آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 24 بهمن ماه 1392 = 13-02 2014

مرگ یک شیر از گونه های نادر در باغ وحش کرمان

چند سال قبل بود که چهار شیر از مرکز تحقیقات دانشگاه زابل به باغ وحش کرمان منتقل و در قفسی کوچک نگهداری شدند اما سه روز قبل به دلیل عفونی شدن زخم پنجه، یکی از حیوانات می میرد این در حالیست که پیش از این بارها نسبت به وضعیت نامناسب نگهداری این شیرها هشدار داده شده بود.

نگهداری چهار شیر در فضایی کوچک پیش از این نیز موجب نگرانی دوستداران محیط زیست در استان کرمان شده بود که درنهایت نیز جنبه واقعیت به خود گرفت.

پنجه یکی از این شیرها که همگی نر بودند زخم و به مرور دچار عفونت می شود، عفونت زخم پنجه شیر رفته رفته به استخوان حیوان می رسد و در نهایت هم به دلیل شدت عفونت پنجه حیوان وضعیت شیر دچار بحران و در نهایت به ناچار شیر کشته می شود تا درد کمتری بکشد.

علت زخمی شدن پنجه این حیوان به درستی مشخص نیست اما برخی از نگهبانان این مجموعه می گویند که حیوان در زمان انتقال دچار مشکلی در پنجه بوده است و برخی نیز می گویند به دلیل فضای محدود شیرهای نر با یکدیگر درگیر می شوند و درنهایت موجب بروز زخم در پنجه حیوان شده است.

اما روال نگهداری و درمان این حیوان به گونه ای نبوده است که منجر به بهبود حیوان شود و درنهایت این حیوان در معرض انقراض برای رهایی از درد ناشی از عفونت استخوان پنجه کشته می شود.

محمد رضا علومی استاد دامپزشکی دانشگاه کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: مرگ این حیوان باعث تاسف است زیرا این شیر از گونه های نادر می باشد که در باغ وحش تکثیر شده است.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب باغ وحش های ایران گفت: حیوانات اکثرا در شرایط نامناسب نگهداری می شوند که در نهایت چنین نتایجی را هم به همراه دارد.

علومی گفت: شرایطی که هم اکنون حیوانات در ایران نگهداری می شوند شیوه ای مربوط به 100 سال قبل است و از استانداردهای کنونی فاصله دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: