آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 13 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Friday 01 February

تبلیغات انتخاباتی مشایی در شبکه های اجتماعی

پارسینه: وقتی در دنیای واقعی و فضای شهری، تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری طبق قانون کشور مقطع و زمان خاصی دارد برای برخی کاندیداها دنیای مجازی فرصتی است تا اقداماتي که نمی توانند در خیابان صورت دهند به اینترنت بکشانند و با هر نام و نشانی برای تبلیغ خود استفاده کنند. بسیار آسان هم می توانند از زیر بار مسئولیت این صفحه ها فرار کرده و آن را به افرادی غیر از خود منتسب کنند.

به همین دلیل شبکه های اجتماعی این روزها صفحه های جدیدی را در خود می بیند که هر یک به نفع کاندیدایی خاص در حال تبلیغ هستند، از فعال ترین گزینه های مطرح هم می توان از محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محسن رضایی نام برد که صفحه های منتسب به آنها دائم در حال به روز شدن است. از عکس های قدیمی جبهه گرفته تا ایستادن در یک قاب کنار کارگران و مردم روستایی ، سفرهای دیپلماتیک و ... مورد پر استفاده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی است.

اما یکی دیگر از فعالان شبکه های اجتماعی، طیف دولت هستند که کاندیدای خود را اسفندیار رحیم مشایی معرفی می کنند و به شیوه دیگری در حال تبلیغ برای خود هستند. تعداد صفحه هایی که خود را به این طیف نسبت می دهند آن قدر زیاد هستند که نمی توان ادعا کرد، کدام صفحه متعلق به آنهاست و کدام نیست (که به نظر می رسد این اقدامی عمدی است) اما همگی در یک جهت کار می کنند و آن مطرح کردن نام اسفندیار دولت است. حتی صفحه هایی به نام «پویش دعوت از اسفندیار رحیم مشایی برای کاندیداتوری» نیز در فیس بوک دیده می شود که یادآور کمپین های تشکیل شده برای سید محمد خاتمی برای انتخابات 88 است.

به جز نوشتن مطالب که شاید در شبکه مجازی کمتر حوصله خواندن آنها باشد، استفاده از شعر و عکس های ترکیبی یکی از ابزارهای رایج این جریان برای تبلیغات خود است، عکس هایی که با واکنش های متضاد و متناقضی از طرف کاربران مواجه می شود و از حمایت گرفته تا لعن و نفرین در آن وجود دارد. نظرات هم حذف نمی شوند و می توان حرف های مخالفان دوآتشه را زیر عکس مشایی دید. این شیوه به نوعی چنان بحث هایی را در ذیل عکس ها به راه می اندازد که هر کاربری خواسته یا ناخواسته کنجکاو می شود که آن را دنبال کند و حتی نظر دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved