آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 9 اسفند ماه 1391 = 27-02 2013

تپه کوهساران اهواز، مامنی برای معتادان

وقتی صحبت از مکان‌های تاریخی می‌شود گویی معتادان و اراذل و اوباش گرایش بیشتری نسبت به این محوطه‌ها دارند. اینبار هم معتادان از متولیان میراث‌فرهنگی اهواز جلو افتادند و قبل از آنکه گوردخمه‌های اهواز توسط کارشناسان میراث مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرد توسط معتادان ثبت و ضبط شد.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌چند ماه از شناسایی مجموعه‌ای از گوردخمه‌های تاریخی شرق اهواز می‌گذرد. همان محوطه‌‌ای که فعالان میراث‌فرهنگی پس از شناسایی آن از مسئولان خواسته بودند که منطقه را مورد بررسی و تحت حفاظت قرار دهد. اما قبل از آنکه میراث‌ پایش به این مکان باز شود، معتادان بودند که راهی گوردخمه‌ها شدند. حالا دیگر سیر معتادان و ارواح در عالم هپروت تپه کوهساران را تبدیل به مکانی کرده که هیچ گردشگری حاضر به بازدید از آن منطقه نیست.

به‌گزارش CHN، چند ماه پیش، در شرق اهواز بین تپه‌های حصیرآباد و منبع‌ آب بیش از 100 گوردخمه و استودان مشاهده شد. یکی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان که به‌طور اتفاقی با این سایت مواجه شده به نشانه‌هایی از اهواز قدیم اشاره می‌کند با این حال باستان‌شناسانی که این تپه را مورد بررسی قرار دادند، قدمت گوردخمه‌ها به دوره اشکانی تخمین زدند.

اما بررسی‌ها در حد تخمین باقی ماند و هیچگاه جلوتر نرفت. این روند تا جایی پیش رفت که به جای میراث‌بانان، معتادان بودند که به این منطقه تاریخی نقل مکان کردند. آنطور که پیداست، سرنگ‌ها، پتوها تمامی ابزارها برای تهدید این محوطه تاریخی آماده است.

«مجتبی‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در اینباره می‌گوید:«پس از اینکه مجموعه گوردخمه‌ها توسط انجمن تاریانا شناسایی شد تمام تلاش خود را کردیم که توجه مردم را به این منطقه معطوف کنیم. به‌همین خاطر مدام از منطقه سرکشی کردیم.این پیگیری‌ها از میراث و شهرداری به‌قدری بود که میراث فرهنگی هم با نوشتن نامه به شهرداری درخواست کرد که تاسیساتی که به محوطه صدمه می‌زند جمع‌آوری شود».

وی افزود: این محل که پیش از این مورد بازدید بخشی از مردم و مسافران قرار می‌گرفت درحال‌حاضر با حضور معتادان منطقه‌ ناامنی شده و گردشگران مثل گذشته تمایلی ندارند از گوردخمه ها بازدید کنند. در اصل گوردخمه تبدیل به پاتوق‌های شبانه معتادان و اراذل شده است.

گسهتونی با اشاره به اینکه چند روز پیش وقتی به اتفاق دو تن از مسئولان ارشد شهرداری اهواز به محل گوردخمه‌ها مراجعه کردیم متوجه شدیم که معتادان بخشی از حفره‌ها را با پتو پوشانده و حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده‌اند که این موضوع عملا مورد ترس و نگرانی علاقمندان به محوطه‌های تاریخی شده است.

انتظار می‌رود با توجه به استقرار پارک کوهساران، محوطه تاریخی که گوردخمه‌ها و دیگر سازه‌های تاریخی را شامل می‌شود هرچه سریعتر از سوی شهرداری و نیروی انتظامی مورد پاکسازی قرار گیرد از طرف دیگر با توجه به پیشنهادات داده شده به میراث‌فرهنگی خوزستان، مجوزهای لازم برای بررسی شناسایی و کاوش صورت بگیرد تا بخشی از تاریخ پنهان اهواز نمایان شود.

پارک کوهساران در شرق اهواز در کنار بلوار نواب صفوی یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر اهواز محسوب می‌شود. با این حال تاکنون معرفی چندانی در رابطه با ویژگی‌های منطقه به مردم صورت نپذیرفته، به‌گونه‌ای که وقتی اقدام به دعوت مردم اهواز برای حضور در این محل می‌‌شوند بدون آنکه از ویژگی‌های منطقه آگاه باشند از چشم‌انداز این منطقه لذت می‌برند. تپه کوهساران نه‌تنها برخوردار از جاذبه‌های گردشگری است که نزدیکی آن با رودخانه کارون و دیگر تپه‌‌های باستانی اهواز چون آسیاآباد و سه گورستان ارامنه مسیجیان و لهستانی‌ها به این منطقه را متمایز کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: