آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 27 فروردین ماه 1393 = 16-04 2014

دعا کنیم بحران خشکسالی هم انصراف دهد

طرح اضطراری آبرسانی از سد تالوار به همدان در سال 86 به علت وجود بحران در تامین آب شرب و کشاورزی آغاز به کار کرد و قرار بود تا پایان مرداد سال 92 به بهره‌برداری برسد اما پیش‌بینی‌های این طرح همانند بسیاری دیگر از پروژه‌های تاثیرگذار استان درست از آب در نیامد و در کنار سه پتروشیمی مصوب، منطقه اقتصادی جهان آباد، راه‌آهن همدان- تهران، ... آینده‌ای مبهم در پیش دارد.

به گزارش ایسنا)- این پروژه قرار بود دغدغه و نگرانی مردم را در تامین آب شرب و کشاورزی از تابستان سال گذشته از بین ببرد اما امسال که سال 93 است خبر می‌رسد اگر اعتبار هنگفتی به پروژه تزریق نشود همانند حسرت شنیدن سوت قطار، در بهترین حالت نیز باید 12 سال دیگر منتظر رسیدن آب از سدتالوار به همدان باشیم!

بیش از شش سالی که از آغاز عملیاتی اجرایی آبرسانی می‌گذرد تنها 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته به طوری‌که طول مسیر لوله‌گذاری انتقال آب از سد تالوار به همدان 140 کیلومتر است که تاکنون 97 کیلومتر لوله‌گذاری شده و 43 کیلومتر دیگر باقیمانده است و اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای این طرح افزون بر 500 میلیارد تومان بوده است.

هرچند "قیاسی"، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان چندی پیش در ایسنا مطرح کرد که یک سرمایه‌گذار با آورده شخصی 200 میلیارد تومانی به پروژه آبرسانی از سدتالوار به همدان کمک خواهد کرد اما اینطور که از شواهد و قرائن پیداست مسئولان استان باید برای جذب اعتبارات از منابع دیگر بیشتر تلاش کنند.

پروژه آبرسانی از سد تالوار که می‌تواند آب شرب و کشاورزی همدان را تامین کند و به عنوان مهمترین پروژه‌ها در زمان نخستین استاندار دولت نهم در همدان کلید خورد و تا به امروز سه استاندار نتوانستند آن را به نتیجه‌ای مطلوب برسانند، پس این انتظار را از نخستین استاندار دولت روحانی در همدان داریم تا دغدغه‌ای که همه از آن سخن می‌گویند و هیچ یک توانایی قدم برداشتن برای به سرانجام رساندن آن را ندارند، با فکری عملی رفع و رجوع کند و تمام افکار خود را معطوف به یک قضیه نکند.

انتظار می‌رود مدیر ارشد استان که به دنبال اعتدال و میانه‌روی است در انجام امور استان نیز این رویه را در پیش گیرد و در کنار جذب سرمایه‌گذار به فکر تامین آب مورد نیاز همدان باشد.

زنگ خطر عطش زمین به گوش می‌رسد و مسئولان گویا باید دقیقه 90 به تمامی امور رسیدگی کنند و به قول معروف کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و به دنبال راهی برای رفع بحران باشند.

هنوز که بحران به اوج خود نرسیده باید عطش خود را با آبی رفع کنیم که رسیدن به آن میلیاردها تومان هزینه می‌برد. همین پروژه آبرسانی از سدتالوار که اعتبار تخصیصی سالانه آن 27 میلیون تومان است و با برآورد امروز(فردا را نمی‌دانم!) تکمیل کار نیازمند 300 میلیارد تومان بودجه است، همت والای مسئولان استانی را می‌طلبد و محتاج گوشه چشمی از سوی مسئولان کشوری است.

مطمئنا این همت در مدیران استان وجود دارد اما ممکن است بالفعل شدن آن نیازمند کمی اراده باشد و یک یاعلی!

مدیریت استان باید پاسخگو و پیگیر پروژه های مشکل دار باشد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پروژه‌ای مشکل دارد باید مدیریت استان پاسخگو باشد.

دکتر "ابراهیم کارخانه‌ای" افزود: وظیفه اصلی دستگاه‌های اجرایی و مدیر ارشد استان و معاون عمرانی این است که پیگیر جذب اعتبارات برای پروژه‌های زمین مانده باشند تا کاری عقب نماند.

وی ادامه داد: امسال که سال مدیریت جهادی است باید مدیران دستگاه‌های اجرایی شیوه کاری خود را عوض کرد و با روحیه‌ای جهادی فعالیت کنند.

کارخانه‌ای با بیان اینکه پروژه آبرسانی از سدتالوار از مهمترین پروژه‌های همدان است، اظهار کرد: این طرح باید در اولویت برنامه‌های عمرانی قرار گیرد چراکه از آب مهمتر چیزی نداریم و وضعیت بارندگی ضرورت بهره‌برداری هر چه سریعتر این پروژه را نشان می‌دهد.

نماینده مردم همدان در خانه ملت از برگزاری جلسه با وزیر نیرو و معاونانش خبر داد و گفت: این موضوع را نیز به جد دنبال و مطرح می‌کنیم تا بتوانیم با جذب اعتبار کار را جلو ببریم.

وی با تاکید بر اینکه باید تحولی در روند اجرای پروژه به وجود آید، خاطرنشان کرد: از شخص وزیر درخواست خواهم کرد تا با مساعدت خود تحولی در اجرای پروژه آبرسانی از سدتالوار ایجاد کند.

کارخانه‌ای یادآور شد: باید مدیریت استان نیز پیگیر این قضیه باشد چون کارش این است و این تصور ایجاد نشود که اگر پیشرفتی حاصل شد نماینده پیگیری کرده و اگر کاری پیش نرفت به گردن نماینده بیندازند.

12 سال دیگر منتظر آب سد تالوار باشید!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: اگر تخصیص اعتبار به پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان با اعتبار سالیانه 27 میلیون تومان ادامه یابد این پروژه 12 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

"سیدمرتضی عزالدین" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه همدان، با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه مشکل نقدینگی دارد، اظهار کرد: زمان بهره‌برداری بستگی به اعتبار تخصیص یافته دارد به طوری‌که هم اکنون اعتبار سالانه آن بین 26 تا 27 میلیون تومان است اما اگر سالانه 100 میلیارد تومان به پروژه تزریق شود تا سه سال آینده شاهد افتتاح پروژه خواهیم بود در غیر این صورت با رقم موجود 12 سال دیگر این امر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه پروژه بین 42 تا 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: این پروژه سنگین است و تکمیل آن نیازمند حداقل 300 میلیارد تومان اعتبار است اما اعتبار سالانه آن تکاپوی نیاز کل اعتباری پروژه را نمی‌دهند بنابراین استاندار و معاونانش در حال جذب اعتباراتی از منابع دیگر هستند تا پروژه هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

عزالدین با اشاره به اینکه هم اکنون 43 کیلومتر از خط انتقال باقی مانده است، افزود: همچنین ایستگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و پست برق آن نیز باقی مانده است که با تخصیص اعتبار مورد نیاز تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: همه مسئولان کشوری و استانی باید برای جذب اعتبار مورد نیاز به این پروژه کمک کنند چراکه پروژه فقط مشکل نقدینگی دارد و با پیمانکار از لحاظ اجرا مشکلی نداریم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: