آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 18 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Wednesday 06 February

وجود سرب و روی در استخوان و دندان زنجانیها

وجود سرب در جامعه ارتباط تنگاتنگی با کند ذهنی نسل آینده دارد

به گزارش مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تاکید بر تاثیرات نامطلوب سرب و روی بر سلامت شهروندان زنجان گفت: سرب در ناخن و دندان افراد شهر زنجان و روستای نزدیک اطراف کارخانه سرب و روی زنجان به مقدار زیادی وجود دارد.

‌عبدالحسین پری زنگنه بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: انتظار داریم با توجه به اهمیت موضوع بررسی پسماندهای متعدد کارخانه سرب و روی، شهرک سرب و روی و معدن روی انگوران و استحصال این مواد معدنی با حساسیت پیگری شود.

پری زنگنه افزود: فلز سرب بیش از آنچه که تصور می‌شود خطرناک است و مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که وجود سرب در جامعه ارتباط تنگاتنگی با کند ذهنی نسل آینده دارد و یک سری مطالعات جهانی نیز نشان داده است که وجود سرب و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: بر طبق شواهد موجود جهت آب‌های زیر زمینی و باد غالب از آن سمت است و تمام آلودگی ها مستقیم به سمت زنجان حرکت می‌کند و این کارخانه باید جابه‌جا شود زیرا به زودی تمام مشکلات احتمالی اتفاق خواهد افتاد.

استاد علوم محیط زیست دانشگاه زنجان افزود: سرب با خاک پیوند نزدیکی دارد و اعلام اینکه آبهای زیرزمینی استان به سرب آلوده نشده‌اند به این معنی نیست که در آینده امکان رسوخ آلودگی‌های سرب به داخل آب وجود ندارد.

پری زنگنه ادامه داد: بر طبق آخرین نمونه‌برداری‌های انجام شده مقدار کمی سرب در آبهای استان وجود داشت که این میزان طبیعی است و بصورت طبیعی مقداری از سرب توسط برف و باران از سطح زمین شسته می‌شود و به داخل آبهای زیرزمینی نفوذ می‌کند و به فعالیت‌های انسانی مربوط نیست .

پری زنگنه تاکید کرد: در هر جایی که این صنعت وجود داشته است، غلظت‌ها بالا رفته است ولی در استان زنجان به دلیل موقعیت ویژه ای که این صنعت دارد باید بصورت دقیق بررسی شود گرچه این مشکل تا حدی در استان یزد نیز وجود دارد ولی در استان زنجان این بحث ضروری و حیاتی است.

استان زنجان آلوده بوده و این آلودگی در اطراف کارخانه سرب و روی بالا است

استاد علوم محیط زیست دانشگاه زنجان افزود: نمونه‌برداری‌های انجام شده در منطقه بناب و اطراف شهرک تخصصی روی، رودخانه ابهر رود و چند سد اطراف استان انجام شده است که بر طبق تحقیقات انجام شده خاک استان زنجان آلوده بوده و این آلودگی در اطراف کارخانه سرب و روی بالاست .

پری زنگنه افزود: بر طبق تحقیقات انجام شده پایان‌نامه‌های دانشجویی مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نمونه های سرب در ناخن و دندان افراد استان نیز به مقدار زیادی وجود دارد.

وی افزود: جا به جایی کارخانه سرب و روی کافی نیست و باید خاک آن منطقه نیز احیا شود البته به دلیل محدود بودن داده‌های موجود نمی‌توان به صورت کلی نظر داد و برای حل مشکل اولین گام تهیه اطلس آلودگی خاک و آب استان است تا بتوان تصمیم درست گرفت.

وجود کارخانه سرب و روی در محل فعلی غلط و مکان یابی آن غیر منطقی است

پری‌زنگنه افزود: وجود سرب در استان هم یک نعمت و هم تهدید است که اگر درست مدیریت شود یک نعمت بزرگ است، ولی باید تهدید سرب را جدی گرفت، زیرا این ماده می‌تواند از طریق پوست هم جذب شود و طبق مطالعات انجام شده علی رغم وجود آلودگی در اب های سطحی هیچ گونه آلودگی در آبهای زیرزمینی مشاهده نشده است و این به این معنی نیست که این کارخانه می‌تواند در جای فعلی باقی بماند زیرا وجود این کارخانه در محل فعلی غلط و مکان یابی آن غیر منطقی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved