آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 21 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Saturday 09 February

خطر زير گوش ميدان نقش جهان

تعديل برج جهان از سال 1383 تاکنون به يکي از چالش بر انگيزترين موضوعات ميراث فرهنگي اصفهان و کشور تبديل شده، چالشي که همچنان ادامه داد و اينطور که از شواهد امر بر مي‌آيد قرار نيست به اين زودي‌ها ختم به خير شود.

به گزارش مهر، برجي که بنا به درخواست شهرداري اصفهان در سال 1374 در قالب طرحي به کميسيون ماده 5 ارايه شد تا با تغيير کاربري زميني که قرار بود در طرح تفضيلي شهر فضاي سبز شود به مکاني براي ساخت برجي در خور اصفهان تبدل شد.

پس از شروع کار ساخت برج درفاصله زماني 4 تا 11 جولاي 2002 (مردادماه سال 81 ) نتيجه بازيد گروهي از متصديان برنامه‌ريزي شهري فرانسه به همراه کارشناس ايکوموس که از طرف کميته ميراث جهاني از محل ميدان نقش جهان سبب شد تا اين گروه در پايان سفر اعلام کنند که بايد طرحي جامع براي برنامه ريزي شهري همراه با کنترل ارتفاع ساختمان در اصفهان اجرا شود. به گفته اين گروه «ميدان نقش جهان را نمي‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن ديد و آنچه در قالب بافت تاريخي اصفهان ماند کمربندي دور تا دور ميدان نقش جهان را در برگرفته موضوعي است که بايد مورد توجه قرار بگيرد». نظر اين گروه اين بود که بايد به منظور حفاظت از ميدان نقش جهان بخشي از برج جهان نما تعديل شود. تعديلي که از زمستان 84آغاز و همچنان ادامه داد، در طول اين مدت چندين بار يونسکو طي مکاتباتي از ايران خواسته تا نسبت به تعديل بخش‌هاي مرتفع برج اقدام کند و هر بار براي ارايه گزارش نهايي تخريب زماني را تعيين کرد که آخرين مرتبه آن اول فوريه سال 2012 است. هرچند اول فوريه سال 2012 (12 بهمن ماه) سال 90 آخرين فرصت براي ميراث فرهنگي بود تا مستندات مربوط به تخريب باقي مانده‌هاي بخش‌هاي طبقات جهان نما را براي ارسال به يونسکو آماده و ارسال کند.

اما بنا به گفته مسولين ميراث فرهنگي استان اصفهان هنوز در اين خصوص از طرف شهرداري اصفهان اقدامي صورت نگرفته است.

اين گفته معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان به پرسش خبرنگار مهر درباره پيگيري روند تخريب بخش‌هاي باقي‌مانده برج جهان نما است.

ناصر طاهري با بيان اينکه شهرداري براي تخريب بخش‌هاي باقيمانده برج جهان نما قول مساعد داده، گفت: با گذشت يک سال هنوز گزارشي مبني بر تخريب بخش‌هاي باقي مانده از سوي شهرداري به ميراث فرهنگي ارسال نشده است.

طاهري با تاکيد براينکه طي يک سال گذشته ميراث فرهنگي استان چندين بارمکاتباتي با شهرداري اصفهان براي تخريب بخش‌هاي باقي مانده برج جهان نما داشته، گفت: تا کنون شهرداري به هيچيک از نامه‌هاي ميراث فرهنگي استان پاسخ نداده است.

معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به اينکه مستندات تخريب بخش‌هاي باقي مانده بايد تا پايان فوريه 2012 به يونسکو ارسال مي‌شود، گفت: بهمن ماه سال گذشته شهرداري عمليات تخريب را آغاز کرد اما هيچ گزارشي مبني براتمام کار آن گونه کهمورد تاييد نظر يونسکو باشد تا کنون براي ميراث ارسال نشده است. مسئول تدوين پرونده‌هاي نامزدهاي ثبت جهاني کشور نيز در گفت‌وگو با مهر با تاکيد بر اينکه طي يکسال گذشته گزارشي مبني بر تخريب بخش‌هاي باقي‌مانده جهان نما به تهران ارسال نشده، گفت: تعديل برج جهان نما درخواستي بوده که يونسکو با توجه به ضوابط جهاني از ايران خواسته تا رعايت کند و دراين خصوص توضيحات لازم به مسئولين استان اصفهان داده شده اما هنوز اقدام موثري در پاسخ به اين درخواست منطقي از سوي اصفهان داده نشده است. محمد حسن طالبيان ادامه داد: تاخيردر اين خصوص بي شک سبب خواهد شد تا يونسکو برعليه ايران مصوبه صادر کند اقدامي که به نفع ميراث جهاني کشور نخواهد بود.

طالبيان با اشاره به اينکه هرچه زمان براي ارايه گزارش نهايي طولاني تر شود شرايط براي ادامه فعاليت سخت تر خواهد شد، افزود: با توجه به مجموع توافق‌هاي صورت گرفته در استان گمان نمي‌کردم با گذشت يک سال هنوز موضوع ادامه پيدا کند. مسئول تدوين پرونده‌هاي نامزدهاي ثبت جهاني کشوربا گلايه از عدم همکاري مسولين استان اصفهان گفت: به طور حتم با ادامه اين روند نمي‌توان پيشگويي خوبي براي ميدان نقش جهان کرد. طاهري مي‌گويد: به هرحال تعديل برج جهان‌نما يک خواست منطقي است که از سوي يونسکو مطرح شده و اگر به اين خواسته جوابي منطقي داده نشود به طور قطع با عواقب بدي روبه‌رو خواهيم شد. طاهري بر اين نکته تاکيد دارد که اين مشکل در حالي همچنان ادامه داد که طبق توافقات انجام گرفته سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري سهم خود را براي هزينه تخريب به شهرداري اصفهان پرداخت کرده است. معاون اداري مالي شهرداري اصفهان اما نظري متفاوت با مسولين ميراث دارد. حسام نژاد در گفتگو با مهر با بيان اينکه عمليات تخريب بخش‌هاي باقي‌مانده سال گذشته انجام شده، گفت: در زمان تخريب گروهي براي بازديد از سوي ميراث فرهنگي به محل آمدند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved