقتصادی قوی داشته باشد.
به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاين به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز با حضور در دانشگاه علم و صنعت ایران به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی با بیان این که ماجراجویی آمریکا نسبت به ایران از ابتدای انقلاب وجود داشت ادامه داد: آمریکا در جریان های تجزیه طلبی داخلی و حتی در کمک به بنی صدر برای مساله سازی داخلی و در جریان هشت سال جنگ و حتی در دوران بعد از جنگ حرکت ضد ایران را دنبال کرد تا زمانی که شرایط بین المللی تغییر و شوروی سقوط کرد و آمریکا خود را یکه تاز جهان دید.

وی ادامه داد: پس از اشتباهات آمریکا بعد از ماجرای یازده سپتامبر در عراق، لبنان و افغانستان و نوع استراتژی ایران که جزء دقیق ترین ها در آن حیطه بود آمریکا رفتار ظاهری خود را با ایران تغییر داد اما به دشمنی ها در لاک دیگری ادامه داد.

لاریجانی به مساله هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: یک دهه از ماجرای هسته ای ایران می گذرد ؛ رهبر ایران از ابتدا موضوع هسته ای را به عنوان یک فناوری جدید قابل پیگیری دانستند و بر رسیدن به حق هسته ای ایرانیان تاکید داشتند. این تصمیم داهیانه بود. البته دولت ها در همکاری با این تصمیم فراز و فرودهایی داشته اند اما رهبری انقلاب همیشه تاکید داشتند که به این حق برسیم.

لاریجانی با بیان این که مساله هسته ای ایران چالش های زیادی را پشت سر گذاشته گفت: وعده وعیدهای زیادی از طرف غرب در این باره به ایران داده شد اما هیچ وقت به آن عمل نکردند.

وی با طرح این سوال که چرا غرب به دنبال حل مساله هسته ای ایران نیست گفت: آنها معتقدند که مجهز شدن ایران به فناوری هسته ای توازن منطقه را بر هم می زند.

نماینده مردم قم در مجلس به گزارش اخیر احمد شهید اشاره کرد و گفت: گزارشگر حقوق بشر چه حرف هایی که درباره ایران در این گزارش نزده است.

وی با بیان این که فرازی از گزارش احمد شهید درباره چرایی تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس است گفت: آیا مقررات ما باید از اروپا بیاید این مشخص است که در کشوری اسلامی مجازات ها نیز باید براساس اسلام نوشته شود و ما دلیلی برای تبعیت از غرب نداریم.

لاریجانی ادامه داد: اگر مساله هسته ای هم نباشد آنها چیز دیگری را علم می کنند چرا در عربستان سعودی که زن ها حتی اجازه رانندگی ندارند چنین گزارش هایی نوشته نمی شود.

وی با بیان این که ۳۲ سال است که انقلاب اسلامی ایران فرایندی دموکراتیک در منطقه به وجود آورده و دیکتاتوری را در کشورش از بین برده، گفت: موضوع هسته ای بهانه تحریم های غرب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا می خواهد به زور موضوعات دلخواهش را به ملت ایران تحمیل کند، گفت: باید از نظر اقتصادی استراتژی مناسبی در شرایط فعلی داشته باشیم.

وی با بیان این که قبل تر رویکرد ما این بود که در طی برنامه پنج ساله شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم گفت: در حال حاضر باید توجه کنیم که چه مختصاتی ما را از شرایط فعلی نجات می دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین ایران زمانی در مذاکرات آینده با ۱+۵ موفق است که از درون اقتصادی قوی داشته باشد و راهکار جدیدی در بُعد اقتصادی برای اداره کشور بچیند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اقتصاد مقاومتی در این شرایط یک راه حل قوی است گفت: دو هدف گیری در اقتصاد مقاومتی مهم است اول پاسخ هایی است که قدرت مانور ما را از نظر بین المللی قوی کند و متناسب با شرایط قدرت مانور ایران در منطقه بالا رود.

لاریجانی ادامه داد: ظرفیت های خوبی در داخل ایران از جمله منابع نفتی و گازی و استعدادهای بالقوه و جوانان تحصیلکرده وجود دارد مهم بالفعل شدن این استعدادهاست.

وی با بیان این که در حال حاضر زمینه بالفعل شدن این استعدادها در کشور وجود ندارد گفت: باید سازوکاری درونی چیده شود تا به سمت بالفعل شدن استعدادها برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که با در نظر گرفتن هشت مختصات می توان قدرت مانور بین المللی ایران را افزایش دهیم گفت: باید سازوکارهای رونق بخشی به تولید داخلی فراهم شود. در حال حاضر در بخش صنعت دچار رکود هستیم. کارخانه داریم اما کارآیی کارخانه ها پایین است و با معضلی به نام اتلاف منابع روبه روییم.

لاریجانی با بیان این که رونق در بخش تولید دشمن را مایوس می کند و امکان رونق بخشی در مذاکرات را افزایش می دهد، گفت: دومین مختصاد برون رفت از وضع فعلی آن است که اقتصاد را مردمی کنیم و همه در صحنه حضور داشته باشند.

وی توضیح داد: در دفاع مقدس تا وقتی که شرایط مردمی نشد و بسیج در صحنه حضور نداشت نتوانستیم گام استواری برداریم؛ وقتی فرمانده کل قوا از بنی صدر گرفته شد و نیروهای حزب اللهی و مردم وارد جنگ شدند سرنوشت جنگ تغییر کرد.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد دولتی باشد نمی تواند باعث بهره وری شود و به همین دلیل بود که رهبری انقلاب سیاست های اصل ۴۴ را انتخاب کردند که متاسفانه به درستی اجرا نشد.

لاریجانی با طرح این سوال که آیا تولید در حال حاضر در دست مردم است گفت: در بخش دامداری و کشاورزی تولید در دست مردم است اما در بخش صنعت که باید حضور مردم در اقتصاد بالا رود تا سطح بهره وری ها افزایش پیدا کند.

وی سومین مورد را خودکفایی در محصولات استراتژیک دانست و گفت: نمی شود گندم، گوشت و برنج را به کشور وارد کنیم و بعد در صحنه مذاکرات موفق باشیم. موفقیت در مذاکرات وقتی امکانپذیر است که در محصولات استراتژیک خودکفا شویم.

رئیس مجلس تقویت کارآفرینی را به عنوان چهارمین موضوع مطرح کرد و گفت: باید زمینه کارآفرینی در کشور فراهم گردد البته قانونش نوشته و تثبیت شده و تنها باید آیین نامه های اجرایی اش فراهم شود. باید ارتباط صنعت و دانشگاه را افزایش داد که تئوری های فراوانی بعد از انقلاب در این باره وجود داشته اما موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی با دستورات موردی و موقتی ایجاد نمی شود ادامه داد: نکته پنجم حرکت اقتصادی بر اساس برنامه و قانون است اگر می خواهیم رشد کنیم باید حرکت اقتصادی قابل پیش بینی داشته باشیم.

لاریجانی ادامه داد: تصمیمات لحظه ای لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند در حال حاضر سرمایه گذاران اطمینانی به سرمایه گذاری در کشور ندارند و به همین دلیل سرمایه خود را در بخش دلالی وارد می کنند.

وی با بیان اینکه ششمین مورد ارائه طرح برای مدیریت مصرف در کشور است، گفت: میزان مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست.

لاریجانی به کاهش وابستگی به نفت در بودجه به عنوان هفتمین مورد اشاره کرد و گفت: باید اتکای بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم تا از این طریق فشار به بودجه عمرانی کشور که موتور محرک تولید است کمتر وارد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی موفقیت در بخش صادرات غیر نفتی را حائز اهمیت دانست و گفت: داشتن بودجه بدون اتکا به نفت مجاهدت می خواهد.

وی به هشتمین راه حل پیشنهادی خود اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم ما بسترسازی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است باید سرمایه های شناور روی زمین به سمت سرمایه گذاری ثابت حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی این هشت مورد را راه های برون رفت از وضعیت فعلی و داشتن اقتصاد غربی خواند و گفت: در این صورت به کشوری قابل مانور در عرصه بین المللی تبدیل خواهیم شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved