آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 فروردین ماه 1393 = 17-04 2014

نظر خواهی از ولی فقیه درباره انتقال پیکر «فرای»

رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی که پیگیر دفن «ریچارد فرای» در ایران است می‌گوید: با اینکه هنوز پاسخ نامه‌هایی که برای رییس‌جمهور درباره وضعیت انتقال پیکر «فرای» به ایران نوشتم، به دستم نرسیده است، اما مشاور رهبری را در جریان گذاشته‌ام تا از ایشان برای عمل به وصیت‌نامه این ایرانشناس شناخته‌شده نظرشان را بخواهد.

کاظم موسوی‌بجنوردی - رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی - در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت دوبار در این زمینه با مشاور رهبری - علی‌اکبر ولایتی - صحبت کرده و گفته که اگر با آوردن پیکر فرای به ایران موافق نیستند، این قضیه را اعلام کنند؛ ولی اگر موافق هستند، سفارش کنند تا این بحث کاملا فرهنگی، سیاسی نشده و به ضرر ایران تمام نشود، تا مبادا دشمنان‌مان خوشحال شوند.

او با یادآوری اینکه «ریچارد فرای» - ایران‌شناس آمریکایی - به‌صورت شفاهی او را «وصی» خود برای عمل‌کردن به وصیت‌نامه‌اش، یعنی دفن‌شدن در اصفهان کرده است، ادامه داد: «همه تلاش خود را کردم تا با توجه به اخلاقیات و وصیتی که فرای به من کرده است، کار کنم. تاکنون سه نامه برای رییس‌جمهور، وزیر امورخارجه و استاندار اصفهان نوشته‌ام، ولی هیچ‌کدام تاکنون پاسخ مستقیمی به من نداده‌اند. نامه‌ای که آقای ظریف به آقای نهاوندیان - رییس دفتر رییس‌جمهور - نوشت و از او خواست تا نظر خود را درباره انتقال پیکر فرای به ایران اعلام کند، تنها اقدامی بود که تاکنون دولت در این زمینه انجام داده است. به‌نظر می‌رسد دولت هنوز تصمیم نگرفته که آیا پیکر فرای باید به ایران وارد شود یا خیر.»

موسوی‌بجنوردی همچنین درباره خبرهای مطرح‌شده درباره دفن فرای در شیراز به‌جای اصفهان، اظهار کرد: «نظر خانواده او را نمی‌دانم؛ اما من هم این شایعه را شنیده‌ام و اطلاعی درباره صحت یا کذب بودن آن ندارم. در هر صورت، امیدوارم دولت ایران هرچه زودتر موضع خود را در این زمینه مشخص کند تا زودتر تکلیف معلوم شود.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: