آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 9 تیر ماه 1392 = 30-06 2013

مردم مصر فریب نخوردند: حکومت اسلامی نمی خوایم

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد مخالفان در مصر با شخص مرسی مخالف نیستند بلکه با حاکمیت اسلام گرایان مخالفند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، مصری فکی پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه مصری در مورد شرایط کنونی مصر گفت، بسیاری از مردم مصر معتقدند که پس از انقلاب تغییر حقیقی در این کشور رخ نداده است و انقلاب آنها توسط جریان حاکم دزدیده شده است. از دیدگاه مردم نهضت اسلام گرا و اخوان المسلمین در مراحل آماده سازی انقلاب نقشی نداشتند و بسیار دیرهنگام به انقلاب مردمی پیوستند.

فکی گفت هم اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه شرایط در مصر به اینجا کشیده است؟ مرسی در شرایطی بسیار پیچیده به عنوان رئیس جمهور مصر برگزیده شد زیرا در برابر وی نامزدی وجود داشته که برخاسته از حاکمیت سابق مصر بود. مرسی از زمان انتخابات از مشروعیتی متزلزل برخوردار بوده است زیرا تنها با پنجاه و یک و نیم درصد آرا به پیروزی دست یافت و بسیاری از کسانی که در آن زمان از مرسی حمایت کردند، لائیک بودند و هم اکنون نیز به مخالفان وی تبدیل شده اند.

در واقع اکنون تنها مسئله مخالفت با مرسی به دلیل بی لیاقت و ناتوانی وی مطرح نیست. بلکه بسیاری با وی مخالفند زیرا با حاکمیت اسلام گرایی مخالفند. مخالفان دولت مرسی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام را خواستار شده اند.

فکی در مورد واقع گرایانه بودن این درخواست مخالفان گفت به طور قطع این درخواست واقع گرایانه است زیرا مرسی در مراسم تحلیف خود اعلام کرده بود برای چهار سال به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده است اما در صورت نارضایتی مردم هر زمان که لازم باشد پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود استعفا خواهد کرد.

از سوی دیگر طبق قانون اساسی مصر که توسط گروهی متشکل از اکثریت اسلام گرایان آماده شده و رئیس جمهور آن را به تصویب رسانده است، پارلمان می تواند رئیس جمهور را از کار برکنار کند.

به علاوه واضح است که محمد مرسی از هیچ محبوبیتی در میان مردم مصر بهره مند نیست.

فکی در ادامه افزود مرسی از حمایت ارتش برخوردار نیست و ارتش کاملا بی طرف است. این نخستین بار در تاریخ مصر و حتی در خاورمیانه است که ارتش بی طرفانه عمل می کند. دستگاه قضایی نیز در مقابل دولت مرسی قرار دارد.

فکی در پایان گفت به طور قطع در صورت استعفای مرسی یا سرنگونی وی ارتش همانند دوران مبارک، برای انتقال قدرت ایفای نقش نخواهد کرد. سناریویی که هم اکنون مطرح است تشکیل شورای ریاست جمهوری پس از مرسی متشکل از شخصیت های سیاسی از جریان های گوناگون سیاسی به رهبر رئیس دیوان قانون اساسی مصر خواهد بود.



Samuel Samson June 30, 2013 10:59 PM

خانم یا آقای هما: اخوان المسلمین یک گروه اسلامیست هستند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Tondoo July 1, 2013 06:01 PM

هما، گروهی که شما اسم میبرد اسلام گرا است.

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: