آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 آذر ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 06 December

ورود تانکهای ارتش مصر به خیابانهای پایتخت

منابع خبری با اشاره به درگیریهای شدید شب گذشته در قاهره از رسیدن تعداد کشته ها به 5 نفر و زخمی شدن دست کم 660 نفر خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه العربیه در گزارشی اعلام کرد: در پی درگیریهای شب گذشته در قاهره 5 نفر کشته و 660 نفر زخمی شده اند.

این شبکه همچنین از ورود تانکها و نفربرهای ارتش به میادین مهم قاهره به ویژه خیابانهای اطراف کاخ ریاست جمهوری خبر می دهند.

منابع مصری اعلام کردند: نیروهای امنیتی مستقرشده در خیابانهای قاهره از نیروهای گارد ملی مصر هستند.

از سوی دیگر، "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر امروز در نظر دارد در یک سخنرانی آخرین مواضع خود درباره بحران اخیر را با مردم در میان بگذارد.

منابع مصری معتقدند که درگیریهای شب گذشته حامیان و مخالفان مرسی در قاهره، بحران سیاسی را پیچیده تر از گذشته کرده است.

چهار نفر از مشاوران رئیس جمهور مصر در اعتراض به اقدامات خشونت بار از سمت خود استعفا کردند و گروههای مخالف ، مرسی را مسئول این حوادث دانستند.

شمار مقامات مصری که تا کنون در اعتراض به خشونت و سرکوب استعفا کرده‌اند به 7 نفر رسیده است.


کنفرانس خبری جبهه نجات ملی (تشکل مخالفان)

شامگاه چهارشنبه سران "جبهه نجات ملی" در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. محمد البرادعی، رئیس حزب "الدستور" (حزب قانون اساسی) حمدین صباحی و عمرو موسی، نامزدهای پیشین ریاست جمهوری مواضع اپوزیسیون را تشریح کردند.

به گزارش رادیو آلمان، آقای برادعی گفت که اپوزیسیون برای گفت‌وگوی ملی با حفظ حقوق برابر آمادگی دارد، مشروط بر آن که رئیس جمهور فرمان مربوط به قانون اساسی را لغو کند و رفراندوم را به تعویق اندازد.

عمرو موسى اظهار داشت که دولت می‌کوشد قانون اساسی را به زور به جامعه تحمیل کند در حالی که هیچ توافقی برای آن صورت نگرفته است. او گفت که مخالفان به دنبال قدرت نیستند بلکه تنها از مصر و انقلاب آن دفاع می‌کنند.

آقای صباحی رئیس جمهور را به نقض قول‌هایی که در انتخابات داده بود، متهم کرد و گفت: «با ریخته شدن خون هموطنان در برابر کاخ ریاست جمهوری مرسی مشروعیت خود را از دست داده است.»

او گفت که هدف "جبهه نجات" ادامه مبارزه مسالمت‌آمیز "با استبداد فردی و حزبی در میهن" است.

تجمعات سیاسی در بزرگترین و بانفوذترین کشور عربی، به دعوت نیروهای لیبرال، چپ، گروه‌های انقلابی و دگراندیش در کنار پیروان آیین مسیحیت، شکل گرفته ‌است. نیروهایی که در "جبهه نجات ملی" گرد آمده‌اند، اسلام‌گرایان را متهم می‌کنند که با دستکاری قانون اساسی قصد دارند قدرت خود را در کشور تحکیم بخشند.

بازبینی قانون اساسی

مخالفان رئیس جمهور پیش از هر چیز به فرمان بازبینی قانون اساسی مصر معترض هستند. به نظر آنها مرسی با پشتیبانی جمعیت "اخوان المسلمین" در قانون اساسی به گونه‌ای دست برده است که هم قدرت فردی او را بی‌نهایت افزایش می‌دهد و هم اصول شریعت را بر کشور حاکم می‌سازد. آنها این را مقدمه‌ای برای راندن مصر به سوی نظامی دین‌سالار می‌بینند.

مخالفان رفراندوم مربوط به قانون اساسی را نیز که قرار است روز ۱۵ دسامبر برگزار شود، رد می‌کنند زیرا به گمان آنها با اعمال نفوذ جمعیت اخوان المسلمین شکل گرفته است. تغییرات قانون اساسی در مجلسی به تصویب رسید که قضات وابسته به اخوان المسلمین در آن دست بالا را داشتند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved