آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 مرداد ماه 1392 = 06-08 2013

درباره مسعود سلطانی‌فر؛ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

وبلاگ راز سر به مُهر

اسم «مسعود سلطانی‌فر» بیشتر از هر کسی به عنوان وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای احراز مسئولیت وزارت ورزش و جوانان نقل می‌شود اما آنچنان که پیداست؛ چندان شناخته شده نیست و اینجاست که بنده خود را ملزم به شفاف سازی می‌دانم؛ به اعتبار این که از سال 76 (سالی که در قامت استاندار به استان ما، زنجان، آمد) کم و بیش در تعقیب اخبار مربوط به او هستم!
.
مسعود سلطانی‌فر اولین استاندار دولت خاتمی در زنجان بود. همان هفته‌های اول ورودش بود که در محافل سیاسی و اجتماعی از صراحت و جدیّت او نقل‌ها به میان آمد. خاتمی هم دو سال بعدتر، در سفر شهریور سال 78 خود به زنجان، او را استانداری موفق خواند. سلطانی‌فر پیشتر و البته برای مدتی کوتاه، سابقه استانداری در استان مرکزی را داشت و مدتی هم قائم مقام هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی بود (جای سئوال دارد که هاشمی‌طبا اینجا (+) به این مسئله اشاره نکرده!). سال 67 (وقتی که تنها 29 سال داشت)، و همان سالی که ایرباس ایرانی در مسیر بندرعباس – دبی توسط ناو آمریکایی ساقط شد، معاونت سیاسی استانداری هرمزگان را بر عهده داشت (استاندار وقت احمد خرّم (وزیر راه و ترابری سالهای بعد) بود). معاونان او در استانداری زنجان، غیر از دومین معاون سیاسی‌اش، معاونانی فعال و مثبت بودند. در عین حالی که فوق‌لیسانس علوم سیاسی داشت، اما کمتر یک استاندار سیاسی شناخته می‌شد (برخلاف استاندار دوم خاتمی در زنجان: جعفر رحمانزاده). بسیاری اما گرایش او را نزدیک به کارگزاران تعبیر می‌کردند؛ تعبیری که نه رد و نه تایید می‌شد! او در مدیران زیر دست خود (در ستاد استانداری) سعی کرده بود رویکردی فراجناحی از خود نشان دهد. رئیس امور اداری او از عناصر نزدیک به موتلفه بود و رئیس روابط عمومی، از عناصر نزدیک به دفتر امام جمعه وقت زنجان. هفته‌نامه طیف تندرو در زنجان (امین زنجان) او را آشکارا آماج توهین‌ قرار می‌داد. با این حال سلطانی‌فر هیچگاه شاکی این نشریه نشد. یکی از نویسندگان این هفته‌نامه، در دولت دوم احمدی‌نژاد، فرماندار زنجان شد و در آستانه انتخابات اخیر شوارها، با استعفا از سمت فرمانداری و شرکت در انتخابات شورا، وارد شورای شهر زنجان شد. در بین نشریات محلی، هفته‌نامه «پیام زنجان» رابطه نزدیک‌تری با وی داشت. مدیرمسئول (مصطفی ناصری) و سردبیر (مهدی اسکندری) این هفته‌نامه، امسال رئیس و قائم مقام ستاد روحانی در استان زنجان بودند.
.
با این همه در طول حضور در سمت استانداری زنجان، کم‌توجهی وی به حوزه فرهنگ و هنر مشهود بود هر چند استثنای «برگزاری موفقیت‌آمیز کنگره بین‌المللی شیخ اشراق» را در دانشگاه زنجان (مرداد 80)، نباید از قلم انداخت.
اخباری هم از اعمال فشار وی به دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در زنجان برای عدم انتشار برخی اخبار به گوش می‌رسید. برای مدتی هم میانه او و خبرنگاران در زنجان به هم خورد و خبرنگاران تصمیم گرفتند اخبار مربوط به او را تحریم کنند.
.
سال 80، در ابتدای کار دولت دوم خاتمی، مسعود سلطانی‌فر به استانداری گیلان منصوب شد و چهار سال در این سمت باقی ماند.
.
در بیوگرافی مسعود سلطانی‌فر که در وبسایت وابسته به مجمع تشخیص مصلحت آمده(+)، از جمله به سایر سوابق او نیز اشاره شده است: تدریس در دانشگاه پیام نور، تدریس در دوره‌های مختلف آموزشی فرمانداران، بخشداران و نیروهای سیاسی وزارت کشور، تدوین دهها مقاله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نشریات کشور (در حوزه انرژی و مسائل بین الملل)، چهار سال عضویت در شورایعالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع‌رسانی کشور و 8 سال معاون سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان.
.
مسعود سلطانی‌فر در دوره احمدی‌نژاد به مهدی کروبی و حزب اعتماد ملی نزدیک شد. از او در جریان انتخابات مجلس هشتم به عنوان مسئول ستاد انتخاباتی، رئیس ستاد اجرایی و سخنگوی حزب اعتماد ملی نامبرده می‌شد و در صدر لیست کاندیداهای اعتماد ملی در تهران هم قرار گرفت(+). در جریان انتخابات سال 88 نیز سخنگوی ستاد حزب اعتماد ملی شد اما بعد از آن، سکوت پیشه کرد. اسم او دوباره و از سال گذشته بین اسامی برخی اصلاح‌طلبان که با حبیب الله عسکراولادی مکاتبه کردند، به رسانه‌ها بازگشت(+).
.
او در انتخابات اخیر شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد. بعد از رد صلاحیت اولیه، در نهایت صلاحیت وی تایید شد. او در لیست اصلاح‌طلبان جای گرفت و پس از کناره‌گیری یکی از راه یافتگان به شورا (مفتح)، توانست به عنوان اولین عضو علی‌البدل، وارد ترکیب اصلی شورای شهر تهران شود. او همزمان در ستاد مرکزی تبلیغات حسن روحانی نیز عضو اتاق فکر ستاد بود و اگر وزیر شود، دومین عضو علی‌البدل شورا، جای او را در شورای شهر تهران خواهد گرفت.
.
برادر او (دکتر محمد سلطانی‌فر) از جمله نخستین فارغ‌التحصیلان علوم ارتباطات در مقطع دکترا از دانشگاه‌های داخل کشور است و مولف چندین کتاب در این حوزه. او (محمد سلطانی‌فر) عمدتا در رأس روزنامه‌های غیرفارسی و وابسته به نهادهای حکومتی بوده و اینک مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد (تهران) است و در ستاد تبلیغاتی روحانی نیز ریاست کمیته تبلیغات و رسانه را بر عهده داشت. (وبلاگ محمد سلطانی‌فر: +)
.
.
.
پ.ن:
سال 80 وقتی عازم گیلان بود، یکی از نشریات رشت از من خواست تا مصاحبه‌ای کوتاه با او انجام دهم. او در این مصاحبه خود را متولد تهران اعلام کرد. بعدتر از ابوالفضل شکوری (نماینده زنجان در مجلس ششم و سردبیر بعدی روزنامه اعتماد ملی) شنیدم که می‌گفت او متولد نجف‌آباد اصفهان است! شکوری در برابر اصرار من گفت که کپی شناسنامه سلطانی‌فر را دیده است! (نتیجه: حتی به خبرنگار یک نشریه محلی هم راست‌اش را بگویید؛ حالا هر کی، هر چی!)



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: