آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 11 اسفند ماه 1391 = 01-03 2013

نیاز اقتصادی زنان را هم وارد شغل دلالی کرده

شهرزادنیوز:روی آوری زنان به مشاغل کاذب و سنتا ً مردانه، این روز ها به یکی از موضوعات رسانه ای تبدیل شده است. از جمله این مشاغل «دلالی» یا «واسطه گری» است که از «بن فروشی» در اطراف فروشگاه های زنجیره ای شهر گرفته تا حضور در بازار بزرگ تهران برای خرید و فروش سکه و طلا یا حتی سرکشی به آگهی های روزنامه برای خرید و فروش خودرو، در سایه بروز مشکلات اقتصادی و درآمدی در جامعه رخ داده است.

به گزارش قانون، مشکلات سبب شده تا زنان به شغل هایی چون واسطه گری در «بازار بورس و مسکن» نیز کشانده شوند که شاید چندان با فرهنگ و سنت ایرانی سنخیت نداشته باشد. به نظر جامعه شناسان، مشاغل، زن و مرد نمی شناسند و به همین نسبت، مشاغل کاذب نیز برای هر دو گروه، کاذب است.

قمر فلاح، جامعه شناس، در گفت و گو با «قانون» در خصوص حضور نامحسوس زنان جامعه در نقش واسطه گر خرید و فروش، « نیاز» را عامل اصلی گرایش زنان به این شغل عنوان کرده و از جمله گفته است که مشاغلی از این دست، پاسخگوی نیاز عاجل خانوارها در مقابل بحران اقتصادی و بیکاری است و تفکیک مشاغل بر مبنای جنسیت در شرایط بحران اقتصادی به منزله قیاس مع الفارق است.

وی مردانه و زنانه بودن مشاغل را به سنت و تاریخ نسبت داده و می گوید که طی سال های آینده این نگاه شاید حتی برای جامعه ایران، کهنه و دور از ذهن به نظر برسد.

هادی معتمد، آسیب شناس اجتماعی، نیز با اشاره به نادرست بودن تفکیک مشاغل بر مبنای جنسیت، میزان آسیب پذیری مشاغل کاذب از قبیل واسطه گری خرید و فروش را بسیار زیاد دانسته و با تاکید بر این که انجام هر کار غیر قانونی به منزله یک هشدار برای جامعه است، «دلالی»، به خصوص برای زنان، را با دو هشدار مضاعف همراه می داند: نخست، انجام فعالیت‌های غیر قانونی و دوم، امکان گرفتاری در سیستم حرفه ای کلاه برداری و خلافکاری. وی عواملی مانند «وجود میلیون ها بیوه نیازمند اشتغال، ترجیح کارفرمایان به استخدام مردان، بیکار بودن بیش از نیمی از زنان تحصیل کرده» را بر حضور زنان در این مشاغل موثر می داند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: