آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 بهمن ماه 1392 = 23-01 2014

آخوند جنتی جایگزین آخوند مصباح یزدی می‌شود؟

آرمان: «چرخش از آیت‌ا... مصباح یزدی به آیت‌ا... جنتی»؛ این روایتی مبهم از این روزهای اعضای جبهه پایداری است؛ جبهه‌ای که به هیچ عنوان تمایل ندارد در چارچوب قانونی حزب یا تشکل فعالیت‌های خود را ادامه دهد بلکه می‌خواهد فراتر از احزاب و گروه‌ها نقشی برای خود در عرصه سیاست و سیاست‌ورزی داشته باشد. این جبهه در سال 90 تشکیل شد که روال تشکیل آن خود روایتی مفصل است.

در آن دوره برخی اصولگرایان و تعدادی از اعضای کنار گذاشته شده از دولت احمدی‌نژاد گرد هم آمدند تا برای خود شخصیت سیاسی مجزا از دیگر اصولگرایان بسازند که البته برخی ناخالصی‌ها در همان هفته‌های اول نمایان بود مثلا حضور غلامحسین الهام در این جمع سوالات زیادی را پدید آورد چرا که او یکی از وفاداران به محمود احمدی‌نژاد بود لذا جدایی او از آن طیف و پیوستن به جریانی که خود را منتقد دولت احمدی‌نژاد معرفی کرده بود کمی دور از ذهن می‌نمود. کمی بعد از تشکیل این جبهه موعود انتخابات مجلس فرا رسید و آنها لیستی جداگانه عرضه کردند که البته نتیجه آن هم برایشان رضایت بخش بود چنانکه امیرحسین قاضی‌زاده رأی اول مشهد را كسب كرده و جواد كریمی قدوسی، حجت‌الاسلام پژمان‌فر و سید‌هاشمی بنی‌هاشمی نیز جزو گزینه‌های اصلی این جبهه بودند. ضرغام صادقی مشاور پارلمانی لنكرانی در وزارت بهداشت هم بالاترین رأی را در شیراز كسب كرد. اما موعد انتخابات ریاست‌جمهوری که رسید باز جبهه پایداری حاضر به تعامل با دیگر اصولگرایان نشد و کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم و سخنگوی پیشین جبهه را نامزد نهایی در این انتخابات کرد که بعدها لنکرانی با نظر آیت‌ا... مصباح از این حضور منصرف شد تا جلیلی به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود.

چرخش در جبهه پایداری؟

اکنون البته موضوع روند فعالیت‌های جبهه پایداری نیست بلکه چرخش این تشکل از زعامت سیاسی و معنوی خود است. زمانی که جبهه پایداری تشکیل شد دیدارهای زیادی با آیت‌ا... مصباح یزدی صورت دادند به نحوی که معرفی سعید جلیلی به عنوان کاندیدای جبهه پایداری را اقدامی از سوی وی می‌دانستند و دیدارها و توصیه‌های آیت‌ا... بود که در دستور کار این جبهه قرار می‌گرفت. اما چند صباحی است خبری از دیدار میان آنها منتشر نمی‌شود که دو گمانه در مورد آن مطرح است یکی خداحافظی آیت‌ا... مصباح یزدی با جبهه پایداری و دیگری استراتژی این جریان برای حفاظت از زعیم معنوی‌شان. در کنار این موضوع اتفاق جدیدی هم رخ داده است.

نقش پررنگ آیت‌ا... جنتی

این روزها خبرهایی مبنی بر دیدار اعضای جبهه پایداری با آیت‌ا... جنتی منتشر می‌شود. در باب این موضوع می‌توان چند گزینه را متحمل دانست؛ اولین گزینه چرخش اعضای این جبهه از آیت‌ا... مصباح یزدی به آیت‌ا... جنتی است. هر چند در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آیت‌ا... جنتی به سبب جایگاهی که در شورای نگهبان داشت نمی‌توانست به دفاع و حمایت ازکاندیدایی بپردازد اما می‌شد تصور کرد که تفکرات او به حسن روحانی، قالیباف، غرضی، محسن رضایی و ولایتی آنچنان نزدیک نبود.

21 آذرماه بود که سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری در مورد حضور آیت‌ا... جنتی در شورای فقاهتی این جبهه گفت: اینها گمانه‌زنی است و بزرگوارانی که عضو شورای فقاهتی هستند گفته‌اند که اسمشان را نگوییم.» بنابراین جبهه پایداری حضور یا حتی دعوت از آیت‌ا... جنتی را آشکارا رد نکرده است و اخباری که پس از آن منتشر شد به تقویت گمانه همراهی آیت‌ا... جنتی با جبهه پایداری می‌افزاید. اخباری مانند دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت‌ا... جنتی که در تاریخ 28 دی ماه در خبرآنلاین منتشر شد. تکمیل این موضوع را می‌توان در خبری که دیروز در فارس منتشر شد یافت.

دبیرکل جبهه پایداری از برگزاری جلسه‌ای با کمیته امر به معروف و نهی از منکر در هفته آینده با‌ آیت‌ا... جنتی خبر داد و گفت: در دیدار اخیر خود با آیت‌ا... جنتی گزارشی از مجلس و اقدامات کمیسیون فرهنگی به وی ارائه دادم. حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی درباره دیدار اخیر خود با آیت‌ا... جنتی اظهار کرد:‌ بنده از روی حساب شاگرد و استادی خدمت آیت‌ا... جنتی رسیده‌ام و وقتی خدمت‌شان می‌رسیم در خصوص همه موضوعات از جمله ارتباط با دولت، مجلس و جبهه پایداری صحبت می‌کنم. آقاتهرانی افزود: در ملاقات اخیر خود نیز گزارشی از مجلس، اقدامات کمیسیون فرهنگی و طرح امر به معروف و نهی از منکر به وی ارائه دادم. وی همچنین تصریح کرد: طرح امر به معروف و نهی از منکر به آیات مظاهری، مصباح‌یزدی، مهدوی‌کنی، یزدی و جنتی ارائه شده تا به ما در این زمینه کمک کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از برگزاری جلسه سه ساعته کمیته امر به معروف و نهی از منکر در هفته آینده با‌ آیت‌ا... جنتی ‌ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور خبر داد. دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که آیا در دیدارتان با آیت‌ا... جنتی درخصوص جبهه پایداری نیز بحث شد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله، ما درخواست دادیم که شورای مرکزی خدمت وی برسند که در نهایت قرار شد پس از هماهنگی‌های لازم، شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت‌ا... جنتی دیدار کند.

دولتی‌ها کجا هستند؟

نکته جالب اینجاست که دیگر خبری از اعضای دولتی جبهه پایداری نیست و به نوعی یا آنها خود را در حاشیه فعالیت‌های این جبهه تعریف کرده‌اند و یا اینکه به طور کلی دور فعالیت‌های سیاسی را خط قرمز کشیده‌اند. این روزها نه از فتاح خبری هست نه از لنکرانی و نه محصولی!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: