آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 دی ماه 1392 = 30-12 2013

از نظر آمریکا تاریخ مصرف اسلامگرایان به پایان رسیده

در روزهای گذشته شاهد هجمه وسیع رسانه های غربی و جریان های لائیک و ملی گرای ترکیه به حزب حاکم توسعه و عدالت و دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور بوده ایم که دستاویز اصلی این تهاجم رسانه ای وجود فساد مالی و مرتبط بودن برخی از وزرای کابینه اردوغان به فساد مالی کشف شده در این کشور است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل سیاسی بزرگنمایی موضوع فساد مالی در ترکیه از سوی آمریکا و جریان فتح الله گولن که یک شخصیت سیاسی ،مذهبی و اقتصادی ترک مقیم آمریکا است با هدف سرنگون کردن دولت رجب طیب اردوغان صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، همچنین تحلیلگران سیاسی و منابع خبری از تلاش آمریکایی ها و برخی دوستان آنها برای تکرار سناریوی مصر در ترکیه خبر می دهند که به موجب آن آمریکا با دادن چراغ سبز به نظامیان مصر اخوان المسلمین را سرنگون کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با ریشه یابی علل هجوم رسانه های غربی به دولت رجب طیب اردوغان معتقد است اساسا کشف شبکه فساد مالی در ترکیه برآیند نوعی همگرایی میان احزاب ملی ، سکولار و حتی اسلامگرا علیه دولت ترکیه است که عمده کارگردانی آن و بزرگنمایی موضوع فساد مالی در دولت اردوغان از سوی آمریکا و با مشارکت فتح الله گولن صورت گرفته و می گیرد.

هانی زاده معتقد است هر چند نمی توان وجود فساد مالی در دولت ترکیه را منکر شد، اما آمریکا به دنبال براندازی دولت رجب طیب اردوغان برآمده است و در همین راستا طی روزهای گذشته شاهد فضا سازی های سیاسی و رسانه ای جریان های ملی گرا و چپ ترکیه علیه دولت اردوغان بوده ایم.

این کارشناس در خصوص میزان موفقیت احتمالی این جریان ها در سرنگون کردن دولت اردوغان با توجه به ترمیم کابینه از سوی وی می گوید: شاید ترمیم کابینه بتواند عمر دولت اردوغان را ادر کوتاه مدت فزایش دهد اما در دراز مدت نخواهد توانست در مقابل افکار عمومی مقاومت کند. نزدیک بودن انتخابات محلی و خیز بلند گروه های ملی و چپ برای کسب قدرت نیز رفته رفته آهنگ جریان سازی ها علیه شخص اردوغان را تندتر خواهد کرد.

این کارشناس معتقد است برآیند تحلیل های واقع بینانه این است که آمریکا در صدد است تا سناریوی مصر را در ترکیه تکرار کند و شرایطی را فراهم کند تا پس از یک سلسله شورش های خیابانی دولت اردوغان را سرنگون کند.

همچنین عبدالقادر سلوی مسئول دفتر آنکارای روزنامه ینی شفق ترکیه از تلاش برخی کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی برای تکرار سناریوی مصر در ترکیه خبر داده و به نقل از وزیر خارجه امارات متحده عربی در جلسه ای خصوصی نوشته بود: تمام تلاش ما این است که ترکیه تبدیل به مصر شود.

حسن هانی زاده معتقد است بیانیه ارتش ترکیه درباره تحولات اخیر و اظهار نگرانی ارتش از گسترش تظاهرات ها در شهرهای ترکیه نشان می دهد که ارتش در حال بازسازی خود برای ورود مجدد به صحنه سیاسی است.

حال سوال اینجاست که چرا آمریکایی ها در صددد سرنگونی دولت اردوغان هستند و اساسا از این کار چه سودی می برند؟ و اگر تصمیم به این کار داشتند چرا در دهه گذشته در پی قدرت گرفتن حزب توسعه و عدالت به حمایت از این حزب پرداختند؟

هانی زاده در این خصوص معتقد است در دوره ریاست جمهوری جرج بوش پسر، آمریکایی ها برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و منزوی کردن ایران از روی کار آمدن گروه های اسلامگرای معتدل در منطقه حمایت و پشتیبانی می کردند و به همین خاطر پیروزی حزب توسعه و عدالت و رجب طیب اردوغان با استقبال دولت آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه روبرو شد، اما رخدادهای بعدی در منطقه آمریکا را نگران کرد.

پیروزی اخوان المسلمین در مصر که به نوعی امتداد عقیدتی با حزب توسعه و عدالت ترکیه دارد با استراتژی دراز مدت آمریکا برای مدیریت منطقه همخوانی نداشت، بنابراین آمریکا با دادن چراغ سبز به نظامیان مصر، اخوان المسلمین را سرنگون کرد، زیرا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا از از همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان حماس، اخوان المسلمین مصر و ترکیه خبر می دادند که وجود چنین فرایندی در نزدیکی مرزهای اسرائیل برای آمریکا به شدت نگران کننده بود.ه

همچنین به نظر می رسد آمریکا بعد از استفاده تاکتیکی از مثلث تخریبی ترکیه ، عربستان و قطر در بحران سوریه، اکنون در صدد یافتن یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه برآمده است که می توان تحولات سیاسی در قطر و همکاری نزدیک دولت عربستان با نظامیان مصری را در راستای فروپاشی مثلث ترکیه، عربستان و قطر دانست.

به طور کلی می توان گفت از نظر آمریکا تاریخ مصرف حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه به پایان رسیده است و نوبت حضور نظامیان در راس هرم قدرت ترکیه فرا رسیده است.

هانی زاده درباره آینده روابط ایران و ترکیه در صورت سرنگونی دولت اردوغان معتقد است: در صورت پیروزی احزاب ملی و لائیک در ترکیه قطعا روابط رو به رشد ایران و ترکیه در آینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و روابط تهران و آنکارا در حوزه های سیاسی و اقتصادی به پایین ترین سطح خود خواهد رسید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: