آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 مهر ماه 1392 = 17-10 2013

ژنو؛ رژیم: اختلاف وجود دارد / آمریکا: اختلاف عميق است

تکذيب بازرسی سرزده از سوی رژیم / درخواست سناتورهای آمریکا برای تشدید تحریم‌ها / احضار ظریف به مجلس / ديپلماتهای غربی اطمينانی به آمادگی رژیم برای توافق ندارند / مقام روسی: زیاد خوش بین نباشید

مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ ای جمهوری اسلامی با اشاره به مذاکرات ژنو گفت که هنوز اختلافات در جزییات وجود دارد.

عباس عراقچی در پاسخ به ایسنا گفت: ما هنوز راه طولانی در پیش داریم تا به یک توافق مشترک برسیم. از نظر ما باید مسایلی که در پیشنهاد است در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر وندی شرمن، مذاکره کننده آمريکا نیز گفت، نقاط اختلاف عميقی هنوز بين ما وجود دارد، هنوز روی هيچ چيزی توافق نشده است.

این دیپلمات ارشد آمریکايی افزود، هيچ قدمی به هيچ شکل و روشی برای لغو تحريمها برداشته نشده چون هنوز کار زيادی باقی مانده است.


تکذيب بازرسی سرزده از سوی رژیم

شبکه جهانی بی بی سی در گزارشی گفت، رژيم تهران تکذيب کرد که با پروتکل الحاقی (بازرسی سرزده) از تاسیسات هسته ایش موافقت کرده است.

این منبع افزود، رسانه های حکومتی نوشتند رژيم تهران ممکن است در انتهای اين مسير و نه ابتدای آن با امضای پروتکل الحاقی موافقت کند. اما هنوز هيچ توافقی در اين زمينه وجود ندارد.


درخواست سناتورهای آمریکا برای تشدید تحریم‌ها

با پایان مذاکرات دو روزه ژنو، خبرگزاری آسوشیتدپرس از افزایش فشار اعضای کنگره آمریکا به دولت باراک اوباما برای تشدید تحریم‌ها علیه رژیم تهران گزارش داده است.

بر اساس این گزارش تعدادی از اعضای کنگره آمریکا نسبت به پیشرفت در مذاکرات ژنو اظهار تردید کرده‌‌‌اند، از جمله سناتور مارکو روبیو از فلوریدا که به سنا پیشنهاد داده است اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم تهران انجام بگیرد.

به گزارش رادیو فردا، آقای روبیو اظهار داشت: «هیچ کسی نباید تحت تاثیر آن‌چه رژیم تهران در ژنو ارائه کرده است، قرار بگیرد [چرا که] تهران چندین بار تعهدات خود را زیر پا گذاشته و دیگر نمی‌توان به آن اعتماد کرد.»


احضار ظریف به مجلس

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند و در این جلسات قرار است آخرین اخبار و تحولات را با حضور مسئولان ذیربط مورد بحث و بررسی قرار دهند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سه‌شنبه هفته آتی با حضور در این کمیسیون به سؤالات حمید رسایی نماینده تهران و 4 مورد پرسش جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات پاسخ می‌دهد.


ديپلماتهای غربی اطمينانی به آمادگی رژیم برای توافق ندارند

ایرنا: وزارت امورخارجه امريكا روز چهارشنبه اعلام كرد تهران و واشنگتن بر سر اين كه چه تحريم هايي بايد كاهش يابد اختلاف نظر دارند و هرگونه كاهش تحريم ها نيز متناسب با اقدامات ايران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن ، جن پساكي سخنگوي وزارت خارجه گفت، دولت اوباما هنوز تصميم نگرفته به طور مصرانه از كنگره امريكا بخواهد از اعمال تحريمهاي مضاعف عليه ايران پرهيز كند. درخواستي كه پيش از مذاكرات هفته جاري در مورد اين مسئله مطرح شده است.

پساكي در نشست روزانه خود با خبرنگاران گفت : اختلافات مربوط به اين كه چه نوع كاهش تحريمهايي متناسب خواهد بود به قوت خود باقي است. هراقدامي كه ما انجام دهيم متناسب با اقدام ايران خواهد بود.

شش قدرت جهان و ايران روز چهارشنبه به مذاكرات خود در مورد برنامه هسته اي ايران پايان دادند.

به گفته ديپلمات ها، ظاهرا ايران آماده است فعاليت خود را كه ممكن است براي توسعه بمب های اتمي به كار رود كاهش دهد و اين امر از تمايل تهران براي مصالحه در ازاي كاسته شدن تحريم هاي شديد اقتصادي حكايت دارد.

جزئيات پيشنهادهاي ارائه شده ايران در مذاكرات دو روزه انتشار نيافته و ديپلمات هاي غربي اطميناني به آمادگي ايران براي پيشرفت در حد نيل به يك توافق ندارند.


مقام روسی: زیاد خوش بین نباشید

روسیه اعلام کرد هیچ ضمانتی برای پیشرفت در مذاکرات آینده وجود ندارد. مذاکرات بعدی قرار است در روزهای هفتم وهشتم نوامبر برابر با 16 و 17آبان در ژنو برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، یک مقام روس امروز نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته ای با رژیم تهران ابراز تردید کرد و گفت، دلیلی وجود ندارد که درباره مذاکرات ژنو بیش از حد خوشبین باشیم. نتایج بهتر از آن چیزی است که در آلماتی بوده است، اما این به معنای تضمین پیشرفت نیست.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته، فاصله میان مواضعی که توسط رژیم تهران و قدرت‌های جهانی اتخاذ شد را می‌توان کیلومترها توصیف کرد، در حالیکه پیشرفتی که حاصل شد را می‌توان نیم متر دانست.

این مقام روس افزود، سطح اعتماد میان رژیم تهران و گروه ۱+۵ بسیار پایین است.

از سوی دیگر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید واشنگتن از رویکرد جدید رژیم تهران در مذاکرات هسته ای ژنو استقبال کرد، اما با اشاره به بی اعتمادی ریشه داری که در این زمینه وجود دارد، گفت، این رژیم تهران است که باید نشان دهد که به تعهدات خود پایبند است.

جن پساکی، یکی از سخنگويان وزارت خارجه آمريکا نیز گفت، ما در رابطه با چالشهای موجود در مذاکرات هسته ای با رژيم تهران ساده انديش نيستيم. ما فلج کننده ترين تحريمهای تاريخ را اعمال کرده ايم، که دليل رسيدن رژيم تهران به نقطه فعلی است. ما هيچ اقدامی نمی کنيم، مگر اينکه احساس کنيم تضمين دار است.

یک سخنگوی فرانسوی نیز اعلام کرد که درک می‌کند اقدامات اخیر رژیم تهران و رفتار آشتی‌جویانه‌ترش در زمینه اتمی یک پنجره فرصت‌ است، ولی تاکید کرد که پاریس اکنون منتظر اقدامات ملموس است و هوشیار باقی خواهد ماند.

همزمان وزیر خارجه انگلیس نیز گفت، رژيم تهران امتیازاتی را در گفتگوهای ژنو ارائه کرده اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

ويليام هیگ گفت، مهم است که ما فضای مثبت ایجاد شده در مذاکرات ژنو را حفظ کنیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که برنامه هسته ای رژیم تهران همچنان رو به توسعه است.

وزیر خارجه انگلیس افزود، ما امروز در موضعی نيستيم که تغييری در تحريمها بدهيم. تحريمها بايد ادامه داشته باشند. تحريمها بخش مهمی از آوردن رژيم تهران به پای ميز مذاکره بوده اند.

وی افزود، هرگونه تغييری در وضعيت تحريمها تنها بعد از اقدام عملی رژيم تهران خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: