آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 اسفند ماه 1391 = 17-03 2013

تبعیض ایرانیان و مراسم نوروز در آلمان

آلمان: برای مراسم نوروز به ایرانی‌ها ماهی قرمز نمی فروشیم!
تبعیض ایرانیان و مراسم نوروز در آلمان
به تدوین: مایکل مبشری
MICHAEL MOBASHERI

به نقل از گزارش رادیو اسراییل در روز 14 مارس 2013«فروشگاههای فروش حیوانات به ایرانیانی که برای مراسم نوروز قصد خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین را دارند، ماهی قرمز نمی‌فروشند.»[1]

در آلمان برای خرید چند عدد ماهی قرمز ناقابل باید شجره‌نامه خوانوادگی خود را با هم به اطلاع یک فروشنده‌ی روستایی‌زاده و کم‌سواد آلمانی برسانید؛ آن هم نه به صورت یک مکالمه‌ی متمدنانه، بلکه به صورت یک بازجویی بی‌شرمانه؛ آن گونه که یک اسیر جنگی در برابر یک افسر نازی آلمانی«موظف» به تحمل آن است.
در کشوری که مدعی است به اصول دموکراسی پایبند است و از تاریخ بی‌شرمانه‌ی نازی خود درس عبرت آموخته و به قول ما ایرانی‌ها«آدم شده» به ایرانی‌ها ماهی قرمز نمی‌فروشند... بسیار عالی! ولی چرا ناگهان حیوان‌فروشهای یک لا قبای آلمانی چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند و اساساً چگونه قادر به انجام چنین تبعیضی هستند؟ بیشتر شرکتها و فروشگاههای نامبرده«عدم رسیدگی مناسب به ماهی‌های قرمز از سوی ایرانیان» و یا « دفاع از حقوق حیوانات» را بهانه و دستاویز این عمل تبعیض‌آمیز قرار داده و سعی بر توجیه کردن این تبعیض اجتماعی-فرهنگی دارند.
حقیقت اما گونه ی دیگری است: چندی است که زمزمه‌ی به رسمیت شناختن مراسم نوروز در پارلمان اروپا و بسیاری محافل سیاسی دیگر مطرح است. جای تعجبی وجود ندارد که آلمان در اثر تأثیرپذیری عمیق از گذشته‌ی نازی و بینش فاشیزم هیتلری اساساً جامعه‌ای فرهنگ‌ستیز و بیگانه‌هراسXenophobe است و از دیگر انسانها و مراسم فرهنگی و ملی آنان متنفر و بیزار می‌باشد. شگفت نیست که این عقبماندگی فکری و فرهنگی هنوز هم در جامعهی آلمان ریشه دارد:«رژیمهای استبدادی معمولاً دیر یا زود سرنگون میشوند، ولی آثار بسیار مخربِ فرهنگی-اجتماعی که از آنان بر جای میماند، بسیار عمیق و دیرپا است و حتا افکار و بینش چندین نسل آینده را به منفیترین شکل تحت تاثیر قرار داده و مسموم میکند.»[2] آلمان به عنوان یکی از هم‌پیمانان و شرکای رژیم ملایان در اروپا تمایل بسیاری در برآورد کردن توقعات و نقشه‌های ضد ایرانی و فرهنگ‌ستیز‌ی ملایان داشته و دارد تا جایی که حتا دستگاه‌های امنیتی آلمان اسامی فعالان سیاسی اپوریسیون ایرانی را بطور گسترده و مرتب در اختیار سفارت ایران و دستگاههای امنیتی ملایان قرار می‌دهند[3]
اینکه ملایان نیز با فرهنگ ایران و ایرانیان سر دشمنی دارند و مراسم نوروز را مغایر اسلام و آیین‌های مذهبی عقب افتاده‌ی اسلامی قلمداد می‌کنند و چندین بار در پس تحریم و ریشه‌کنی ناکامانه‌ی مراسم نوروز برآمده‌اند بر کسی پوشیده نیست؛ اما اعمال دست‌درازی آنان خارج از ایران در ابراز دشمنی با فرهنگ پارسی، امری است جدید که نظیر آن تاکنون در این ابعاد مشاهده نشده است. اکنون ملایان در حالتی از تحقیر و سرگشتگی عمیق که با اعمال تحریم‌های گسترده‌ی بین‌المللی بیش‌تر تقویت شده است، به برخی هم‌پیمانان خود در غرب روی نهاده و از آنان تقاضا دارند از به رسمیت شناختن مراسم فرهنگی عید نوروز به هر ترتیب سرباز زنند و انجام این مراسم را برای ایرانیان غیرممکن گردانند. به نظر می‌رسد این خواسته به ویژه در آلمان که از حامیان اصلی اقتصادی و ایدئولوژیکی رژیم ملایان است مورد استقبال قرار گرفته و نه تنها به صورت ِاعمال تبعیض ایرانیان بازتاب می‌یابد بلکه تحقق‌پذیر نیز شده است. در کشوری که شاعر و برنده‌ی«جایزه نوبل ادبیات» آن یک دروغگو و شارلاتان فرومایه و بی‌شرم، یک عضو سابق اس.اس و جوجهنازی سابق بنام گونتر گراس Guenter Grass است که با اشعار فرومایه‌ی یهودستیزانه‌ی خود با ملایان ابراز همبستگی می‌کند و سعی در تحریف تاریخ دارد، البته این موقعیت برای ملایان ممکن است و زمینه برای اعمال تبعیض بیش از بیش فراهم! [4]

پیوست‌ها

[1] Repoted by Radio Israel- Persian 14.03.2013

[2] (Hrg.)Lynn Ciminski und Martin Schmitt. Alexander Stein.
Adolf Hitler, Schüler der „Weisen von Zion“ (Page 219),
ça ira Verlag, 2011. ISBN: 978-3-86259-103-9

[3] کتاب آلمانی ها و ایران- تاریخ گذشته و معاصر یک دوستی بدفرجام- اثر دکتر ماتیاس کونتزل
- ترجمه مایکل مبشری-2012 انتشارات فروغ و انتشارات خاوران- ص 251

[4] Guenter Grass- Was gesagt werden muss. 10 Apri 2012.
http://www.sueddeutsche.de/kultur/gedicht-zum-konflikt
-zwischen-israel-und-iran-was-gesagt-
werden-muss-1.1325809



سام دشمن ولایت March 17, 2013 01:36 PM

۱۸ ساله در آلمان زندگی میکنم و تمدن و فرهنگ و زبان و تاریخشونو خیلی خوب میدونم و باهاشون هر روز کار دارم. مطلبتون کاملا صحیح میباشد. آلمانها ماها را یا عرب مینامند یا سلفیست و مسلمون خطرناک البته نه همشون بلکه درصد زیادشون..جووناشون درصد بالا تا سیکل درس خوانده اند و بعد یک دوره فنی یا اصلا دوره ای نمیبینند و به کار مشغولند. شما درصد دیپلمه های در ایران را با اینجا نمیتونی قیاس کنی..اینجا دیپلم هر کسی نمیگیره..از تاریخ بیشترشون هیچی نمیدونند و فقط زبان و خودشونو قبول دارند و تاریخ گذشته خودشون یادشون رفته که همینها میرفتند در کشورهای زرد یا بی طرف در جنگ جهانی مثل کشور ما پناهنده میشدند و یادشون رفته که کشورشون با خاک یکسان شده بوده و هر جا میرفتند تف تو صورتشون به خاطر نازیست بودن مینداختند. امروز هم آبروشون رفته بخاطر ۱۱ قتلی که نازیستاشون انجام دادند و پلیس و وزیر کشور آن موقع و وزارت اطلاعاتشون رو تمام این قتلها سرپوش گزاشتند و به خانواده ای داغ دیده میگفتند که قتل تو خودتون صورت گرفته چون شماها همه خلاف کارید. حالا امروز تو اخبارشون مسئله نسو یا همان تحرکات نازیست زیر زمینی لو رفته و هروز اسم یک شخصیت سیاسی میاد بالا که یه گونه ای یا دست داشته یا چشماشو بسته بوده.. درسته اینا امروز دموکراسی دارند و حقوق بشر را رعایت میکنند ولی در ادارات و پلیسشون و همه جا دیده میشه چقدر فرق میزارند. متاسفانه

گزارش یا اعتراض به این نظر


سام دشمن ولایت March 17, 2013 01:45 PM

من نمیخوام از پهلوی و شاه طرفداری کنم ولی ایرانیانی که از زمان قدیم دانشجو بودند و اینجا مانده اند تعریف میکنند که دهه ۷۰ و ۶۰ برای ایرانی خیلی احترام قائل بودند و کشور ایران را کشور متمدن و با تاریخ بزرگ مینامیدند و در تلویزیونهاشون از تخت جمشید و تاریخ بزرگ ایران و پیشرفت مدرنیزیره شدنش نشون میدادند و امروز نسل امروزشون ایران را کشور یاغی و تروریست پرور و دیکتاتوری و اسلام زده و زن ستیز میشناسند و در تلویزیونهاشون از اعدامهای روی جرثقیل و زنجیر زدن و قمه زدن نشون میدن..و از بی لیاقتی نظامایران. خوب چه انتظاری میره..با هر کدامشان برخورد میکنم اولین چیزی که میگویند اینکه زنتو اجازه میدی تلویزیون نگاه کنه یا میزنیش یا اینکه به شوخی چند تا بمب تو انباری خونت داری. حالا بهش بگو مگه هیتلر و اطرافیانش آدم میسوزوندند و دنیا را حمله ور میشدند من هم پس باید بگم همتون آدم سوز هستید و مثل دکتر مخصوص هیتلر روی کودکان یهودی و غیر آلمانی آزمایشات پزشکی انجام میدهید و دندانهایشان را بدون سر کردن میکشید. اینا واقعیتهای این کشور هست ولی ما که همرور تو یک دیگ نمیریزیم.

گزارش یا اعتراض به این نظر


momo March 17, 2013 05:23 PM

به عنوان یک ایرانی که ۱۰ سال ساکن آلمان میباشد کاملا به این نوشتار موافق هستم . فاشیسم هنوز در آلمان هواخواهان فراوانی دارد که به بهانه های مختلف خود را نشان میدهد .

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa March 17, 2013 05:32 PM

برای اینکه حدودا ۱۰ سال پسش یک مغازه ایرانی که نام نمیبرم در هامبورگ ۲-۳ ماهی قرمز کوچلو را کوچک و متوسط را دریک تنگ اب باندازه یک لیوان گرد کوچک انداخته بود وخانمی شکایت میکند به دولت . که چرا این ماهیها در یک ظرف کوچک گذاشته شده ودلش خیلی بدرد امده بود . ان مغازه کوچک رستوران که صبحانه کله شاچه هم میفروخت .اسم نمیبرم ودر المان قانون محیط زیست وبه حیوانات خیلی اهمیت میدهند . واینست که شما از المان برداشت میکنید . المان یک کشور واقعا قانونمند است ومردمانشان عجیب به قانون کشورش اهمیت میدهد. ان مغازه بسته شد . الان مردم المان خیلی حتی به خارجیها بخصوص به ترکهای ترکیه که بیش از چهار ونیم ملیون جمعیت دارد وحتی مساجد و خانمها با حجاب کامل و روسری هستند . کوچکترین بی احترامی نمی کنند . وبراحتی هم کار میکنند . واقعیت را نوشتم .

گزارش یا اعتراض به این نظر


IRANI March 17, 2013 10:52 PM

براي تمامي شما که چنين نظرات منفي ودايي جان ناپلوني داريد’ ولي باکمال پررويي درهمين کشورفاشيستي زندگي ميکنيد وازمزاياي تنفس در آزادي ’لمس کردن دمکراتي که در ايران جزو محالات است وهرگونه کمکها چه به حق ويا با کلاهبرداري ’استفاده کرده ’هرسال خانم بچه ها را براي تعطيلات راهي وطن کرده’اکثر پاس آلماني در جيب که مرزهاي دنيا را برويمان باز ميکند ولي همين جا نشسته ايد’متاسفم. سازمان حمايت حيوانات درآلمان فعال هستند ومن نيز با نگهداري ماهي قرمزکوچولو در يک تنگ کوچک تا مرگش’مخالفم. ماايراني ها درانقلاب خودمان درمانده وفرار کرده حالا ميخواهيم صاحبخانه راتربيت کنيم.آلماني’فرانسوي’آمريکايي وووووووووهرچه هستند’هستند’مثل ماايرانيان که باشنيدن نام ايران شاهرگمان بلند ميشودولي ما حق انتخاب داريم تادرسرزميني که باطبع ماسازگاراست’زندگي کنيم .من بيشتر عمرم رادراين سرزمين گذرانده ام وتجربياتي نه چندان زيباازهموطنان دارم پس اين همه ادعا بر عليه اجنبي براي چه¿ازقديم گفته اند*نمک خوردي’نمکدان رانشکن*.

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: