آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 اسفند ماه 1392 = 26-02 2014

این دانشجو به ایران بازگشت و در زندان است

حمید بابایی دانشجوی بورسیه دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصيل به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد. او تاکید دارد که این اتهامات پس از رد درخواست وزارت اطلاعات در خصوص همکارى براى نظارت بر دانشجويان ايرانى شاغل به تحصيل در بلژيک به وی نسبت داده شده است.

فعالان در تبعید:”دو هفته قبل از برگزارى دادگاه، وکيل تسخيرى، به طور ناگهانى و بدون اطلاع قبلى به ملاقات حمید بابايى در اوين رفته و با زير پا نهادن اصول وکالت، اقدام به بازجويى از حمید بابايى مى کند.”

این توصیف یک منبع نزدیک به حمید بابایی، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که پس از ورود به ايران، با اتهام جاسوسی مواجه شد، در خصوص نقش وکیل تسخیری در حکم ١٠ سال حبس در دادگاه ١٠ دقيقه اى به ریاست قاضى صلواتى، است.

او می گوید که در حين اين ملاقات، وکيل تسخیری، يک برگ کاغذ سفيد و خودکار مقابل بابايى قرار داده و از وى مى خواهد تا اگر ايشان جرمى مرتکب شده اند و در حين بازجويى نگفته اند به وکيل بگويند.

حمید بابایی دانشجوی بورسیه، ۳۰ ساله، اهل تکاب، که روز ۵ مرداد ۱۳۹۲، پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصيل به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم در دادگاه انقلاب اسلامی، محاکمه شد، در این خصوص گفته است که “با مسامحه به وکيل گفتم من هيچ جرمى مرتکب نشده ام.”

اما وکيل در ادامه با تفتيش عقايد حميد بابايى، نظر وى را در رابطه با گرايشات سياسى او پرسيده و نيز نظرش را در خصوص عقايد اصلاح طلبان در خصوص شورايى شدن رهبرى و کم شدن اختيارات رهبرى جوبا مى شود.

حميد بابایی با تایید این رفتار وکیل تسخیری، مى گويد: “با اينکه مى دانستم اين وکيل از وکلاى خودفروخته و یا به عبارت ديگر يک اطلاعاتى در لباس وکالت است، باز با بردبارى به وى جواب دادم که من هيچ گرايش سياسى خاصى ندارم و هرگز سياسى نبوده ام.”

اما وکيل تسخيرى، در ادامه بازجویی، از دوستان بابايى در خارج از کشور پرسيده و اينکه آيا وى کسانى را در خارج دارد که به نفعش فعاليت رسانه اى کنند؟

بابايى جواب مى دهد، دوستان زيادى را در خارج دارم اما آنها هم سياسى نبوده و هيچ گاه فعاليت رسانه اى نداشته اند.

بابايى مى گويد: “در نهايت بردبارى با اين فرد برخورد کردم و به خوبى مى دانستم وى از طرف اطلاعات، مامور بازجويى تحت پوشش وکالت، گشته است و در دادگاه از من دفاع نخواهد کرد.”

او می گوید: “در پايان وکيل دوباره بى شرمانه مى پرسد اينجا چيزى ندارى که بنويسى و اين در حالى بود که در ابتدا بابايى لايحه اى را که از قبل نوشته بود به وکيل داده بود. بابايى با نگاه معنادارى به وکيل مى فهماند که ديگر اين سوال را نپرسد.”

این دانشجوی زندانی مى گويد از روزى که به ايران برگشته ايم امنيت روحى را از من و همسرم گرفته اند و هر بار که به دادگاه احضار شده ايم با تهديد به اعدام توسط قاضى صلواتى رو به رو شده ايم.

اقدامات و راى هايى که در دادگاه انقلاب صادر مى شود به جاى آنکه ضامن امنيت و سلامت جامعه باشد، بيشتر در جهت زدودن احساس امنيت و فروپاشيدن خانواده هاست.

تنها چند ماه مانده به دفاع از پايان نامه هاى دکترى حمید بابايى و همسرش کبری پارساجو، و يافتن شغل و تامين وضعيت معيشتى، با اين اقدام و راى دادگاه انقلاب خانواده جديدى که تازه شکل گرفته بود، اينگونه برآشفته و در معرض فروپاشى قرار گرفته است.

حمید بابایی که به اتهام ارتباط با دول متخاصم متهم و محکوم شده است، همواره این اتهام را رد کرده است. او تاکید دارد که این اتهامات پس از رد درخواست همکاری وزارت اطلاعات در خصوص همکارى براى نظارت بر دانشجويان ايرانى شاغل به تحصيل در بلژيک، به وی نسبت داده شده است.

هفته گذشته سازمان عفو بین الملل، با صدور بیانیه اقدام فوری، ضمن محکومیت عدم مجوز انتخاب وکیل برای این دانشجوی زندانی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: