آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Friday 16 November

امکان تولید اورانیوم با غنای تسلیحاتی در فردو

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد که رژیم ایران نصب سانتریفیوژ‌ها را در فردو تقریبا به پایان رسانده است.

گزارش ایسنا: خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به نقل از دیپلماتی‌های غربی مدعی شد که ایران تقریبا نصب سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات غنی‌سازی فردو را به پایان رسانده و باور بر آن است که در آینده‌ای نزدیک در موقعیتی خواهد بود که تولید موادی را که اگر بیشتر فرآوری شود، می‌تواند در تولید بمب به کار رود افزایش خواهد داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از وین به نقل از سه دیپلمات که خواستند نام‌شان فاش نشود، ادعا کرد: ایران در آستانه قادر شدن به ساخت اورانیوم با غنای تسلیحاتی در فردو قرار دارد.

یکی از این سه دیپلمات مدعی شد: ایران ظرف چند روز به لحاظ فنی قادر به افزایش تولید اورانیوم 20 درصدی توسط حدود 700 سانتریفیوژ در فردو خواهد بود. این امر به دو برابر شدن خروجی کنونی منجر خواهد شد و زمان لازم برای رسیدن به مواد کافی و لازم برای سلاح هسته‌یی را به نصف می‌رساند و به سه ماه کاهش می‌دهد.


نگرانی نسبت به افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم

دیپلمات‌های غربی می‌گویند رژیم ایران به زودی خواهد توانست در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود غنی‌سازی اورانیوم را در ابعادی وسیع‌تر پیش ببرد و این مساله ممکن است تلاش‌ها برای حل‌وفصل دیپلماتیک بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی را به بن‌بست بکشاند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ پروژه نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات فوردو که در دل کوه و در اعماق زمین احداث شده٬ در آینده نزدیک امکان افزایش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی را به ایران خواهد داد و ایران ممکن است به زودی به آستانه برگشت‌ناپذیر ساخت تسلیحات هسته‌ای برسد.

تاسیسات غنی‌سازی فوردو از جمله نگرانی‌های اصلی مقام‌های غربی است٬ چون بخش عمده‌ای از غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در این مرکز انجام می‌شود و از آنجایی که در اعماق زمین تعبیه شده٬ از بین بردن آن با حملات هوایی احتمالی هم چندان آسان نیست. بر اساس گزارش‌ها٬ تعداد سانتریفیوژهای موجود در این تاسیسات٬ به مرز ۲۸۰۰ رسیده است.

گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار است روز جمعه هفته جاری و ۱۰ روز پس از انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری منتشر شود. ایران و وضعیت کنونی غنی‌سازی اورانیوم در این کشور در کانون این گزارش خواهد بود و محتوای آن تاثیر آشکاری بر نحوه پیش‌برد مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های جمهوری اسلامی خواهد داشت.

به گزارش رادیو آلمان، این در حالیست که قدرت‌های جهانی قصد دارند در نشستی که چهارشنبه هفته آینده (۱ آذر٬ ۲۱ نوامبر) در بروکسل برگزار خواهد شد٬ استراتژی دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را تدوین کنند.

برای تحقق این هدف٬ قرار است کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ در بروکسل میزبان نمایندگان گروه ۱+۵ باشد.

سخنگوی کاترین اشتون روز پنج‌شنبه (۲۵ آبان٬ ۱۵ نوامبر) خبر قطعی شدن برگزاری این نشست را اعلام کرد. هنوز جزئیات بیشتری درباره این نشست منتشر نشده است٬.

مذاکرات هسته ای آخرین بار در ماه ژوئن در مسکو انجام شد بدون دست‌یابی به نتیجه مشخص پایان یافت.

قدرت‌های غربی می‌گویند رژیم ایران با پنهان‌کاری و خودداری از ابهام‌زدایی از برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای خود٬ درصدد تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved