آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Tuesday 29 January

"به جهنم که نفت نمی‌خرید"؛ تحلیل روزنامه ترک

بخش دولتی و خصوصی ما به ایران طلا نمی‌فروشد. هزینه‌ی نفت و گاز ایران به حساب ایران در "هالک بانک ترکیه" (بانکِ خلق ترکیه) واریز می‌شود. آنها پول واریز شده را به صورت طلا دریافت می‌کنند. تحریم‌های جدید فروش طلا را هم ممنوع خواهد کرد. ایران طلای خود را از سرمایه‌گذاران خصوصی خریداری می‌کرد، اما با وضعیت جدید ایران مجبوراست کالاهای دیگر بخرد.

به گزارش انتخاب، روزنامه‌ی حریت چاپ ترکیه به انتشار سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد پرداخته که گفته بود "به جهنم که نفت نمی‌خرید"

، این روزنامه در مقاله‌ی خود به قلم مروه اردیل از آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران از ۶ فوریه ۲۰۱۳ خبر داده و با اشاره به سخنان اخیر احمدی نژاد می نویسد: ایران تلاش می‌کند به جای فروش نفت، راههای دیگری برای کسب درآمد پیدا کند.

این روزنامه می افزاید: احتمالاً منظور احمدی نژاد از بیان چنین جمله ای این است که به جای فروش نفت، باید به منابع داخلی تکیه کرد.

تحریم ایران، به نفع ترکیه است!

این روزنامه در ادامه با اشاره به روابط مالی ایران و ترکیه در روزهای تحریم، به استناد به گفته‌های تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه می‌نویسد: «ما پول گاز ایران را به بانک واریز خواهیم کرد. آنها در مقابل هرچه می‌خواهند بخرند ما در آن دخالت نخواهیم کرد.»

نویسنده‌ی روزنامه حریت پیرامون تحریم‌های جدید علیه نفت و گاز ایران و تأثیر آن بر فروش نفت و گاز ایران به ترکیه با یکی از مسئولان وزارت نفت ترکیه مصاحبه کرده و به نقل از این مقام مسئول آورده است: «بخش دولتی و خصوصی ما به ایران طلا نمی‌فروشد. هزینه‌ی نفت و گاز ایران به حساب ایران در "هالک بانک ترکیه" (بانکِ خلق ترکیه) واریز می‌شود. آنها پول واریز شده را به صورت طلا دریافت می‌کنند. تحریم‌های جدید فروش طلا را هم ممنوع خواهد کرد. ایران طلای خود را از سرمایه‌گذاران خصوصی خریداری می‌کرد، اما با وضعیت جدید ایران مجبوراست کالاهای دیگر بخرد.»

نویسنده روزنامه حریت به نقل از مقامات ترکیه همچنین آورده است: «ایران بخشی از اندوخته‌ی موجود در حساب بانکی‌اش در ترکیه را به خرید موادغذایی اختصاص می‌داد. با وضعیت جدید ممکن است ایران خرید مواد غذایی از ترکیه را نیز افزایش دهد.»

حریت ادامه می‌دهد، برخی‌ها ادعا می‌کنند تحریم‌های جدید علیه ایران به سود ترکیه خواهد بود چرا که صادرات ترکیه به ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

ایران در برهه‌ی زمانی ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۲ مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از ترکیه واردات داشته است و اکنون صادرات آهن و فولاد، مواد غذایی و شیمیایی و قطعات ماشین از ترکیه به ایران افزایش می‌یابد.

تحلیل‌گر روزنامه‌ی حریت نتیجه می‌گیرد، تحریم‌های جدید علیه ایران کسری تراز تجاری ترکیه در مقابل ایران را کاهش خواهد داد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved