آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 14 دی ماه 1392 = 04-01 2014

تصادف؛ 9 دانشجو کشته و اعتراض دانشجویان

دو تن از دانشجویان همچنان در كما

روزنامه اعتماد: جوانان «صالح شهر» از توابع گتوند در استان خوزستان كه اغلب از خانواده‌هاي كشته‌شدگان حادثه تصادف اخير جاده‌يي هستند با در دست داشتن عكس عزيزانشان، همگي در كنار جاده شوشتر – دزفول جمع شدند. تصادف محور شوشتر- دزفول باعث مرگ 11 نفر از شهروندان صالح شهر از توابع شهرستان گتوند در خوزستان شد. 9 نفر از كشته‌شدگان دانشجو بودند. رفقاي دانشجويانِ كشته شده هم، عكس‌هاي دوستان‌شان را در ابعاد بزرگ چاپ و در وسط جاده نصب كردند. سوگواران مي‌گويند مسوولان سال‌هاست كه طرح دوبانده كردن اين جاده را در دستور كار قرار دادند و تا حالا حتي 10 درصد آن را پيش نبردند. تنها خواسته اين اهالي ايمني و امنيت در راه‌ها است. اين در حالي است كه مسوولان محلي اين شهر حاضر به اظهارنظر درباره اين اقدام شهروندان نبودند.

نفس‌هاي قطع شده در ميان راه

در كشور ايران سوانح مختلفي روي مي‌دهد كه در اين ميان، حوادث رانندگي يكي از بيشترين ميزان مرگ و مير را به خود اختصاص داده و مهم‌ترين عامل از دست رفتن عمر در كشورمان نيز به حساب مي‌آيد؛ به طوري كه سال‌هاست ايران حايز رتبه‌هاي نخستين سوانح جاده‌يي است كه نه تنها افتخاري ندارد بلكه مايه تاسف و حتي شرمندگي در مقابل جهانيان و شهروندان است. آمار بيانگر آن است كه به‌طور متوسط هر 20 دقيقه يك انسان جان خود را در حوادث جاده‌يي از دست مي‌دهد يا به عبارتي ديگر، صرف‌نظر از تعداد مجروحان و آسيب‌ديدگان تصادفات رانندگي، روزانه 72 نفر در جاده‌هاي كشور كشته مي‌شوند. آخرين آمار مربوط به حوادث جاده‌يي سال‌هاي گذشته مشخص مي‌سازد كه 26 هزار و 888 نفر در تصادفات جاده‌يي كشته و 12 هزار نفر مجروح شده‌اند. چنين رقمي 45 برابر ميزان آسيب‌ديدگان حوادث رانندگي در كشورهاي صنعتي است و از وقوع فاجعه‌يي پرده برمي‌دارد كه هر سال تكرار مي‌شود اما هنوز چاره‌يي براي آن انديشيده نشده است.

ظرفيت كم

ظرفيت جاده‌ها يكي از مشكلاتي است كه مدت‌هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم مي‌كند. به طوري كه حتي رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور در اين باره اظهار نگراني مي‌كند. سردار اسكندر مومني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور اظهار كرد: تعداد خودروها به‌طور روزافزون افزايش مي‌يابد در حالي كه افزايش ظرفيت جاده‌هاي كشور به دليل زمانبر بودن پروژه‌هاي عمراني متناسب با افزايش تعداد خودروها نيست. اتوبان روبه‌روي صالح‌شهر نيز سال‌هاست كه با همين مشكل دست و پنجه نرم مي‌كند.

دو نفر همچنان در كما

رييس شوراي شهر صالح‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» گفت: تعدادي از جوانان كه بيشترشان از خانواده‌هاي كشته‌شدگان تصادف اخير هستند نسبت به وضعيت نامناسب راه‌ها تجمع كردند.

محمد رضا بنيادزاده افزود: جو را آرام كرديم ولي مردم خواستار همت مسوولان براي جلوگيري از تكرار حوادث خونبار در اين محور پر تردد هستند. بنيادزاده با اشاره به خواسته معترضان توضيح داد: تجمع‌كنندگان خواستار رسيدگي به وضعيت جاده‌ها هستند و مي‌گويند كه اين اتوبان بايد دو بانده شود. رييس شوراي شهر صالح‌شهر يادآور شد: از سال 1388 پروژه دو بانده كردن اتوبان مقابل شهر صالح‌شهر آغاز شد و قرار بود كه در مدت شش ماه تكميل شود اما تاكنون به صورت نيمه تمام به حال خود رها شده است. بنياد‌زاده همچنين با اشاره به حادثه اخيري كه در محور شوشتر- دزفول اتفاق افتاد، گفت: هنوز دو نفر از حادثه‌ديدگان در بيمارستان گنجويان دزفول به حالت كما هستند. همچنين حال تعدادي ديگر مناسب نيست. افرادي كه در محل قربانگاه تصادفات مسير گتوند به شوشتر جمع شدند از پاسخگو نبودن مسوولان شهري و عكس‌العمل ديرهنگام اورژانس نيز گله داشتند و مي‌گفتند كه در روز تصادف برخي حادثه ديدگان با وانت به بيمارستان منتقل شدند. خطيب نماز جمعه گتوند نيز با اشاره به حادثه تصادف صالح‌شهر كه باعث شد 11 نفر جان خود را از دست دهند كه غالبا دانشجو بوده‌اند از همه مردم خواست تا براي سلامتي بازماندگان آن حادثه دعا كنند. حسين علوي‌اصل گفت: ما از جاده‌هاي استان راضي نيستيم چرا كه استان خوزستان يك استان زرخيز است وبرازنده نيست چنين جاده‌هايي داشته باشد. وي همچنين افزود: متاسفانه مسوولان وعده‌هاي زيادي دادند كه عملي نشده‌اند. ما مجددا هم خواسته‌هاي خود را تكرار مي‌كنيم كه هم وزارت راه و شهرسازي شهر و هم اداره ترابري استان به جد پيگير موضوع حل مشكل جاده دزفول – شوشتر باشند.

تذكر به وزير

از ديگر سو، نماينده مردم گتوند و شوشتر در مجلس شوراي اسلامي نيز ضمن ابراز نگراني گفت: بايد در زمينه جاده‌هاي خوزستان برخورد جدي صورت گيرد. سيد محمدسادات ابراهيمي در اين باره توضيح داد: در چند روز گذشته جلسه مجمع نمايندگان استان تشكيل شد و مساله تلفات تصادفات اخير رخ داده در جاده‌هاي استان مطرح و گفته شد كه جاده‌هاي استان نا امن‌ترين جاده‌هاي كشور هستند. سادات ابراهيمي تصريح كرد بايد در زمينه جاده‌هاي استان خوزستان يك پيگيري و برخورد جدي صورت گيرد كه در پايان جلسه در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيديم كه هم تذكر كتبي به وزير داده شود و هم از وزير سوال شود كه چند نفر ازنمايندگان مجلس اين تذكر را امضاكردند. وي در ادامه گفت: تذكر نمايندگان خوزستان به وزير راه و شهرسازي در بلندگوي مجلس قرائت شد و 11 نفر از نمايندگان استان خوزستان كتبا از وزير سوال كردند كه در نهايت موفق به كسب مجوز هيات رييسه شديم و آن را به كميسيون عمران مجلس ارسال كرديم. سادات ابراهيمي تاكيد كرد: سوال‌هاي مطرح شده از وزير راه و شهرسازي در دو سطح مطرح شد. در سطح كلان كشوري كه چرا تعداد كشته‌ها به اين اندازه زياد است و ديگري در سطح استان خوزستان بود. به گفته وي، ما به او گفتيم كه چرا اين وزارتخانه نسبت به اين همه تلفات جاده‌يي در استان خوزستان احساس تكليف نمي‌كند و هيچ گونه عكس‌العملي از خود نشان نمي‌دهد.


همه در راهند

سه عامل انسان، راه و وسيله نقليه در رانندگي و بروز تصادفات به عنوان عوامل سه گانه ترافيك شناخته شده‌اند. هر سه لازم و ملزوم يكديگرند و اگر يكي از آنها نباشد مثلث ايمني و آسايش شكل نمي‌گيرد. با آنكه همه ما با ترافيك (آمد و رفت) سر و كار داريم اما كمترين اهتمام را به قوانين ترافيكي اعمال مي‌كنيم. در يك نگاه دقيق مي‌توان دريافت كه اگر در بحث ترافيك راه، محور ترافيك در نظر گرفته شود مي‌تواند امنيت را به همراه آورد و لازمه اين نگاه آن است كه از ساير پتانسيل‌هاي موجود بيشتر استفاده شود. اما تا زماني كه شرايط و بستر مناسب براي رعايت قانون ايجاد نشده باشد نمي‌توان از اهتمام به آن در ميان مردم انتظار داشت. خصوصا در ميان مردم صالح‌شهر.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: