آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 آذر ماه 1392 = 22-11 2013

خبرگزاری فرانسه تائید کرد: بن بست در مذاکرات ژنو

فرانس پرس: اعلام پایان مذاکرات ژنو می تواند پیامدهای پیچیده ای داشته باشد

خبرگزاری فارس: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی امروز در یک مصاحبه خبری در ژنو گفت که غنی‌سازی اورانیوم در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 حقی است که قابل مذاکره نیست و جمهوری اسلامی از آن عقب‌نشینی نمی‌کند

ظریف گفت: میان جمهوری اسلامی و برخی از کشورهای ۱+۵ درباره برخی مسائل چالش‌‌هایی وجود دارد، اما از توضح بیشتر درباره آن نقاط چالشی اجتناب کرد.

با این حال، وی گفت: برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی در هر مذاکره‌ای و در هر راه حلی به عنوان بخش عمده راه حل برقرار خواهد بود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور وزاری خارجه کشورهای ۱+۵ نیز گفت: دیشب فاصله‌مان با آمدن وزاری خارجه خیلی بیشتر بود، اما امروز این فاصله مقداری کمتر شده است.


مذاکرات ژنو در بن بست

به گزارش رادیو فرانسه، خبرگزاری فرانسه امروز با اشاره به برخی اظهارات جسته و گریختۀ روزهای گذشته از بن بست گفتگوهای ژنو سخن گفته است.

سومین روز از مذاکرات هسته ای بین گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران در حالی آغاز شده است که از دو روز گذشته این مذاکرات هیچ نتیجه ملموسی تاکنون به دست نیامده است.

به گزارش تسنیم فرانس‌پرس نوشت: قدرت های بزرگ جهانی و ایران مذاکرات هسته ای را در سومین روز از دور تازه مذاکرات در حالی آغاز کردند، که در دو روز گذشته به گفته منابع آگاه حاضر در این مذاکرات تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

این منابع خبری اعلام کردند: کماکان برسر موضوعات حساسی هسته ای موارد اختلاف نظر جدی وجود دارد.

یک منبع آگاه اروپایی در این باره از داخل محل مذاکرات هسته ای 1+5 هسته ای در ژنو گفت: امروز روز بسیار سرنوشت سازی در مذاکرات هسته ای بشمار می آید.

وی افزود: البته هیچ یک از دیپلمات های حاضر در این مذاکرات جرات اعلام پایان مذاکرات هسته ای را ندارد از این رو حتی کسی از آنها حاضر نیست نتیجه این مذاکرات را هم پیشگویی کند.

همانگونه که دیروز هم شاهد بودیم کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ژنو گفت وگو کرد، و بعد از پایان مذاکرات هم نتیجه گفت وگو با ظریف را به اطلاع نمایندگان گروه 1+5 یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان قرار خواهد داد، و اگر نمایندگان غربی از نتایج راضی یا نا راضی باشند نتیجه مذاکرات بعد از آن اعلام خواهد شد.

اگر چه مذاکرات هسته ای در دو روز گذشته پشت درهای بسته و به صورت کاملا محرمانه دنبال می شدند، اما منابعی از داخل این جلسات اطلاع دادند که مذاکرات هنوز به نتیجه راضی کننده ای نرسیده است و دو طرف یعنی 1+5 و ایران هنوز بر سر موضوعات حساس و اساسی اختلاف نظر عمیقی دارند، اما با این وجود همگان تاکید دارند دو طرف سعی دارند با تلاش مضاعف مذاکرات را به سرانجام خوبی برسانند.

یکی از نشانه های عدم حصول توافق در این مذاکرات سخنان دیروز عباس عراقچی مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود، وی بعد از پایان دور نهایی مذاکرات روز دوم اعلام کرد: تاکنون مذاکرات پیش رفتی نداشته است، و اختلاف نظر حاکم است.

یک دیپلمات غربی هم در این باره گفته است؛ ترس از بیان دیدگاه ها به این دلیل است که اعلام پایان مذاکرات هسته ای ژنو پیامدهای پیچیده ای را به دنبال خواهد داشت از این رو تا این لحظه کسی قادر به بیان مساله ای نیست.


رادیو فرانسه: سومین روز از مذاکرات اتمی ژنو در بن بست

سومین روز از مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو امروز در پشت درهای بسته و با گفتگوهای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، و کاترین آشتون نمایندۀ قدرت های جهانی در گفتگوهای اتمی با تهران آغاز شد.

هر چند محمد جواد ظریف گفتگوی یک ساعته اش را با کاترین آشتون مثبت ارزیابی کرد، اما، وی تأکید نمود که نظرات دو طرف هنوز به یکدیگر نزدیک نشده اند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به برخی اظهارات جسته و گریختۀ روزهای گذشته از بن بست گفتگوهای ژنو سخن گفته است.

دیروز عباس عراقچی، سرپرست مذاکره کنندگان ایرانی، گفت که هنوز هیچ پیشرفتی در حل موارد اختلاف میان دو طرف صورت نگرفته است.

با این حال، یک دیپلمات اروپایی گفته است که پیشرفت هایی در حل موارد اختلاف از جمله اختلافات اساسی صورت پذیرفته است، هر چند اختلافات باقی مانده دشوار و پیچیده به نظر می رسند.

مذاکرات همچنان بر سر مُفاد متنی است که در جریان گفتگوهای نهم نوامبر در ژنو از سوی شش قدرت جهانی به ایران پیشنهاد شد. طرح ارایه شده از سوی قدرت های جهانی پیشنهاد می کند که در صورت محدود شدن فعالیت های اتمی ایران طی دوره ای شش ماهه، مجازات های بین المللی علیه این کشور نیز کاهش یابد.

اگر چه جزئیات این طرح پیشنهادی اعلام نشده، اما، به گفتۀ منابع آگاه منظور طرح پیشنهادی محدود کردن غنی سازی اورانیوم از سوی ایران است.

دیروز عباس عراقچی گفت که ایران حاضر به مذاکره بر سر توقف غنی سازی اورانیوم نیست، هر چند آماده است که بر سر حجم اورانیوم غنی شده و درجه و محل غنی سازی اورانیوم با قدرت های جهانی وارد گفتگو شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشش افزوده است که از جمله موارد اختلاف حجم اورانیوم غنی شدۀ ایران با غلظت بیست درصد است که می توان به سرعت آن را به اورانیوم غنی شده با غلظت نود درصد که کاربرد نظامی دارد تبدیل کرد.

دیپلمات های غربی مذاکرات امروز ژنو را تعیین کننده دانستند اما، از پیش بینی نتایج و زمان پایان گفتگوها و همچنین اظهار نظر در مورد جزئیات آنها خودداری کردند.



تهمتن - ش November 22, 2013 06:48 PM

اتمام حجت جهانی به رژیم علی خامنه ای - تلاش قدرتهای جهانی برای متقاعد کردن علی خامنه ای برای انصراف از ساختن بم اتمی و جلوگیری از جنگ حتمی؛ به بن بست قطعی رسیده است - البته این اتمام حجت را هم غرب و هم علی خامنه ای از روز اول شروع به اصطلاح مذاکرات می دانسته اند - اما چرا علی خامنه ای عقب نشینی نمیکند ؟؟ او بخیال خود در مقابل قدرتهای جهانی؛ یک برگ برنده دارد و آنهم مردم ایرانند که به دست حکومت او به گروگان گرفته شده اند و غرب هم به همین خاطر و برای جلوگیری از صدمات جانی و مال به مردم گروگان گرفته شده؛ جنگی را هم به راه نخواهند انداخت و او همچنان به ساختن بم اتمی و گردن کلفتی در جامعه جهانی خواهد کرد ! اما این آخوند دیکتاتور بیسواد مانند تمامی دیکتاتوران دیگر در لحظات پایانی عمر خود دچار اشتباهات فاحش شده و با نداشتن گمترین آگاهی از استراژدی قدرتهای جهانی؛ گور خود را زودتر خواهند کند - شاید علت دیگر؛ نگاه او به جریان سوریه است که غرب به رژیم سوریه حمله نکرده ست پس به رژیم ما هم حمله نمیکنند ! اما نمیداند که منطقه استراترژیک ایران در ثبات جهانی؛ نه سوریه است و نه افغانستان و نه حتا عراق ( تنگه هرمز ) اگر ایران در جنگ جهانی دوم نام پل پیروزی را گرفت؛ امروز نام اش پل ثبات جهانی ست و غرب هیچگاه ریسک به خطر انداختن ثبات جهان را به رژیم علی خامنه ای و بم اتم سازی او نخواهد داد - حال برای کوتاه کردن این نظر و نحوه حمله به پایه های قدرت و سرکوب رژیم و تار مار کردن حکومت را در کامنت دیگری خواهد أمد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: