آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 08 November

بازار مسگرها را خود آقای حدادعادل راه انداخته است

ملت آنلاین: بحث سوال از رئيس‌جمهور مدت‌ها بود كه در بين نمايندگان مجلس و بقيه اقشار جامعه وجود داشت. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بارها مديريت دولت را زيرسوال برده و خواستار اصلاح رويه دولت شده بودند. در همين زمينه نيز برخی وزراي كابينه دولت به مجلس فراخوانده شدند تا جوابگوي سوالات نمايندگان مجلس باشند. اما اين امر با هيچ‌گونه نتيجه‌اي همراه نبود. ادامه اين روند باعث شد تا برخي نمايندگان مجلس بحث سوال از رئيس‌جمهور را پيش بكشند.

در اين زمينه بحث و جدل‌هاي بسياري درباره ضرورت اين امر درگرفت و سرانجام هيئت رئيسه مجلس تصميم به اعلام وصول سوال از رئيس‌جمهور كرد. قبل از اين مسئله نمايندگان نزديك به دولت در تلاش بودند تا به هر نحوي كه شده مانع از سوال مجدد از رئيس‌جمهور شوند، امابه دلایل مختلف موفق به اين كار نشدند. اين مسئله باعث شد تا برخي نمايندگان نزديك به دولت با استناد به دلايل غيرواقعي سوال از رئيس‌جمهور را در اين مقطع غيرضروري تلقي كنند.

آنها كار را به جايي رساندند كه هيئت رئيسه مجلس مجبور شد اسامي نمايندگاني كه طرح سوال از رئيس‌جمهور را امضا كرده‌اند، منتشر كند. اما گويا بعد از اين امر هم اين مناقشات پايان نيافته است و هنوز هم برخي نمايندگان توجيهاتي در زمينه منصرف شدن از سوال را مطرح مي‌كنند. اما در برابر دفاع نمايندگان نزديك به دولت برخي نمايندگان موافق سوال از رئيس‌جمهور نيز با استناد به كم‌كاري‌ها و سوءمديريت‌هاي دولت بر تصميم خود راسخ ايستاده‌اند.

در اين زمينه غلامعلي حداد عادل يكي از نمايندگان مخالف سوال از رئيس‌جمهور با زيرسوال بردن اقدام براي سوال از رئيس‌جمهور گفته است كه در تعداد امضاكنندگان سوال از رئيس‌جمهور شك قوي داريم. رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس تاكيد كرد: نمي‌خواهم در بازار مسگرها ما هم تقه‌اي بزنيم و صدا درست كنيم. سعي مي‌كنيم براي جلوگيري از تنش حتي‌الامكان تنش به وجود نياوريم. غلامعلي حدادعادل در جمع خبرنگاران گفت: بيانيه فراكسيون اصولگرايان ديدگاه ما را به روشني نشان مي‌دهد. وي افزود:

روز 24 اسفند سال گذشته پس از انتخابات مجلس در مجلس هشتم از رئيس‌جمهور سوال شد و ديديد كه چه اتفاقاتي افتاد. نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس را دنبال مي‌كنيم ولي به اين زودي‌ها جواب نمي‌دهد. فعلا مسئله فوري‌مان، طرح سوال از رئيس‌جمهور است كه بايد ديد مجلس چطور به آن مي‌پردازد. رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس تاكيد كرد:

سعي مي‌كنيم براي مطرح نشدن سوال در صحن علني از راهكارهاي مختلفي استفاده كنيم. بنايمان اين است كه در شرايط فعلي در روابط بين قوا بحران اجتماعي كه به جامعه كشيده شود به وجود نيايد. نظرمان اجراي دستور، نصيحت و هشدار رهبري است. ما هشدار رهبري را سرسري نمي‌گيريم و آن را مهم مي‌دانيم و احتمال مي‌دهيم كه طرح سوال از رئيس‌جمهور از مصاديق هشدار رهبري باشد. حدادعادل با تاكيد بر اين‌كه در تعداد امضاهاي طرح سوال از رئيس‌جمهور شك قوي داريم، گفت:

تعدادي از نمايندگان هستند كه امضاهايشان را پس گرفته‌ بودند ولي هيئت رئيسه به اين مسئله اعتنايي نكرد. ما تلاش داريم اين مسئله را از طريق آيين‌نامه حل كنيم و فكر مي‌كنيم كه راه‌حل آيين‌نامه‌اي وجود داشته باشد. وي افزود: ‌تعدادي از نمايندگان هستند كه براي هيئت رئيسه قسم مي‌خورند كه قبل از ابلاغ طرح سوال به رئيس‌جمهور به دفتر رئيس‌جمهور امضاهايشان را پس گرفتند ولي هيئت رئيسه نه اسامي امضاكنندگان را در اختيار ما قرار داد، نه تعداد افرادي كه منصرف شده بودند و نه كساني كه انصراف خود را پس گرفته بودند، اسامي هيچ يك از آنان را در اختيار ما قرار نداد. اكنون نيز تلاش مي‌كنيم از طريق راه‌حل آيين‌نامه‌اي اين مسئله را دنبال كنيم.

حداد افزود: شكايت از هيئت رئيسه نيز يكي از راهكارهاست كه برخي نمايندگان دنبال آن هستند ولي بنده آن را امضا نكردم. رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس تاكيد كرد: شكايت از هيئت رئيسه از طرف فراكسيون انجام نشده بلكه افراد خود تصميم به اين كار گرفته‌اند. سخنان حداد عادل با واكنش علي مطهري كه از مدافعان طرح سوال از رئيس‌جمهور بوده است، مواجه شده است. وي در گفت‌وگويي با رد اظهارات حداد عادل عنوان كرده است كه بازار مسگرها را خود آقاي حدادعادل راه انداخته است.

مطهري در اين زمينه مي‌گويد: مواضع آقاي حداد درباره سوال از رئيس‌جمهور با بيانيه فراكسيون اصولگرايان جور درنمي‌آيد. در بيانيه مي‌گويند ما تابع قانون هستيم و در مصاحبه مي‌گويند تلاش مي‌كنيم سوال را متوقف كنيم. ايشان سوال مجلس هشتم را ناموفق خوانده است، در حالي كه آن سوال بركات زيادي داشت و مسائل زيادي براي مردم روشن شد. اين‌كه آقاي رئيس‌جمهور برخي حدود را رعايت نكرد به معني ناموفق بودن آن سوال نيست.

به علاوه آيين‌نامه، اصلاح‌شده و اين‌بار سوال موثرتر خواهد بود. مطهري در ادامه مي‌افزايد: تعجب من از اين است كه چرا امثال آقاي حداد اين مقدار نسبت به انجام وظايف نمايندگي و حل مشكل اقتصادي مردم و دفاع از حقوق ملت بي‌تفاوتند و چرا مي‌خواهند برداشت خود از سخن رهبري را بر مجلس تحميل كنند. شايد اينها تعهدي به دولت داده‌اند براي منتفي كردن سوال و شايد اين مواضع بي‌ارتباط با انتخابات آينده رياست‌جمهوري نباشد.

يكي از مسائل مهم ديگر در زمينه طرح سوال از ئيس جمهور اين بود كه نمايندگان مخالف، اين طرح را برخلاف نظرات مقام معظم رهبري تلقي مي‌كردند. مطهري در اين زمينه عنوان مي‌كند كه نسبت دادن تصميمات مهم مجلس به رهبري، خواست مخالفان نظام است. آنها همواره مي‌گويند مجلس در جمهوري اسلامي يك دكور و ظاهرسازي است و از بالا اداره مي‌شود و قادر به اتخاذ تصميمات اساسي نيست.

آقاي حداد و دوستانشان در مجلس ناخودآگاه همين حرف را تبليغ مي‌كنند، در حالي كه ما مي‌گوييم مجلس مستقل است و براساس وظايف و اختيارات خود تصميم مي‌گيرد و اگر در يك مورد حياتي براي نظام، رهبري حكم حكومتي صادر كنند به آن عمل مي‌كند. لذا ما به يك مجلس واقعي كه مظهر دموكراسي است اعتقاد داريم نه موجودي بي‌خاصيت براي خالي نبودن عريضه.

مطهري مقصر دانستن هيئت رئيسه در اين قضيه را رد كرده و گفته است كه اگر ايرادي به هيئت رئيسه باشد اين است كه پس از يك هفته مهلت قانوني مقرر در آيين‌نامه، پس گرفتن امضا را قبول كرد و به جاي آن‌كه سوال را با 85 امضا به رئيس‌جمهور ابلاغ كند با 77 امضا ابلاغ كرد والا در حدنصاب امضاها ترديدي نيست. ضمنا هيئت رئيسه وظيفه‌اي در اعلام اسامي امضاكنندگان و پس‌گيرندگان امضا قبل از ابلاغ سوال به رئيس‌جمهور ندارد.

مطهري تنش‌زا بودن طرح سوال از رئيس‌جمهور را رد كرده و عنوان كرده كه رهبر انقلاب تاكيد دارند كه نمايندگان مجلس وظايف خود را به‌طور منطقي و اخلاقي و بدون جنجال انجام دهند. اكنون اين آقاي حداد و دوستانشان در فراكسيون اقليت مجلس هستند كه در حال ايجاد تنش هستند. اگر اين افراد كه خود را ولايتمداران واقعي معرفي مي‌كنند به اين رفتار خود ادامه دهند، من درباره سابقه برخي از آنها در رژيم شاه صحبت خواهم كرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved