آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 08 November

گرایش مردم به بدلیجات زنگ خطری برای صنعت طلا

با قیمت‌های کنونی خرید حتی یک قطعه طلا برای بسیاری از خانواده‌ها غیر ممکن است.

اخیرا سلیقه مردم به سمت بدلیجات گرایش پیدا کرده است که این امر زنگ خطری برای صنعت طلا و جواهر کشورمان محسوب می شود.

به گزارش ایلنا، خرید كالاهای زینتی از قدیم الایام مورد توجه زنان و حتی مردان ایرانی بوده است، اما به مرور زمان با گران شدن جواهرات نوع نگاه‌ها به زیورآلات تغییر كرده و اكثر مردم به سمت بدلیجات گرایش پیدا کرده اند.

در كنار مدگرایی، استفاده از بدلیجات از گوشواره و دستبند گرفته تا ساعت و گردنبند و لوازم ضروری در میان اقشار گوناگون جامعه روز به روز در حال افزایش است.

خریدارانی که بیشتر از قشر كم درآمد جامعه‌اند و توان خرید طلاجات را ندارند و به همین دلیل نیز به دنبال خرید بدلیجات هستند.

برهمین اساس فروش بدلیجات خارجی جایگاه خود را در بازارکشور به دست آورده است و هر روز نیز بر تعداد فروشگاه‌های بدلیجات افزوده می‌شود و به دلیل ارزان قیمت و شبیه بودن به اصل جنس، هم فروشندگان زیاد می‌شوند و هم خریداران.

علاوه بر این در كنار فروشگاه‌های كوچك و بزرگ بدلیجات در سطح شهرها كه مملو از مشتریان علاقه‌مند است، با گشتی در اینترنت به فروشگاه‌های اینترنتی زیادی برمی‌خوریم كه به صورت آنلاین ضمن تبلیغ محصولات خود با تصاویری از تمام زوایای كالای بدل از ما می‌خواهند تا در خانه خرید كنیم و در منزل این اجناس را تحویل بگیریم.

در استان کردستان نیز به برخی از مغازه های پرازدحام شهر که می رسیم تا چشم كار می‌كند نماهایی پر زرق و برق از گردنبند، انگشتر، دستبند و...می بینیم اما نه از جنس طلا و یا جواهرات گرانبها؛ سرویس‌های زینتی بدل از طلا و جواهر که از جنس تیتانیوم، برنج، نقره، پلاستیك، استخوان گاو، شتر و فیل، نیكل، رادیوم، مس و آب كاری‌های رنگارنگ با نگین‌های براق از جنس شیشه و پلاستیك؛ مغازه ای که به دلیل ازدحام زیادبه سختی می‌توان داخل آن را دید؛مغازه ای با اجناس كم ارزش اما پر طرفدار‍‍!

مهم ترین دلیل گرایش مردم به بدلیجات کاهش قدرت خرید به طلاجات است

بعدازتراکم جمعیت در گفت وگویی که با صاحب مغازه داشتیم وی مهم ترین دلیل گرایش مردم به بدلیجات را کاهش قدرت خرید مردم به طلاجات بیان کرد.

این مغازه دار با اشاره به مراجعه عروس و دامادهایی که می خواهند مراسم عروسی خود را برگزار کنند اظهار داشت: علاوه بر مشتریان همیشگی زوج هایی نیز داریم که به دلیل نبود پول کافی برای خرید طلا،سرویس‌های بدلی که بیشتر شبیه به طلا باشد را انتخاب می‌کنند تا در مراسم خود استفاده کنند.

وی در پایان با بیان اینكه مصرف بدلیجات چینی بیشترین بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: تقریبا 80درصد جنس‌های موجود در بازار از مبدا چین وارد شده و چون بدلیجات هندی به دلیل سنتی بودن در بازار چندان طرفدار ندارد، لذا عمده انگشتر، گوشواره، گردنبند و تسبیح چینی است كه بازار ایران را فتح كرده است.

یکی از مشتریان حاضر در مغازه با اشاره به اینکه اکثر زنان به طور ذاتی از داشتن و استفاده زیور‌آلات در خانه لذت می‌برند افزود: با قیمت‌های کنونی خرید حتی یک قطعه طلا برای بسیاری از خانواده‌ها غیر ممکن است.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد افزایش روز افزون قیمت طلا یکی از مهم ترین دلایل افزایش استقبال مردم از خرید بدلیجات باشد.
یکی از زرگران بازار در خصوص چگونگی وضعیت بازارطلا و خرید مردم گفت: درطول سال به دلیل گرانی طلا و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت آن، استقبال مردم به خرید کمتر شده و خریدان بیشتر به سمت بدلیجات کشیده شده اند.

وی ادامه داد: طلا فقط یک وسیله زینتی برای مردم نیست بلکه پشتوانه ای اقتصادی برای خانواده‌ها است تا در روزهای نیاز فروخته شود و مشکلات خانواده را رفع کند.

این زرگر یادآور شد: قیمت طلا و سکه حتی برای یک ساعت آینده نیز قابل پیش بینی نیست و این موجب شده که بازار طلا با مشکل مواجه شود.

بد نیست بدانیم كه در كشورهای مختلف مسوولان اقتصادی برای اشتغالزایی و دستیابی به آمار صادرات بالا علاوه بر توجه به رشد صنعت و تولیدات صنعتی بر روی یكسری كالاهای استراتژیك دیگر كه نقش عمده در صادرات و اشتغال دارند برنامه‌ریزی می‌كنند و این كالاها همان كالاهایی است كه مصرف بالایی داشته و كشورهای نفتی مثل ایران آنها را در اولویت صدم قرار می‌دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved