آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 17 اسفند ماه 1391 = 07-03 2013

چرا احمدی‌نژاد مرگ چاوز را مشکوک خواند؟

سایت موسوم به "دیپلماسی ایرانی": همزمان با اعلام مرگ هوگو چاوز،رئیس جمهور ۵۸ ساله ونزوئلا نیروهای امنیتی در سراسر این کشور برای حفظ امنیت در مناطق مختلف دست به کار شدند. نیکلاس مادورو، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا بامداد روز چهارشنبه با اعلام مرگ چاوز اعلام کرد که دولت نیروهای ارتش و پلیس را در نقاط مختلف برای حفاظت از مردم و تضمین آرامش مستقر کرده است. اما چرا محمود احمدی نژاد در پیام تسلیت خود،مرگ هوگو چاوز را «مشکوک» خوانده است؟

به گزارش مجله مهر، پس از ۱۴سال حکومت چاوز به عنوان رهبری کاریزماتیک برخی عقیده دارند که انتقال قدرت در این کشور آن طور که برخی تصور می کنند راحت و آسان نخواهد بود و احتمال ناآرامی در این کشور می رود.

ارتش ونزوئلا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد با تمام قوا آماده حفاظت از تمامیت ارضی و کنترل امنیت کشور است. ساعتی پیش از اعلام خبر رسمی مرگ هوگو چاوز،گزینه اصلی ریاست جمهوری ونزوئلا با متهم کردن آمریکا به مبتلا کردن رئیس جمهور این کشور به سرطان اعلام کرد که دو وابسته نظامی واشنگتن به علت جاسوسی از ونزوئلا اخراج شده اند.

ساعتی پیش از اعلام خبر رسمی مرگ هوگو چاوز ،مادورو با متهم کردن آمریکا به مبتلا کردن رئیس جمهور این کشور به سرطان در نشستی گفت: ما هیچ شکی نداریم که چاوز به وسیله دشمنان تاریخی وطنمان به سرطان مبتلا شده است. او شرایط چاوز را با یاسر عرفات،رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین مقایسه کرد. گزارش ها نشان می دهد که عرفات احتمالا بر اثر مسمومیت با مواد رادیواکتیو جانش را از دست داده و به همین خاطر تحقیقات در این رابطه با نبش قبر وی ادامه دارد. هوگو چاوز خودش هم چند ماه قبل اعلام کرده بود که آمریکا به احتمال زیاد در ابتلای او به سرطان دست دارد. اعلام دست داشتن آمریکا در مرگ چاوز به همین خاطر نگرانی ها از بروز ناآرامی در این کشور را بیشتر کرده است.

انتخابات حساس
چاوز از مردم این کشور و یاران سیاسی خود خواسته بود که در صورت مرگش به نیکولاس مادورو،معاون او رأی دهند و همه با هم برای رسیدنش به ریاست جمهوری تلاش کنند. برخی انتظار داشتند که پس از مرگ چاوز قدرت در اختیار رئیس مجمع ملی (پارلمان) ونزوئلا قرار بگیرد؛ پستی که به تازگی در اختیار دیوسدادو کابیو،یکی دیگر از یاران چاوز قرار گرفت. انتخابات باید ۳۰ روز پس از مرگ رئیس جمهور برگزار شود. مادورو و کابیو،هر دو از یاران نزدیک چاوز به حساب می آیند و در طول هفته های گذشته اتحاد خود را اعلام کرده اند اما برخی عقیده دارند که با برگزاری انتخابات احتمال رقابت میان مادورو و کابیو وجود دارد.

در زمان ریاست جمهور چاوز، حزب سوسیالیست متحد به رهبری او اتحاد قابل توجهی داشت و بسیاری این اتحاد را عامل پیروزی چاوز می دانستند. برخی عقیده دارند که غیبت چاوز می تواند یکپارچگی چپگراها را بر سر حمایت از معاون رئیس جمهور و رئیس پارلمان از بین ببرد. در مقابل برگزاری انتخابات زودهنگام برای مخالفان چاوز هم چندان آسان نخواهد بود. احزاب مخالف که به تازگی با وجود متحد شدن شان شکست سختی را در برابر چاوز متحمل شدند نامزدی در خور توجه برای رقابت ندارند. تنها کسی که در میان مخالفان می توان برای رقابت به او فکر کرد کسی است که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ در مقابل چاوز شکست خورد.

نیکلاس مادورو؛ از رانندگی اتوبوس تا رسیدن به قدرت
نیکولاس مادورو که با حمایت چاوز بیشترین شانس را برای رسیدن به ریاست جمهوری دارد از سال ۱۹۹۲ در کنار رئیس جمهور کنونی ونزوئلا بوده است. معاون ۵۰ ساله و چهارشانه چاوز سالها پیش در خیابان های شنی کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، راننده اتوبوس بود. او از رانندگی اتوبوس وارد فعالیت های صنفی شد و به عنوان نماینده اتحادیه های حمل و نقل عمومی ونزوئلا در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فعالیت می کرد. او را یکی از بنیانگذاران جنبش جمهوری پنجم در کنار چاوز می دانند اما مهمترین کار او را تلاش برای آزاد کردن چاوز از زندان پس از کودتای نافرجام سال ۱۹۹۲ به حساب می آید. سیلیا فلورس،همسر مادورو هم که وکیل است در آن زمان دفاع از چاوز را که به خاطر تلاش برای کودتا در زندان بود بر عهده داشت. نیکولاس مادورو که تنها در دبیرستان تحصیل کرده توانست پس از آن به پارلمان راه پیدا کند و به سمت های ریاست پارلمان و وزارت امور خارجه ونزوئلا را قبل از به دست آوردن پست معاون ریاست جمهوری برسد. نظرها درباره مادورو متفاوت هستند؛ برخی او را سیاستمداری عمل گرا و معتدل می دانند که در زمان تصدی وزارت خارجه ونزوئلا موفق شد مناسبات این کشور با کلمبیا را بهتر کند. در مقابل برخی دیگر مادورو را سیاستمداری چپ گرا و افراطی می خوانند که مانند چاوز، رائول و فیدل کاسترو عقاید ضد آمریکایی دارد.
برخی می گویند مشکل اصلی مدورو نداشتن شخصیتی کاریزماتیک در مقابل چاوز است. گفته می شود در حالی که چاوز با قدرت نطق مشهورش چندین ساعت برای مردم حرف می زد مادورو مجبور شده در سخنرانی های اخیر خود از یادداشت های فراوان استفاده کند.

دیوسدادو کابیو؛رئیس پارلمان و ارتباط خوب با ارتش
برخی دیوسدادو کابیو،رئیس پارلمان ونزوئلا را مهمترین رقیب مادورو می دانند. بخش بزرگی از نیروهای سیاسی چپ از مادورو حمایت می کنند اما کابیو هم با سابقه ای که در ارتش دارد از پشتیبانی نیروهای نظامی برخوردار است. این سرباز سابق که نامش به معنای «خداداد» است در کودتای ۱۹۹۲ که نام چاوز را برای اولین بار مطرح کرد نقش ویژه ای داشت. او با چاوز در آکادمی ارتش ونزوئلا آشنا شد و نقش مهمی در انقلاب بولیواری ونزوئلا ایفا کرد. وفاداری او به چاوز یک بار دیگر در سال ۲۰۰۲ و در هنگان کودتا در این کشور محک خورد. در آن زمان کابیو معاون رئیس جمهور بود و پس از انتقال چاوز توسط کودتاگران به پایگاهی در جزایر کارائیب او عملاً قدرت را در اختیار گرفت. در مدت ۴۸ ساعت در اختیار داشتن قدرت اولین دستور او اعزام نیروهای ویژه برای نجات چاوز بود و به خاطر این وفاداری از سوی چاوز با پست های مختلف از جمله وزارت کشور و وزارت امور زیربنائی مورد تقدیر قرار گرفت. با وجود اینکه کابیو موافقت خود را با رسیدن مادورو به قدرت اعلام کرده اما بسیاری عقیده دارند او به پست ریاست جمهور پس از چاوز توجه ویژه ای دارد. کابیو علاوه بر داشتن روابط قوی با تجار و افراد ثروتمند ونزوئلا رابطه خوبی با نیروهای نظامی دارد و این مسئله برای او برگ برنده ای به حساب می آید.

انریکه کاپریلس؛ مهمترین نامزد مخالفان
در مقابل این دو نفر تنها کسی که نامش را از میان مخالفان می توان مطرح کرد انریکه کاپریلس،۴۱ ساله است. او به خاطر شکست در مقابل چاوز در انتخابات سال ۲۰۱۲ ضربه سختی را تحمل کرد اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که او جدی ترین رقیب چاوز در طول ۱۴ سال گذشته بوده است.

کاپریلس که حقوق خوانده هر چند در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد اما پس از آن توانست بار دیگر سمت خود را به عنوان فرماندار ایالت مهم و پر جمعیت میراندا به دست بیاورد. بسیاری عقیده دارند که کاپریلس اگر بتواند بار دیگر مخالفان را متحد کند در نبود چاوز می تواند امید بیشتری به پیروزی داشته باشد. با وجود این محبوبیت چاوز آن قدر در ونزوئلا به ویژه در میان طبقه فقیر این کشور زیاد بوده که خیلی ها عقیده دارند مادورو به راحتی رقیبانش را شکست خواهد داد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: