آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 16 دی ماه 1392 = 06-01 2014

ارزش لير ترک بازهم کاهش يافت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، پول ملی ترکیه دوشنبه به سبب رسوایی سیاسی مالی که دولت این کشور را در برگرفته است، به کاهش ارزش خود ادامه داد و به سطح تاریخی جدیدی یعنی دو و 19 صدم لیر در برابر هر دلار رسید.

حدود ظهر دوشنبه ، ارزش پول ترکیه به دو و 1947 ده هزارم لیر در برابر دلار رسید.

هر دلار آمریکا هفته گذشته در برابر دو و 18 صدم لیر معامله می شد. دو و 9851 صدهزارم لیر ترکیه نیز در برابر یک یورو معامله می شود که به این ترتیب به سطح نمادین 3000 لیر در برابر هر یورو نزدیک می شود.

در عین حال ، شاخص اصلی بورس استانبول یعنی شاخص ( بی آی اس تی 100) ثابت باقی ماند . این شاخص از آغاز فعالیت خود در روز دوشنبه نوسانات ناچیزی داشته است.

از هفدهم دسامبر ، پول ترکیه مانند بورس استانبول متاثر از رسوایی فساد مالی است که دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور را در آستانه انتخابات شهرداری ها که قرار است مارس برگزار شود ، با دشواری زیادی مواجه ساخته است.

ترکیه همچنین قرار است اوت 2014 شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد.

پیش از این بحران ، لیر ترکیه در تابستان به سبب تصمیمات وزارت خزانه داری آمریکا که بر همه کشورهای نوظهور تاثیر گذاشت ، به شدت ارزش خود را از دست داد.

محمد شمشک وزیر دارایی ترکیه یکشنبه در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت علت ضعف پول ملی ترکیه قطعا تاثیرات منفی مربوط به اقتصاد کلان برای ترکیه است.

شمشک افزود: برای نیمه نخست سال 2014، ما رشد ضعیف تر و کم تری را به سبب تشدید (سیاست پولی وزارت خزانه داری آمریکا) و شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی پیش بینی می کنیم .






Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: