آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 13 مرداد ماه 1392 = 04-08 2013

قدیمی‌ترین پمپ بنزین ایران و نگهداری سطل زباله

قدیمی ترین عمارت‌ پمپ بنزین ایران امروز محل نگهداری سطل زباله شده است. سطل‌های زباله روی هم انباشت شده‌ و قرار است به زودی به فروش برسند. شاید سازنده این بنا هرگز فکر نمی‌کرد سرنوشت، بنایی که نماد آمیختگی سنت و مدرنیته در ایران به شمار می‌رود، به اینجا می‌رسد.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- پمپ بنزین دروازه دولت، ششمین جایگاه عرضه بنزین تهران بوده و بر اساس اسناد و مدارک یکی از دو پمپ بنزین قدیمی ایران به شمار می‌رود. این پمپ بنزین اکنون در اختیار «شرکت بهروزان» است.

گفته می‌شود، این پمپ بنزین که برای ساخت ایستگاه مترو در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته بود، پس از احداث ایستگاه در اختیار شرکت بهروزان قرار گرفت .اکنون تصویری که از این پمپ بنزین به جا مانده یک محل انباشت سطل زباله است. در حالی که این پمپ بنزین با تلفیق معماری ایرانی و اسلامی بنا و طاق‌های جناقی آن با کاشی کاری‌های هفت رنگ مزین شده است.

مسئله مهم در مورد این بنای تاریخی این است که به علت ثبت نشدن در فهرست آثار ملی ایران، در سال‌های قبل روی جداره های آجری آن رنگ شده و کاشی کاری های زیبایش در حال ریزش و تخریب است.

تنها پمپ بنزین ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران به شماره 14670 که در خیابان شهرری قرار داشت به صورت شبانه تخریب و عمارتی نوساز به جای آن بنا شد. در حال حاضر این عمارت هم که از نظر معماری شبیه پمپ بنزین ری بوده محل نگهداری سطل‌های زباله شهری و خوابگاه کارگران شده‌است.

در اسناد کتاب راهنمای تهران منتشر شده از طرف دایره ارتش در سال 1330 این عمارت به عنوان جایگاه شماره 6 معرفی شده‌است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: