آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 8 اسفند ماه 1391 = 26-02 2013

عکس دردسرساز خواب و خمیازه نمایندگان رژیم

اکثریت نمایندگان مجلس به کلیات طرحی رای موافق دادند که محدودیت شدیدی بر پوشش رسانه‌ای فعالیت این نهاد تحمیل می‌کند. انتشار عکس نمایندگان در حالت‌هایی نظیر چرت زدن به نظر طراحان طرح "مفسده‌ساز" است.

به گزارش رادیو آلمان، روز سه شنبه (۸ اسفند/ ۲۶ فوریه) ۱۶۲ نفر از ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن علنی، به کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رای موافق دادند.

مهمترین محورهای این طرح به گسترش امکانات دفتر نمایندگان و محدودیت فعالیت تصویربرداران در مجلس اختصاص دارد. بحث‌های صورت گرفته میان موافقان و مخالفان، به ویژه در مورد محور دوم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری و سایت‌های اینترنتی داشته است.

عکس دردسرساز خواب و خمیازه نمایندگان

طراحان اصلاحیه معتقدند باید برای بهبود "امور مشاوره‌ای، اداری و خدماتی" دفتر ارتباط‌های مردمی نمایندگان، پنج نفر در اختیار آنها قرار داده شود.

قاسم جعفری، نماینده بجنورد می‌گوید مردم گاهی از راه‌های خیلی دور می‌آیند اما "نمایندگان حتی امکان پذیرایی چای را هم از آنها ندارند." او در دفاع از محدود کردن فعالیت خبرنگاران نیز گفت: برخی عکاسان از خواب و خمیازه نمایندگان در جلسه علنی عکسبرداری و آن را منتشر می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی "خانه ملت" نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مخالفت با سخنان جعفری می‌گوید: دفتر نمایندگان چایخانه نیست بلکه محل رفع مشکل مردم است، مجلس نیز محل خواب نمایندگان نیست بلکه محل بحث و تبادل اطلاعات است.

بنابر این گزارش موسی غضنفرآبادی، به عنوان یکی از موافقان این طرح گفت: «در هیچ جای دنیا مجموعه‌ای که در تکاپو است توسط دوربین رصد نمی‌شود، درست است که خدا ناظر بر اعمال انسان است اما پرده پوشی هم می‌کند.»

برخلاف این ادعا پوشش خبری فعالیت‌های مجلس در اغلب کشورهای جهان نه تنها ممنوع نیست که شهروندان عادی نیز امکان دارند ناظر نشست‌ها باشند. غضنفری معتقد است که "پخش برخی تصاویر از نمایندگان در شأن نمایندگان مجلس و خود عکاسان نیست."

"استفاده ناهنجار عکاسان" از نمایندگان

در برخی از عکس‌هایی که از مجلس منتشر شده تعدادی از نمایندگان در حال چرت‌زدن یا انجام کارهایی هستند که دشوار می‌توان ارتباطی میان آنها با کار نمایندگی و قانونگذاری یافت.

ظاهرا انتشار این گونه عکس‌هاست که خشم شماری از نمایندگان را برانگیخته تا با تغییر آینن‌نامه داخلی مجلس فعالیت عکاسان و فیلمبرداران را به یک ساعت نخست نشست‌های علنی محدود کنند. مطابق این طرح خبرنگاران می‌توانند بدون دوربین تا پایان جلسه علنی در مجلس بمانند.

شهباز حسن‌پور، سخنگوی کمیسیونی که تدوین اطلاحیه را بر عهده داشته، ضمن تاکید بر اعمال محدودیت برای رسانه‌های خبری گفته است: در آیین‌نامه اصلاحی پیش‌بینی کرده‌ایم فیلم‌برداران و عکاسان صداوسیما و خانه ملت مستثنی باشند.

قاسم جعفری معتقد است: باید جلوی استفاده‌های ناهنجار فیلم‌برداران و عکاسان از صحن علنی مجلس را گرفت؛ به طور مثال در روز استیضاح وزیر کار، از صحن علنی فیلمبرداری می‌شد که می‌تواند مفسده‌ساز باشد.

"هرزه‌نگاری" با پوشش سخنان نمایندگان؟

یکی دیگر از حاشیه‌های بحث برانگیز نشست سه‌شنبه "هرزه‌نگار" و نفوذی خواندن شماری از خبرنگاران توسط مهدی کوچک‌زاده بود که برخی از اعضای هیئت رئیسه سعی در تعدیل آن داشتند.

پس از پایان رای‌گیری محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس در واکنش به سخنان توهین آمیز کوچک‌زاده گفت: «جامعه خبرنگاران مورد احترام آحاد ملت و همکاران ما هستند و امیدواریم که خبرنگاران محترم و متعهد در انجام وظایف بیش از گذشته موفق باشند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد دهقان،‌عضو هیئت رئیسه مجلس نیز بعد از پایان جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت که منظور کوچک‌زاده "خبرنگاران خودمان نبوده" و از آنها خواست که "سخت نگیرند." دهقان مدعی است کوچک‌زاده زمانی که میکروفونش خاموش بود توضیح داده که منظورش نه خبرنگاران مجلس بلکه روزنامه‌نگاران "مرتبط با بیگانگان" بوده است.

گزارشگر خبرگزاری ایسنا می‌پرسد: مگر در بهارستان چه خبر شده که عکس گرفتن از نمایندگان مصداق "مفسده" است و پوشش اظهارات‌شان به "هرزه‌نگاری" تعبیر می‌شود.

«آقازاده‌ها هدایت کننده هرزه‌نگاران»

برخلاف این ادعا، مهدی کوچک‌زاده در یادداشتی که عصر سه‌شنبه در وبلاگ خود منتشر کرد نوشت: هیچ كس با گزارش كار مجلس به مردم مخالف نیست اما آیا تصویر یك یا چند نماینده در یك لحظه خاص و در یك وضعیت خاص گزارش كار مجلس محسوب می‌شود؟

مهدی کوچک‌زاده در ادامه یاداشت خود نوشت: «هرزه‌نگاران عاجز و حقیر سه دوره مجلس است كه با هدایت آقا‌زاده‌ها و هماهنگی ننگ‌الكاذبین‌ها با هرزه نگاری به دنبال حذف تفكری هستند كه من و برخی از همكارانم در عرصه رسمی سیاسی كشور هوادار آنیم.»

کوچک‌زاده از دوره هفتم عضو مجلس شورای اسلامی و از سرسخت‌ترین هواداران محمود احمدی‌نژاد بوده است. سابقه درگیری‌های او با خبرنگاران به نخستین دوره نمایندگی‌اش باز می‌گردد که پس از حمله به خبرنگار روزنامه شرق او را "زنازاده" خواند.

موضوع توهین‌ها و درگیرهای کوچک‌‌زاده بارها در رسانه‌ها مطرح، و به صحن علنی مجلس نیز کشیده شده است. این نماینده اصولگرا در پایان یادداشت روز سه شنبه خود با اشاره به کسانی که هرزه‌نگار می‌خواند نوشته است: به كوری چشم بدخواهان فحاشی‌ها، اهانت‌ها و تهمت‌های آنها تا امروز راه به جایی نبرده است و ما تا آخر ایستاده‌ایم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:
  بازدید: