آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 3 دی ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 23 December

شاهکار معماری ایران دچار حادثه آتش سوزی شد

آتش سوزی در مسجد جامع قزوین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوران سلجوقی و صفوی باعث شد منار غربی این مسجد به صورت کامل از بین برود.

به گزارش مهر، مسجد جامع قزوین یکی از کهن ترین و کم نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می رود که شیوه های معماری و هنر ادوار مختلف را می شد در آن به تماشا نشست. اما این مسجد روز گذشته دچار حادثه آتش سوزی شد.

همسایگان این مسجد باقی مانده از دوران سلجوقی و صفوی، متوجه بلند شدن دود آتش از منارهای مسجد جامع قزوین شدند و پس از اطلاع به ماموران آتش نشانی، درصدد خاموش کردن آن برآمدند. اما شب هنگام در مسجد بسته بود و همچنان که همگی برای یافتن کلید در مسجد از هیات امنا و خادم و امام جماعت آن بودند بخش چوبی منار غربی مسجد در آتش می سوخت.

45 دقیقه زمان طول کشید تا ماموران آتش نشانی راهی برای ورود به مناره و خاموش کردن آتش پیدا کنند.

اکنون این مناره چوبی از بین رفته است و آتش نشانان و کارشناسان میراث فرهنگی درصدد آن هستند که بدانند علت آتش سوزی چه عاملی بوده است. سهل انگاری پیمانکاری که از چند روز پیش در حال تعمیر این مناره بوده و یا سیم برقی که غیر استاندارد نصب شده است.


هیات امنای مسجد از مدتها پیش اقدام به برق کشی در مسجد کرده بود و کابل آن را از تیر چراغ برق گرفته بودند. برخی می گویند لامپی که مستقیما از کابل برق گرفته منفجر و باعث سوختگی شده است و بارندگی های اخیر نیز مزید بر علت شده و در نهایت آتش به مناره غربی این مسجد سرایت کرده است. برخی دیگر اعلام می کنند، سهل انگاری پیمانکار در جانمایی نامناسب ابزارآلات چوبی به این آتش دامن زده است.

با این همه نه تنها هزینه های تعمیرات این مسجد از بین رفت بلکه منار غربی این شاهکار معماری نیز دیگر هیچ وقت به حالت اول برنمی گردد. این مسجد با شماره 121 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved