آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 11 دی ماه 1391 برابر با 2012 Monday 31 December

11 میلیون پرونده قضایی در ایران/50 برابر بیش از هند

ورود 11 میلیون پرونده قضایی به دستگاه قضا در سال 90 / به نسبت جمعیت، میزان پروندههای قضایی در جمهوری اسلامی، سالانه 50 برابر بیش از هندوستان است.

به گزارش مهر، مدیرکل پیشگیریهای وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضائیه اعلام کرده است: طبق آمار ارائه شده ورودی پرونده در سال 90 به دادگستریها حدود 11 میلیون بوده است و این در حالی است که ما حدود 7 هزار نفر قاضی در سراسر کشور داریم که با مقایسه مختصری می‌توان نتیجه گرفت حجم پرونده در مقابل این تعداد قاضی بسیار زیاد است، بنابراین ناچار به امر پیشگیری هستیم.


جدول 9 جرم نخست کشور

رتبه نام جرم
1 ضرب و جرح
2 ایحاد صدمه
3 توهین
4 نگهداری از مواد مخدر
5 استعمال مواد مخدر
6 تهدید
7 تخریب
8 صدور چک بی محل
9 حمل مواد مخدر


رفع مشکل اقتصادی پیشگیری از وقوع جرم است

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی پلیس و وکلای مدافع در استانها می توان اینگونه نتیجه گرفت که طلاق، چک بی محل و سرقت های خرد در رتبه بیشترین جرائم شهری قرار دارند. محمد علی محمدی جرم شناس و استاد دانشگاه علوم بهزیستی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آمار بالای پرونده های مواد مخدر، طلاق و چک بی محل در جامعه می گوید: نکته جالب و قابل تامل در سه جرم نخست کشور این است که هر سه جرم حالت دومینو دارند. یعنی وقتی مشکلات اقتصادی بر جامعه سایه می افکند آسیبهای اجتماعی زنده شده و به دنبال آن سرقت، طلاق و مواد مخدر در صدر جرائم قرار می گیرد. زیرا فرد معتاد زندگی زناشویی موفقی نخواهد داشت و برای تامین هزینه های اعتیاد به دنبال سرقت می رود.

وی افزود: نباید با عناوینی مانند فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم و... خودمان را مشغول کنیم زیرا اگر میلیونها نفر با میلیاردها تومان هر روز بهترین فرهنگ سازی را انجام دهند تا زمانی که مسئولان نخواهند مشکلات برطرف نمی شود. بنده بر این باورم که ورود 11میلیون پرونده قضایی در یک سال یعنی یک بحران بزرگ که تمامی فعالیتهای سیاسی و اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باید مسئولان هر چه زودتر فکری برای این مشکل انجام دهند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved