آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 بهمن ماه 1392 = 16-02 2014

از فرودگاه تا اوین، بازداشت پس از بازگشت

یک فعال سیاسی پس از بازگشت به ایران راهی زندان شد

از فیس بوک: کاظم برجسته یکی از اعضای ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸، دو روز بعد از بازگشت به ایران راهی بند ۳۵۰ زندان اوین شد. پس از اظهارنظرهای گوناگون مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر بازگشت ایرانیانی که به‌ویژه پس از انتخابات سال ۸۸ از کشور خارج شده بودند، کاظم برجسته عضو ستاد میرحسین موسوی در انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸، دو روز پس از بازگشت، به زندان اوین منتقل شد.

سایت کلمه نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش داد که کاظم برجسته روز پنج‌شنبه ۲۴ بهمن پس از مراجعت به ایران از طریق فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران، «ابتدا به مراجع قضایی و انتظامی و سپس روز شنبه جهت اجرای حکم به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد».

وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به طور غیابی به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. برجسته روز عاشورای ۸۸ در تهران بازداشت شده و پس از ۳۵ روز بازداشت موقت با قید کفالت آزاد شده بود.

حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دی‌ماه گذشته گفته بود که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با نشانی ای‌میل این معاونت مکاتبه و از این‌که آیا در صورت بازگشت دچار مشکل قضایی خواهند شد یا خیر استعلام کنند.

قشقاوی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر کسی برای خروج از کشور واقعا نگرانی دارد می‌تواند از ما استعلام کند. ما از نهادهای ذی‌ربط استعلام می‌کنیم و آن‌ها حرف درست را به ما می‌زنند. کسی به‌دنبال تله‌گذاری نیست. مواردی بوده که ما به درخواست‌کننده گفتیم، شما پرونده قضایی دارید، اگر به ایران بیایید دچار گرفتاری می‌شوید، اختیار با خودتان است که بیایید یا خیر». وی تاکید کرد: «ما به افراد دروغ نمی‌گوییم چون اگر در یک مورد هم دروغ بگوییم اعتبار وزارت‌خارجه زیر سوال می‌رود.»

قشقاوی با تاکید بر این که «ما اصراری نداریم که همه به داخل کشور برگردند»، اظهار کرد: «هر فردی که پرونده دارد، شامل تعقیب قضایی می‌شود. ما چیزی به‌عنوان ممنوع‌الورود در قانون کیفری نداریم، اما اگر فرد مجرم یا متهم عمل مجرمانه‌ای انجام داده باشد، معلوم است که وقتی نهادهای ذی‌ربط به او دسترسی پیدا کنند، مثل داخل کشور مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.»

گفتنی است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، بعضی از چهره‌های شناخته شده و فعالان سیاسی حامی جنبش سبز و حسن روحانی از جمله سید ابراهیم نبوی که در سال‌های اخیر مقیم خارج از کشور بوده‌اند، مدعی شدند که قصد دارند تا به کشور بازگردند.

پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخن‌گوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور گفته بود کسانی که در ارتباط با حوادث سال ۸۸ از کشور خارج شده‌اند، ممنوع‌الورود نیستند اما به محض ورود به کشور تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: