آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 اسفند ماه 1391 برابر با 2013 Friday 22 February

نگرانی رژیم از ساخت پایگاه شنود اطلاعاتی آمریکا

به گزارش خبرآنلاین، سایت وزارت اطلاعات در گزارشی به بررسی ساخت بزرگترین پایگاه شنود اطلاعات آمریکا در صحرای آفریقا پرداخته است.

در اين گزارش آمده است: آژانس امنیت ملی آمریکا در حال ساخت مرکزی مخفی را برای شنود همه ارتباطات الکترونیکی سراسری که بزرگ‏ترین مرکز از نوع خود است، در ایالت یوتا می‏باشد.این مرکز که هزینه ساخت آن 2 میلیارد دلار خواهد بود، برای ردیابی و ثبت ارتباطات الکترونیکی احداث می شود. گفته می‏شود این مرکز، پنهانی‏ترین و پیچیده‏ترین مرکز خواهد بود و حتی ارتباطات الکترونیکی که از اینترنت صورت می‏گیرد را دنبال خواهد کرد.

وزارت امنیت سرزمینی آمریکا کار مشاوره فنی ساخت این مرکز را برعهده دارد. آژانس امنیت ملی آمریکا یک مرکز جاسوسی سایبری جدید با هزینه یک و نیم میلیارد دلار در ایالت یوتا احداث می‏کند. این مرکز قرار است بخشی از اهداف اداره اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا را محقق کند.

در این گزارش ابتداً مرکز جاسوسی یوتا معرفی شده سپس جایگاه فعالیت مرکز یوتا در آژانس امنیت ملی مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. در ادامه رویکرد و دیدگاه مراجع آمریکایی در قبال ساخت این مرکز بیان شده و در پایان نیز ملاحظات مربوطه ارائه شده است .

این مرکز قرار است بخشی از اهداف اداره اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا را محقق کند.

منابع آمریکایی اعلام کرده‏اند: "این تأسیسات که نام رسمی آن مرکز اطلاعات یوتا است به دلیل جمع آوری و بررسی صحت و سقم انبوه اطلاعات متناقض، برای جامعه اطلاعاتی به «مرکز جاسوسی» شهرت یافته است.

در خصوص احداث این پایگاه گفتنی است که:

1)احداث مرکز اطلاعات یوتا با انتقادهایی هم‏زمان شد که از امضای قانون دفاع ملی آمریکا توسط باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است. این قانون به مقامات آمریکایی اجازه بازداشت بی حد و حصر متهمان به فعالیت‏های تروریستی را می‏دهد. سازمان‏های جاسوسی آمریکا و اسرائیل از شبکه‏های اجتماعی اینترنتی برای جمع آوری اطلاعات شخصی افراد در سراسر دنیا استفاده می‏کنند. سال گذشته اتهام‏ها در خصوص ارتباط گوگل با سیا و سازمان اطلاعات ملی آمریکا به شروع تحقیقاتی از این موتور جستجوگر شد.

از دیگر سو، موساد و سیا نیز به صورتی گسترده از فیس بوک برای عملیات بی ثبات سازی در دیگر کشورها استفاده می‏کنند و سال گذشته نیز حتی صحبت‏هایی درباره ارتباط مارک زوکربرگ، یکی از بنیانگذاران فیس بوک که از آن به عنوان رسانه جای‏گزین آمریکا یاد می‏شود، با سیا مطرح بود و حتی بابت هم‏کاری‏هایی که با این سازمان داشت، موفق به دریافت جایزه شد. مطلب دیگر بحث شنود مکالمات تلفنی و ایمیل‏های مردم آمریکاست که توسط جورج بوش در سال 2008 امضا شد که در واقع تاسیس مرکز جاسوسی یوتا وفعالیت‏های آن، به نوعی ناقض حقوق شهروندی مردم آمریکا در قانون اساسی شان است.

2) جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی است: «عملیات‌های اطلاعاتی ایران علیه آمریکا، از جمله توانمندی‌های سایبری آن،‌ در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس ارزیابی ما، سرویس‌های اطلاعاتی خارجی سه کشور روسیه، چین و ایران، بزرگ‌ترین تهدید در سال‌های آتی برای آمریکا خواهند بود. آمریکا که برای تأمین بودجه‌های نظامی خود همواره نیاز دارد تا دست به معرفی و ایجاد تهدیدات جدیدی برای خود کند، این بار نیز با استفاده از اصل ارعاب‌سازی در نزد افکار عمومی سعی دارد ایران را تهدیدی جدید معرفی کند تا بلکه توجیهی باشد برای افزایش بودجه‌های نظامی و افزایش اقدامات خصمانه خود علیه ایران.

چنان‏چه کارشناسان مسائل امنیتی و سایبری بارها گفته‌اند، آمریکا قصد دارد با بیان چنین اظهاراتی دست به برپایی پروپاگاندای جدیدی در عرصه سایبری و در نهایت به یک خودزنی 11 سپتامبری دیگر از نوع سایبری بزند و زمینه لازم را برای برپایی فشارها و حتی اقدامات نظامی علیه کشورهای دیگر آماده سازد ؛

3)اوباما اخیراً در جلسه‏ای در کاخ سفید با حضور برخی مقامات بلند پایه و اعضای تیم ملی امنیت رئیس جمهور، از "موج جدید حملات سایبری به ایران خبر داد" و عملیات‏های سایبری گذشته آمریکا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در این جلسه اوباما اذعان کرد که آمار قابل اطمینانی از خسارات وارد شده به تاسیسات هسته‏ای ایران در دست نیست و نمی‏توان آمار دقیقی از این‏که چقدر در روند پیشرفت تکنولوژی هسته‏ای ایران داشته بدست آورد. هم‏چنین اسرائیل، ایران را به حملات سایبری تهدید کرده است ؛

4) انتشار خبر ساخت مرکز جاسوسی یوتا، در حالی در اختیار مخاطبان قرار می‏گیرد که باید دانست تمرکز اصلی آن‏ها بر فراتر از مرزهای آمریکاست.در واقع آمریکا، قصد دارد با درز دادن یک چنین مقولاتی بر اقتدار مجازی خود در افکار عمومی جهان بیفزاید. جدای از این مساله باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که به هر حال مقوله "جنگ سایبری" در دنیای امروز یک واقعیت پذیرفته شده است.

در واقع، آمریکا برای ضربه زدن به دشمنان خود و در صدر آن‏ها کشور جمهوری اسلامی ایران، قصد آن را دارد که از جنگ در فضای سایبر بیش‏ترین بهره را ببرد. کنترل اطلاعات کاربران ایرانی که می‏تواند پس از گذشت چند سال نموداری از خصوصیات فردی و تمام روابط این کاربران را در اختیار این‏گونه مراکز جاسوسی قرار دهد، یکی از ابزارهای مهم آمریکا در اقدامات خود در جنگ‏های سایبری و بعضاً خارج از فضای سایبر است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved