آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 12 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Thursday 31 January

رفتار تحریک ‌کننده زنان علت وقوع جرایم جنسی

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان رفتارهای تحریک‌کننده بعضی از زنان در سطح جامعه را از علت‌های وقوع جرایم جنسی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هوشنگ پوررضاقلی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پلیس در دو بخش پیشگیری و پیگیری جرائم و مقابله با مجرمان فعالیت می‌کند.

زنان قربانی اصلی کیف‌قاپی و مردان قربانی اصلی جیب‌بری

وی ادامه داد: پلیس آگاهی بحث پیگیری جرائم را بر عهده دارد و بعد از تحقق جرم وظیفه این پلیس آغاز می‌شود و به غیر از جرائم خاص امنیتی و سیاسی، تمام جرائم از جمله قتل، آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، مرگ قابل بررسی، فرار افراد و جرائم جنایی توسط این مجموعه پیگیری می‌شود.

پوررضاقلی مبارزه با سرقت، مبارزه با جرایم اقتصادی شامل زمین‌خواری، پول‌شویی، اختلاس، ارتشا، سوء‌ استفاده از تسهیلات بانکی، احتکار، رباخواری، مبارزه با جعل و کلاهبرداری فیزیکی و غیر فیزیکی، مبارزه با کالای قاچاق و تشخیص هویت و انجام کارهای علمی را دیگر رسالت‌های پلیس آگاهی برشمرد.

وی عنوان کرد: طی 10 ماهه سال جاری در استان کرمان 21.10 درصد سرقت موسوم به سایر سرقت‌ها شامل سرقت از سازه‌های در حال احداث، سازه‌های رها شده، سیم‌های برق، تجهیزات برقی انجام شده که در صدر سرقت‌ها است.

پوررضاقلی ابراز داشت: سرقت از داخل خودرو و لوازم گران‌قیمت خودرو شامل آرم‌ها و آیینه‌ها با رقم 20.90 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

وی اذعان داشت: تمام خودروهای دارای شیشه امن از این گروه خارج هستند و خودروهای ساخت داخل و دارای حداقل ایمنی مانند پراید و پیکان بیشترین میزان سرقت را دارند.

پوررضاقلی سرقت موتورسیکلت با 17.63 درصد را در رتبه بعدی سرقت در استان کرمان ذکر کرد و افزود: سرقت موتورسیکلت به علت نبود تجهیزات ایمنی این وسیله نقلیه است که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی بیان داشت: رتبه بعدی سرقت‌ها به سرقت از منزل با رقم 14.60 درصد اختصاص دارد و سرقت خودرو با 7.39 درصد، سرقت احشام با 6.60 درصد و سرقت از اماکن شامل تمام مکان‌ها غیر از منزل و مغازه با 5.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پوررضاقلی یادآور شد: سرقت از مغازه با 4.26 درصد و کیف‌قاپی با 1.57درصد نیز در رتبه‌های بعد قرار دارند که بانوان قربانی اصلی کیف‌قاپی هستند و در مواردی نیز این نوع جرم منجر به قتل قربانیان شده است.

این مسئول جیب‌بری را آخرین نوع سرقت در استان کرمان طی 10 ماهه سال جاری ذکر کرد و گفت: آقایان قربانی اصلی این جرم هستند.

95 درصد سارقان 15 تا 39 ساله هستند

پوررضاقلی اذعان داشت: در مقایسه با 10 ماهه سال گذشته در جمع سرقت‌ها، 20 درصد افزایش کشف محقق شده که منطبق با افزایش وقوع سرقت‌ها است.

وی متذکر شد: دستگیری سارقان در مقایسه با 10 ماهه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته که نشان از برقراری حالت تهاجمی از سوی پلیس نسبت به مجرمان است.

پوررضاقلی در مورد تقسیم‌بندی سنی متهمان دستگیرشده توسط پلیس اظهار داشت: گروه سنی کمتر از 14 سال 22 دهم درصد، 15 تا 24 سال 53.73 درصد و افراد 25 تا 39 سال 40.57 درصد متهمان هستند.

وی با بیان اینکه 95 درصد از متهمان فعال در چرخه جرائم در بازه سنی 15 تا 39 هستند، افزود: مجرمان 40 سال به بالا 5.49 درصد هستند.

پوررضاقلی همچنین با اشاره به میزان تحصیلات متهمان اذعان داشت: 3.29 درصد بی‌سواد، 20.25 درصد متوقف در مقطع ابتدایی، 30.26 درصد متوقف در مقطع راهنمایی، 27.80 متوقف در سطح تحصیلی قبل از دیپلم، 16.20 دارای دیپلم، 2.20 بالای دیپلم هستند.

توهم علت 40 درصد قتل‌های ناموسی

وی ابراز داشت: حدود 29 درصد قتل‌ها در اثر نزاع و اختلاف بین افراد است که بیشتر در عرصه خیابان روی می‌دهد و 26 درصد قتل‌ها جنبه ناموسی و غیراخلاقی دارد که این بحث ممکن است واقعی و یا مبتنی بر توهم ناموسی باشد که 60 درصد آن واقعی است.

پوررضاقلی میزان اختلافات خانوادگی زوج‌ها در وقوع قتل را 19.5 درصد ذکر کرد و اذعان داشت: انتقام‌جویی هشت درصد و قتل مرتبط با اختلافات موادمخدر شش درصد از علت قتل‌ها را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: قتل‌هایی که در پی سرقت انجام شده 5.5 درصد، اختلافات قومی و قبیله‌ای جهار درصد و قتل به واسطه بیماری روحی و روانی 1.5 درصد از علت قتل‌ها در 10 ماهه سال جاری را شامل می‌شود.

پوررضاقلی در مورد نحوه ارتکاب قتل‌های انجام شده در استان کرمان طی 10 ماهه سال جاری بیان داشت: 43 درصد قتل‌ها در این استان با سلاح گرم انجام می‌شود که 95 درصد در جنوب و شرق استان است و 47 درصد قتل‌ها با سلاح سرد، 4.5 درصد با ضرب و جرح، 4.5 درصد با روش خفه کردن و 1.15 درصد با سایر روش‌ها صورت می‌گیرد.

معاملات موادمخدر علت اصلی آدم‌ربایی

وی با اشاره به علت‌های آدم‌ربایی در استان کرمان افزود: 57 درصد مربوط به معاملات موادمخدر، 14 درصد اختلاف مالی بین افراد، هفت درصد مربوط به اختلافات خانوادگی، 9 درصد برای باج‌خواهی و انجام سرقت 1.76 درصد است.

پوررضاقلی با بیان اینکه بسیاری از آدم‌ربایی‌ها برای بهره‌گیری جنسی است، گفت: آدم‌ربایی با انگیزه نامعلوم و نامشخص 11 درصد است.

مهمانی گرگ‌ها برای دختران فراری

وی بیان کرد: در بحث فرار از منزل برای شخص فراری هیچ زمان عاقبت خوشی ندیده‌ایم و دختران فراری از منزل به غیر از مهمانی گرگ‌ها جای دیگری راهشان نمی‌دهند و آثار روحی و جسمی آن، مصائب غیرقابل بیان و غیر قابل ترمیمی است.

پوررضاقلی پنج درصد از فرارها و گم شدن افراد را به علت در سن تشخیص نبودن شخص فراری ذکر کرد و اذعان داشت: فرار افراد زیر 12 سال بر اثر مسائل هیجانی است.

وی میزان افراد گمشده به علت کهولت سن و آلزایمر را یک درصد، بیماری اثبات شده روانی هفت درصد ذکر کرد و اظهار داشت: اختلافات خانوادگی بین همسران یا والدین و بچه‌ها 34 درصد از علت فرار از خانه را به خود اختصاص داده است.

پوررضاقلی تصریح کرد: اختلاف مالی کمتر از یک درصد، عدم موفقیت شغلی و تحصیلی دو درصد، موارد ضداخلاقی 4.5 درصد، اختلافات خواستگاری و ازدواج شش درصد، اغفال بانوان و دختران 11.5 درصد و اعتیاد، فرار از تمهیدات مربوط به ترک اعتیاد 9.42 درصد و مسافرت و کنجکاوی چهار درصد علت فرارها است.

مردان سه برابر زن‌ها خودکشی می‌کنند

رئیس پلیس آگاهی کرمان با اشاره به اینکه مردان 77.31 درصد افرادی که طی 10 ماهه سال جاری خودکشی کرده‌اند را تشکیل می‌دهند و 22.69 هم زن هستند، افزود: 40.21 درصد اختلاف زوج‌ها، 13.41 درصد بن‌بست در اعتیاد، 2.7 درصد عدم موفقیت شغلی و تحصیلی، 6.5 درصد بیماری روانی، 37 درصد نامعلوم به عنوان علت خودکشی است و به طور معمول از روش‌های حلقه‌آویز و مسمومیت برای خودکشی استفاده می‌شود.

وی در مورد فعالیت شرکت‌های هرمی در استان کرمان عنوان کرد: در کرمان شکل‌گیری کانون‌های مدیریتی شرکت‌های هرمی را نداشتیم، اما این استان جزو استان‌های فرستنده اعضا است که این امر همچنان ادامه دارد.

کشف 13 میلیارد تومانی کالاهای قاچاق در کرمان

پوررضاقلی از کشف 13 میلیارد و 834 میلیون و 217 هزار و 250 تومان کالای قاچاق در 10 ماهه سال جاری خبر داد و گفت: این کالاها به گمرک تحویل داده شده است.

وی افزود: مشروبات الکلی، مواد محترقه، رسیور، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو، خودروی قاچاق، لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت، لوازم خانگی، لوازم صوتی تصویری، پارچه، سیگارت، چای، برنج، انواع فرآورده‌های نفتی، احشام، میراث فرهنگی قاچاق را بیشترین میزان کالاهای قاچاق در استان کرمان را به خود اختصاص داده‌اند.

قاچاق مهاجران در ایران جریان دارد

این فرمانده انتظامی با اشاره به اینکه قاچاق انسان به منظور بهره‌گیری از قربانی برای تجارت پورنوگرافی و اعضای بدن در ایران وجود ندارد، ابراز داشت: قاچاق مهاجران در ایران جریان دارد.

رفتارهای تحریک‌کننده زمینه جرم را فراهم می‌کند

پوررضاقلی همچنین از بروز وقایع ضداخلاقی در بعضی از حاشیه‌های خلوت شهر کرمان پرده برداشت و ابراز داشت: در مواردی خانم‌ها و آقایانی که هیچ نسبتی با هم نداشته‌اند در حاشیه‌های خلوت شهر حضور پیدا کرده و در حالت‌های زننده‌ای دیده شده‌اند که این امر زمینه‌ساز انجام جرم علیه این افراد شده است.

وی بی‌حیایی در نوع نشستن‌ها و رفتار این افراد با یکدیگر را زمینه‌ساز ترغیب افراد برای انجام جرم علیه این افراد دانست و اذعان داشت: مراعات بایدها و نبایدهای اخلاقی می‌تواند از بسیاری از جرایم علیه افراد جلوگیری کند.

پوررضاقلی با اشاره به وضعیت تحریک‌کننده بعضی از زوج‌ها در انظار عمومی ابراز داشت: گاهی اقداماتی از سوی زوج‌ها در ملأ‌عام صورت می‌گیرد که موجب تحریک دیگر افراد جامعه می‌شود و این اقدامات جرم‌زا است.

وی نقش قربانی جرم نسبت به شکل‌گیری جرم نسبت به خودش را در زمینه ایجاد جرم مهم برشمرد و گفت: غفلت‌های قربانی جرایم زیاد شده است.

پوررضاقلی با بیان اینکه در جامعه ما زیرساخت برای تردد امن خانم‌ها توسط تاکسی، تاکسی تلفنی، سرویس ادارات و سرویس دانشجویی و اتوبوس فراهم است، گفت: بعضی از بانوان با سهل‌انگاری از خودروهای مسافرکش شخصی استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: مجرمانی در چند پرونده اخیر دستگیر شده‌اند که هیچ سابقه مجرمانه‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل جنسی نداشته‌اند که جرم آنها براساس اعمال تحریک‌کننده افراد صورت گرفته است و اگر حیا و رعایت موازین شرعی وجود داشت، این اتفاقات ناگوار روی نمی‌داد.

پورضاقلی با اشاره به مصیبت‌های ماهواره گفت: سریال‌های ماهواره‌ای برای شریعت‌زدایی در بین افراد تولید می‌شوند و هدف اصلی آنها لذت‌جویی در بستر خیانت است و در پرونده‌های موجود الگوبرداری از سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را به صورت واضح می‌بینیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved